شماره ۳۶۷ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ شهريور
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری:
اقلیت حق تخریب ندارد
در این یک سال نسبت به نقد بسیار با حوصله بوده‌ام اما در مقابل تخریب قاطع خواهم بود همه مسئولیت مذاکرات را برعهده می‌گیرم

دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در واکنش به برخی نقدهایی که رنگ تخریب به خود می‌گیرند، با تأکید بر این‌که در مقابل تخریب‌ها قاطعانه خواهد بود، گفت: «اگر کسی بخواهد لباس زیبای نقد بر تن کند و در عمل تخریب انجام دهد، آن لباس را از تن او درمی‌آوریم و به مردم می‌گوییم که واقعی نیست». روحانی تأکید کرد: «من در این یک‌سال نسبت به نقد بسیار باحوصله بودم اما نشان دادم نسبت به تخریب قاطع خواهم بود.  چون تخریب یعنی علیه ملت قدم برداشتن.  اقلیت حق نقد دارد اما حق تخریب ندارد و هم اکثریت و هم دولت در مقابلش خواهد ایستاد.  احساس ما این است که اکثریت قاطع مردم حامی دولت هستند و نظرسنجی‌ها هم همین را نشان می‌دهد».  
روحانی با تأکید بر این‌که کشور ما یک دولت بیشتر ندارد، اظهار داشت: در مسائل اجرایی تصمیم‌گیری با دولت است و دولت به تصمیمات خود عمل خواهد کرد. در چارچوب وعده‌هایی که در انتخابات رئیس‌جمهوری به مردم داده و در چارچوب قانون، هیچ‌یک از وعده‌هایی که ما به مردم دادیم از آن عقب‌نشینی نخواهیم کرد و اگر جایی بخواهند ما را مجبور کنند که راه دیگری را انتخاب کنیم، حتما قبل از گردش به راست و چپ به مردم خبر می‌دهیم و اگر مردم به ما اجازه دادند این کار را خواهیم کرد، اما تصمیم و اراده ما بر این است که نه یمین و نه شمال آن جاده وسطی و آن طریق مستقیم  را که مسیر اعتدال است ادامه دهیم.
استیضاح مسیر دولت را عوض نمی‌کند
رئیس‌جمهوری همچنین درباره‌ فشارها به دولت مثل استیضاح وزیر علوم، دستگیری خبرنگار واشنگتن پست یا مطرح شدن بحث ماهواره‌ها و این‌که بعضی‌ها علنا جلوی دولت ایستاده‌اند، گفت: در ایران مجلس این حق را دارد که اگر احساس کند وزیری وظیفه‌اش را درست انجام نداده از او سوال کند و در نهایت رای بدهد. ما از استیضاح نگرانی نداشته‌ایم و نداریم. چون استیضاح راه دولت را تغییر نخواهد داد. وی ادامه داد: من همان سفارش‌هایی را که به آقای فرجی‌دانا کرده بودم یعنی ایجاد فضای آرامش در دانشگاه، رفتن از کمیت به سمت کیفیت و شایسته‌سالاری در عزل و نصب‌ها به جای تفکر جناحی.  همان‌ها را به وزیر بعدی هم خواهم گفت.  من قولی به مردم دادم و آنچه از قانون اساسی درک می‌کنم این است که مبنای اجرا قانون است و ما هم به راهمان همین‌گونه ادامه خواهیم داد. این را ‌که استیضاح برای مقابله با دولت بوده باشد   هنوز حس نکرده‌ام.  در ظاهر هم مجلس سوالاتی داشت استیضاح کرد و چون قانع نشد براساس رای اکثریت به وی رای عدم اعتماد داد.  ما هم تسلیم قانون هستیم.  
روحانی با بیان این‌که ممکن است نظرات در کشور واحد نباشد، اضافه کرد: ممکن است کسانی به جد حامی دولت باشند بعضی‌ها هم حمایت کنند و هم نقد و بعضی‌ها هم مخالف باشند و این اشکالی ندارد و در کشور ما پذیرفته است.  آنچه از نظر ما قابل قبول نیست تخریب یا سنگ پیش پای مجریان گذاشتن است.
حسن روحانی طی نشست خبری خود در مورد برنامه دولت برای حل مشکل بیکاری گفت: بیکاری در کنار رکود یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور است و می‌توان گفت معضل بیکاری نوعی مشکل اقتصادی و اجتماعی است که نتیجه آن مشکلات فرهنگی را نیز ایجاد می‌کند و برای حل این مشکل نیز باید به فکر خروج از رکود باشیم. فکر می‌کنم امسال در این هدف موفق شویم.  وی افزود:  اگر از رکود عبور کنیم اشتغال هم به تدریج وضع بهتری می‌یابد و امروز نیز بحمدالله در حوزه‌های مختلف صنعتی نظیر نفت و انرژی و معدن اتفاقات خوبی افتاده است و من به مردم قول می‌دهم در ادامه کار مسیر اشتغال باز شود.  البته باید اذعان کرد که راه سختی در پیش است و اشتغال تحصیلکرده‌ها یکی از اصلی‌ترین مخاطرات مسیر اشتغال در کشور است.  
