شماره ۳۶۷ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ شهريور
صفحه را ببند
وزیر اقتصاد در رونمایی صندوق زمین و ساختمان خبر داد
«برنامه‌ مفصل دولت» برای شکست انحصار بانک‌ها در نظام مالی

گروه اقتصادی شهروند| رکود بازارها در اقتصاد ایران مدت‌هاست که موضوع جدیدی به شمار نمی‌آید. به عبارت دیگر موج رکود که مدت‌هاست نوبتی به بازارها می‌رسید در ماه‌ها و سال‌های اخیر میهمان دایمی همه بازارهاست. در بازار مسکن این بیماری مزمن ترهم هست و کسی به فکر خرید و فروش نیست، مگر آن‌که ناچار باشد. این بدان معناست که در شرایط فعلی نه متقاضی خرید خانه پولی برای تحقق رویای صاحبخانه شدن دارد و نه سرمایه‌گذاران صنعت ساختمان، سرمایه و نقدینگی کافی برای آغاز پروژه‌هایشان دارند. این همه درحالی است که بانک‌ها هم تسهیلات لازم برای تأمین سرمایه این حوزه اختصاص نمی‌دهند.  همه این دشواری‌ها باعث شد تا وزارت راه و شهرسازی به فکر چاره بیفتد و برای حل‌وفصل مشکل دست به دامان بازار سرمایه شود. بر این اساس دیروز (شنبه) اولین صندوق زمین و ساختمان با حضور دو وزیر اقتصاد و راه و شهرسازی و متولیان بازار سرمایه راه‌اندازی شد.  
32‌درصد کمبود نقدینگی
علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دراین مراسم با اعلام این‌که درحال حاضر میزان کمبود نقدینگی به 32‌درصد می‌رسد، علت اصلی این مشکل را در کاهش پایه پولی دانست و گفت: ضریب فزاینده ایران 5 است، درحالی‌که در کشورهای پیشرفته این رقم به 18 تا 20 می‌رسد. او افزود: سیستم‌های مالی ما بانک‌محور هستند و بانک‌ها در قرار دادن تسهیلات در اختیار فعالان اقتصادی ناتوانند. او گفت: صندوق پروژه یکی از ابزارهای جدید است که برای اولین بار عملیاتی شده و وظیفه آن تأمین مالی پروژه‌های مشخص است که می‌تواند در سایر حوزه‌ها ازجمله انرژی نیز فعالیت کند زیرا یکی از ویژگی‌های این صندوق‌ها این است که مردم در سود واقعی سرمایه‌گذاری شرکت می‌کنند. این نوع سرمایه‌گذاری شرعی‌ترین و کم‌ریسک‌ترین نوع سرمایه‌گذاری است.
یک سرمایه با نقدشوندگی بالا
وزیر اقتصاد درتشریح مزیت‌های این صندوق گفت: در این صندوق‌ها منابع مردم از قدرت نقدشوندگی بالایی برخوردار است از سوی دیگر افزایش سرمایه به سادگی امکان‌پذیر است. درواقع افزایش سرمایه به شکل افزایش یونیت‌های جدید انجام می‌شود.  به همین علت رغبت مردم به سمت خرید این صندوق‌ها افزایش پیدا می‌کند و به جایگاه بازار سرمایه کمک خواهد کرد. او تأکید کرد: خروج بخش مسکن از رکود باعث خروج کل اقتصاد از رکود می‌شود چون صنعت لوازم ساختمانی رونق می‌گیرد. او در توضیح دلایل بانک‌ها در تأمین مالی صنعت و تولید هم دلایلی داشت.  او گفت: برنامه‌های مفصلی تعریف شده که نظام مالی را از انحصار بانک‌ها خارج کند و نقش بازار سرمایه هم افزایش پیدا کند.
11‌سال تاخیر
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هم در مراسم راه‌اندازی اولین صندوق زمین و ساختمان با بیان این‌که بزرگ شدن بازار رهن از مهم‌ترین استراتژی‌های این وزارتخانه به حساب می‌آید از برنامه‌ریزی برای حمایت حداکثری از خانه اولی‌ها خبر داد.  او با بیان این‌که آغاز به کار صندوق زمین و ساختمان از آرزوهای چندین‌ساله وی در حوزه مسکن بوده است، تصریح کرد:  پس از 11‌سال این صندوق بسیار مهم آغاز به کار می‌کند و لازم است بازارهای پولی در بخش مسکن اتصال زنجیروار داشته باشند که بر این اساس باید در کنار صندوق زمین و ساختمان، صندوق مستغلات نیز آغاز به کار کند و در بازار سرمایه یک زنجیره زمین داشته باشیم که فروش، بهره‌برداری و اجاره را شامل شود. او با بیان این‌که برخلاف برخی نگرانی‌ها وزارت راه از تحریک بخش عرضه آغاز کرده است، گفت: برخی می‌گفتند «وزارتخانه برنامه‌ریزی‌هایی داشته که بدون تحریک بخش عرضه تنها باعث تحریک بخش تقاضا می‌شود و این موضوع به غیراز افزایش قیمت مسکن نتیجه دیگری نخواهد داشت.» اما وزارت راه و شهرسازی تحریک عرضه را از‌سال گذشته کلید زده است.
خانه اولی‌ها را حمایت می‌کنیم
او تأکید کرد: با توجه به جوان بودن بخش زیادی از جمعیت ایران و نزدیک به ازدواج بودن این نسل، نیاز به خرید خانه به شکل روزافزونی وجود دارد و این خانه اولی‌ها به دلیل محدودیت در پس‌انداز خود نیاز به حمایت بسیاری دارند و در وزارت راه و شهرسازی تلاش زیادی شده تا تأمین مالی مورد نیاز آنها برای خرید یک مسکن فراهم شود.
با‌ هزارتومان سرمایه‌گذار شوید
علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس به‌عنوان میزبان مراسم رونمایی از اولین صندوق زمین و ساختمان، بازارگردانی را یکی از ویژگی‌های این صندوق‌ها اعلام کرد و گفت: سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰تومانی در این صندوق‌ها سود خواهند کرد. 


تعداد بازدید :  308