شماره ۳۶۸ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۰ شهريور
صفحه را ببند
ضرورت معاینه چشم هنگام بروز سوختگی صورت

|  حمید صالحی  |   رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری   |

بر اساس مطالعات سوختگی، در صورت بروز سوختگی در صورت به محض ورود به اورژانس، چشم باید توسط چشم‌پزشک معاینه شود به‌خصوص اگر مایعی داغ پوست صورت خصوصا پلک را بسوزاند.
اگر مایع داغ روی قرنیه و ملتهمه ریخته شود می‌تواند ایجاد زخم کند ولی لزوما نابینایی
 در پی نخواهد داشت. خوشبختانه مکانیسم دفاعی پلک‌ها به گونه‌ای است که زود بسته می‌شوند و تا حد زیادی از آسیب چشم پیشگیری می‌کنند اما زمانی که سوختگی با اسید یا مواد شیمیایی روی دهد به علت قدرت نفوذ بالا چشم آسیب می‌بیند و می‌تواند ایجاد کوری کند.
یکی از بی دقتی‌ها در خانه‌ها استفاده از اسیدهای بازکننده فاضلاب است که اسیدهایی   بسیار قوی هستند  و  مقادیر جزیی آنها نیز در صورت تماس با سطح پوست می‌تواند ایجاد سوختگی‌های درجه 3 و بعضا درجه 4 کند که قوی‌ترین نوع سوختگی‌ها هستند.
متاسفانه برخی توجه نمی‌کنند که این بطری یا ظرفی که در دست دارند یک اسید بسیار قوی است که در صورت تماس با بدن عوارضی را در پی خواهد داشت که گاهی جبران ناپذیر است.
ما مواردی را دیدیم که کودکان این اسیدها را به عنوان مواد نوشیدنی نوشیده و دچار بیماری های جسمی شده‌اند. وقتی می خواهند این ماده را به درون دستشویی بریزند ترشحات بازگشتی این مواد می‌تواند باعث ایجاد آسیب به صورت، چشم و دست شود.
موارد این اتفاق کم نیست برای مثال در یک روز 3 مورد درباره سوختگی ناشی از اسیدهای خانگی بازکننده به درمانگاه سوختگی مراجعه کرده بودند؛  لازم است مردم   دقت کنند که از این مواد بیشتر باید در صنایع استفاده شود حال بنا به ضرورت نیاز می‌شود که در خانه‌ها نیز استفاده شود. در این صورت خانواده ها باید دقت کنند که این مواد را در دسترس کودکان قرار ندهند و خانم‌ها خودشان درب ظروف حاوی این مواد را باز نکنند بلکه مردان که تجربه بیشتری دارند می‌توانند این کار را با احتیاط انجام دهند. حال اگر این مواد روی پوست ریخته شود پیش از مراجعه به پزشک باید در کسری از دقیقه یعنی 4-3 ثانیه اول منطقه مورد نظر پوست را با آب شست وشو دهند یعنی عضو مورد نظر را حداقل 15دقیقه تا نیم ساعت و حتی 45 دقیقه در جریان و سیلاب آب قرار دهند زیرا اثبات شده است که تاثیر زیادی در کاهش آسیب دارد و اجازه نمی‌دهد که این مواد به بخش‌های پایین‌تر بدن منتقل شود.


تعداد بازدید :  222