رئیس‌جمهوری نیستم که فردا بگویم تیم مذاکره‌کننده خراب کرده است
 در ادامه نشست خبری رئیس‌جمهوری در توضیح جمله منصوب به او مبنی بر این‌که «ممکن است مسئولیت مذاکرات را شخصا برعهده بگیرم»، گفت: «تیم مذاکره‌کننده ما تیم بسیار قوی و خوبی است که افراد حاضر در این تیم کاملا به موضوعات مسلط هستند و با طرف خارجی خوب مذاکره می‌کنند که 1+5 و خارجی‌ها می‌بینند که تیم ایران در مذاکرات بسیار قوی است و ما از تیم مذاکره‌کننده و شخص وزیر خارجه متشکر هستیم که امروز نیز از وزارت خارجه نیز تقدیر شد. روحانی درخصوص این‌که آیا مذاکرات از سطح وزرا به سطح سران تغییر می‌کند، اظهار کرد:  این موضوع نیز جزو برنامه ما نیست و ما چنین برنامه‌ای را دنبال نمی‌کنیم و فکر هم نمی‌کنم چنین نیازی وجود داشته باشد.  اگر تعبیر من چنین ایهامی داشته باید بگویم منظور این بود که دولت و رئیس‌جمهوری مسئول مذاکرات است و امروز هم من گفتم همه مسئولیت مذاکرات را برعهده می‌گیرم.  رئیس‌جمهوری کشورمان خاطرنشان کرد: این مسئول‌پذیری یک قوت قلبی برای تیم مذاکره‌کننده است که احساس می‌کنند من رئیس‌جمهوری نیستم که فردا روزی بگویم تیم مذاکره‌کننده خراب کرده است.  
روحانی یادآور شد: تیم مذاکره‌کننده کاملا هماهنگ است و قبل از هر سفری تمام موارد را با یکدیگر در میان می‌گذاریم و تیم مذاکره‌کننده در چارچوب تصمیمات نظام و تصمیمات رئیس‌جمهوری حرکت می‌کند و مقصود من از چنین صحبت‌هایی حمایت بیشتر از تیم مذاکره‌کننده بود.  وی همچنین با اشاره به حمایت تیم مذاکره‌کننده توسط مقام معظم رهبری یادآور شد:  تیم مذاکره‌کننده هم حمایت رهبری را دارد و هم حمایت مردم.  فکر می‌کنم کسی در ایران نیست که از مذاکره حمایت نکند و دولت در صحنه است و من گفتم که تیم مذاکره‌کننده فکر نکند باید به تنهایی کار را بر دوش بکشد.  
از هر دو جناح در دولت حضور دارند
رئیس‌جمهوری در ادامه نشست خبری در مورد مذاکرات هسته‌ای و بداخلاقی برخی کشورها در جریان مذاکرات، اظهار کرد: در دنیای سیاست همه باید تلاش کنیم.  در زمانی که توافق موقتی به اسم اقدام مشترک یا تفاهم ژنو منعقد شد همین بداخلاقی‌ها وجود داشت و بداخلاقی‌ها از بین نرفت اما تلاش شد و به نقطه تفاهمی ولو برای شش ماه به صورت موقت رسیدیم و باز هم برای ادامه این توافق تفاهم کردیم پس ما دو بار به‌رغم بداخلاقی‌ها به تفاهم رسیدیم.  وی افزود:  البته این بار کمی سخت‌تر است زیرا به دنبال تفاهم نهایی هستیم.  اگر طرف ما کشوری بود که اعتماد و حسن نیت او مورد اطمینان بود شاید وضع متفاوت بود نسبت به کشورهایی مثل آمریکا که در این مسأله سردمدار هستند لذا پیشرفت کار قدری مشکل است اما ما هیچ وقت ناامید نبوده، نیستیم و نخواهیم بود.  روحانی با بیان این‌که مذاکره را با قدرت ادامه می‌دهیم، گفت:  البته این کار سخت است اما معنایش این نیست که به نتیجه نمی‌رسیم.  من هم به ادامه و نتیجه کار بدبین نیستم گرچه کار سخت و پیچیده است اما با امیدواری کار را ادامه می‌دهیم تا به نتیجه برسیم.  
برای مبارزه با تروریسم به همکاری همه کشورها نیازداریم
روحانی طی سخنان خود در نشست خبری که به مناسبت هفته‌ دولت برگزار شد، افزود: ‌سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل موضوع مبارزه‌ جهانی علیه تروریست و خشونت و افراط‌گرایی مطرح شد که در مجمع عمومی نیز به تصویب رسید و این نکته امروز باید با اقدام عملی این کشور‌ها  مورد توجه قرار گیرد.  
