شماره ۳۶۷ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ شهريور
صفحه را ببند
در صورت ثابت ماندن تعداد نیروهای حفاظتی منابع طبیعی
بحران زمین‌خواری شدید‌تر می‌شود
دوره استراحت ۱۰ساله برای جنگل‌های کشور ضروری است

بودجه‌ای برای مقابله با زمین‌خواران در نظر گرفته نشده و با توجه به این‌که به ازای هر ۷۰‌هزار هکتار منابع طبیعی فقط یک نیروی حفاظتی وجود دارد  اگر این تعداد افزایش نیابد این بحران شدید‌تر می‌شود.   
خداکرم جلالی ،  رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ،  با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: به دنبال ساماندهی به‌‌روز و دقیق به منظور اطلاع‌رسانی زمین‌خواری در مناطق کشور هستیم و امیدواریم بتوانیم این کار را با سازمان قضایی کشور نهایی کنیم.   
جلالی گفت: ۱۷۶۷ فقره خلع ید در وسعتی به مساحت ۳۹۶۱ هکتار، رفع تصرف از منابع به مساحت ۵۲‌هزار و ۸۶۷ هکتار در پنج‌ماهه‌ اول امسال   داشته‌ایم.   
او در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم، بحث خشکیدگی بلوط‌های زاگرس است که برای ‌سال جاری اعتباری معادل ۷۵‌میلیارد تومان برای احیای جنگل‌های زاگرس اختصاص داده شده است. از این اعتبار ۷۵‌میلیاردتومانی ۵۰‌میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان جنگل‌ها و ۲۵‌میلیارد تومان دیگر به دنبال سفر رئیس‌جمهوری در قالب برنامه احیای جنگل‌های زاگرس در دولت تصویب شد.   
جلالی افزود: البته اعتبار لازم برای احیای کامل جنگل‌های زاگرس در یک دوره پنج‌ساله ‌هزار و ۷۰‌میلیارد تومان یعنی سالانه حدود ۲۰۰‌میلیارد تومان است اما برای‌ سال جاری تنها ۷۵‌میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص داده شده است.   
جلالی یادآور شد: خشکیدگی جنگل‌های زاگرس از ۳۰‌هزار هکتار در‌سال ۸۸ شروع شد و هر‌سال این میزان دو تا سه برابر افزایش یافت تا این‌که در‌سال ۹۲ خشکیدگی جنگل‌های البرز به یک‌میلیون و ۱۳۰‌هزار هکتار رسید اما در‌سال ۹۳ تاکنون این میزان خشکیدگی در عرصه‌های زاگرس افزایش نداشته است.   
۱۰‌سال استراحت برای جنگل‌ها
 رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با اشاره به مصوبه استراحت جنگل‌ها که در اواخر دی‌ماه‌ سال گذشته در دولت تصویب شد، اظهار داشت: در این مصوبه به مدت ۱۰‌سال تنها بهره‌برداری از جنگل‌ها شامل درختان آسیب‌دیده یعنی درختان افتاده، شکسته و آفت‌زده می‌شود.   
جلالی با اشاره به این‌که البته سازمان جنگل‌ها معتقد است بهره‌برداری اصولی و علمی از جنگل‌ها برای پایداری بلندمدت این منابع ضروری است، تأکید کرد: اما به‌نظر می‌رسد با توجه به وضع فعلی جنگل‌های کشور این دوره استراحت ۱۰ساله برای جنگل‌های کشور ضروری است.   
معاون وزیر جهاد کشاورزی زراعت چوب را یکی‌ دیگر از موضوعات مهم سازمان جنگل‌ها عنوان و اظهار کرد: باتوجه به این‌که سالانه باید ۳۰‌هزار هکتار توسعه زراعت چوب داشته باشیم، توجه به این امر بسیار مهم است چرا که درحال حاضر تنها ۲۷۰‌هزار هکتار زراعت چوب داریم.   
جلالی با بیان این‌که‌ سال گذشته ۲۷۸‌هزار هکتار عملیات آبخیزداری صورت گرفت، گفت: این مسأله درحالی است که ایران توان آبخیزداری بین دو تا سه‌میلیون هکتار را دارد.   
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان این‌که درحال حاضر 32/5‌میلیارد بیابان در کشور داریم که هفت‌میلیون هکتار آن جزو کانون‌های بحران‌زاست، گفت: باید اقداماتی در راستای مقابله با این بحران صورت بگیرد.   
به گفته او درحال حاضر ۱۳۵‌میلیون هکتار منابع طبیعی با حدود14/3 هکتار جنگل، 84/5‌میلیون هکتار مرتع و32/5 هکتار بیابان در کشور وجود دارد.   
افزایش ۱۸‌درصدی سطح آتش‌سوزی‌ها
جلالی همچنین در پاسخ به این‌که گفته می‌شود آتش‌سوزی‌هایی که در‌سال جاری در عرصه‌های منابع طبیعی کشور رخ داده توسط افراد خاصی سازماندهی‌شده هستند، گفت: اگرچه در برخی مناطق افراد برای منافع شخصی و به صورت عمد دست به آتش‌سوزی جنگل‌ها زده‌اند اما بررسی‌های ما چیزی مبنی بر این‌که آتش‌سوزی‌ها به صورت سازمان‌یافته در کشور رخ داده باشند را نشان نمی‌دهند. رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع با اشاره به این‌که در‌سال ۹۳ تاکنون ۶۳۸ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی رخ داده، افزود: تعداد آتش‌سوزی در مدت مشابه در‌سال گذشته ۷۲۰ فقره بوده بنابراین تعداد موارد آتش‌سوزی در‌سال جاری نسبت به‌سال گذشته ۱۱‌درصد کاهش نشان می‌دهد.   
او افزود: اما مساحت مناطقی که از عرصه‌های طبیعی در‌سال جاری تاکنون دچار حریق شده‌اند 7هزار و ۹۷۶ هکتار بوده که نسبت به مدت مشابه  ‌سال گذشته که برابر5‌هزار و ۴۷ هکتار بوده ۱۸‌درصد افزایش نشان می‌دهد.   
او افزود: البته سازماندهی برای راه‌اندازی یگان هوایی اطفای حریق در دستور کار سازمان جنگل‌ها قرار دارد که البته باید همزمان یگان زمینی اطفای حریق نیز تقویت شود چراکه بسیاری از آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی کشور ما   هنگام غروب رخ می‌دهد که در این مواقع یگان هوایی کاربردی ندارد.   
جلالی افزود: در‌سال جاری تاکنون ۱۹۰۰ هکتار از جنگل‌های کشور و چهار و ۶۰۰ هکتار از مراتع کشور در آتش سوخته است.   یعنی در مجموع حدود هفت‌هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور در اثر آتش‌سوزی در‌سال جاری تاکنون از بین رفته است. 


تعداد بازدید :  413