شماره ۳۶۷ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ شهريور
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

تولد جشنواره فیلم کن
75‌سال پیش، برابر با سی‌و‌یکم آگوست 1939 میلادی، نخستين دوره جشنواره جهاني فيلم كن در شهر کان در جنوب فرانسه برگزار شد، اما پس از آن تا پایان جنگ جهانی دوم برگزاری مجدد این جشنواره متوقف ماند.  در دهه ۱۹۵۰ میلادی زمان برگزاری جشنواره از ماه سپتامبر به آوریل تغییر یافت و از‌ سال ۱۹۵۵میلادی، نخل طلا به‌عنوان جایزه اصلی جشنواره کن معرفی شد. عباس کیارستمی در ‌سال ۱۹۹۷ برای فیلم طعم‌گیلاس برنده نخل طلایی جشنواره کن و تاکنون ۳بار نامزد دریافت نخل طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم کن شده ‌است.   

ناپديد شدن امام موسي‌صدر
36‌سال پیش، برابر با نهم شهریور 1357خورشیدی، امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان در پی سفر به لیبی ناپدید شد.  امام موسي صدر در‌ سال 1307 خورشیدی در شهر قم ديده به جهان گشود. او پس از وفات آيت‏الله سيدعبدالحسين شرف‏الدين، رهبري شيعيان لبنان را به‌عهده گرفت و آنان را در تشكيلات «حركت المحرومين» متشكل ساخت.  امام موسی صدر با هدف ايجاد اتحاد بين اعراب و جلب حمايت كشورهاي عربي برای منزوي كردن اسراييلِ به كشورهاي مختلف سفر مي‏كرد.  او که به تدريج جزو بزرگ‌ترين شخصيت‏هاي سياسي جهان به شمار می‌آمد در پي دعوت رسمي دولت ليبي به اين كشور سفر کرد اما در همان سفر ناپديد شد.   

درگذشت استاد پیرنیا
17‌سال پیش، برابر با نهم شهریور 1376 خورشیدی، دكترمحمد كريم پيرنيا پدر معماري سنتي ايران و از اعضاي هيأت علمي دانشكده هنرهاي زيبا دیده از جهان فروبست. استاد پيرنيا سال‌هاي متمادي بر حفظ و مرمت و بازسازي ميراث معماري كهن و اصيل ايراني تأكيد كرد و مرمت صدها بناي تاريخي، مسجد، مدرسه و همچنين ساخت مدارس جديد در تهران و اطراف آن از جمله خدمات ارزنده استاد پيرنيا به شمار مي‌روند.


تعداد بازدید :  372