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که کشتن هر انسان بی‌گناهی به معنای جنایت علیه کل بشریت است گفت: هر انسان بی‌گناهی در هر جای دنیا کشته شود یعنی بشریت ذبح شده و باید با این پدیده در همه جای دنیا مبارزه کنیم. لذا از این موضوع استقبال می‌کنیم که جهانیان به اجماع علیه مبارزه با تروریسم، خشونت، و افراط‌گرایی  برسد.  
براساس قانون عمل خواهیم کرد و نه توهمات
روحانی در ادامه نشست خبری خود درباره تحریم‌ها گفت: البته که ما تحریم را دور می‌زنیم و حتی برخی از این تحریم‌ها را که در حوزه دارویی و غذایی است غیربشری می‌دانیم و در برابر هرگونه تحریمی ایستادگی می‌کنیم و برای آنها راه‌حل پیدا خواهیم کرد.  
در ادامه این نشست روحانی در مورد فاصله دولت با برخی مسائل برجای مانده از سال‌های گذشته، گفت: همه نکاتی که مقام معظم رهبری در دیدار با دولتمردان فرمودند برنامه‌ریزی و اجرایی و عملیاتی خواهد شد.  
وی افزود: در مسائلی که مربوط به سال‌های گذشته است براساس قانون عمل خواهیم کرد و اگر کسی محکومیتی دارد و آن محکومیت برای آن است که از حقوق اجتماعی توسط دادگاه محروم شده قطعا ما به قانون عمل می‌کنیم. اما این‌که یک آقایی در یک عکسی بوده و دلیل آن حضور در آن عکس و در آن تجمع مشخص نیست ما براساس این توهمات او را از حقوق اجتماعی محروم نمی‌کنیم.  
روحانی در ادامه با تأکید بر حکم دادگاه برای محرومیت افراد از حقوق اجتماعی ادامه داد:  هرکه بگوید که این آقا کجاست و کجا می‌خواسته باشد، معیار نیست و معیار ما فقط قانون است و آنچه رهبری فرمودند که حتما وزرا به فرمایشات ایشان عمل می‌کنند و ما در دولت نیز فرمایشات ایشان را اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد.  
واکنش به سرعت کم ‌اینترنت
روحانی با اشاره به سرعت کم اینترنت در کشور گفت که گاهی آدم پای اینترنت خوابش می‌برد، مسأله پیشرفت علمی بسیار اهمیت دارد و از اهداف مهم کشور است.  مقام معظم رهبری هم همواره روی این مسأله تأکید دارند و دولت هم تلاش‌هایی در این زمینه دارد تا پیشرفت علمی بیش از گذشته باشد. روحانی وجود اینترنت پرسرعت را از راه‌های پیشرفت علمی کشور دانست و یادآور شد: اگر بخواهیم مقاله‌ای دانلود کنیم باید ساعت‌ها بنشینیم و گاهی آدم پای اینترنت خوابش می‌برد. رئیس‌جمهوری با بیان این‌که افزودن پهنای باند اینترنت مبنای دولت بوده است، ادامه داد: این تصمیم دولت است. این تصمیمات در شورایعالی مجازی اتخاذ می‌شود و در آن‌جا بحث لازم انجام می‌شود.  
مذاکرات تا رسیدن به نتیجه ادامه دارد
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که پایان هفته مذاکراتی انجام خواهد شد، گفت: ما مذاکره را ادامه می‌دهیم تا به نتیجه برسیم و امیدواریم اگر حسن نیت در طرف مقابل باشد در زمان باقی‌مانده به تفاهم برسیم. وی خاطرنشان کرد: تحریم‌های دیروز که به تعبیر آنها تحریم جدید نیست و تحریم گذشته است و به نظر ما کار درستی نبود به اصل مذاکرات لطمه نمی‌زند، البته یکی از پایه‌های مذاکره، اعتماد و صداقت است که این کارها به اعتماد و صداقت ضربه می‌زند ولی ما مذاکره با 1+5 را ادامه می‌دهیم و امیدواریم در مدت باقی‌مانده به تفاهم برسیم البته ممکن است به تفاهم کامل برسیم یا نه.  
روحانی با بیان این‌که بازگشت شرایط به یک‌سال گذشته امکان‌پذیر نیست، گفت:  اگر 1+5 با ایران به تفاهم نرسد معنایش این نیست که سازمان تحریم باقی می‌ماند بلکه سازمان تحریم در هم شکسته و باقی نمی‌ماند. ممکن است مشکلاتی برای آنها یا دیگران درست شود اما مسیر، مسیری است که برای شکستن تحریم‌ها آن را ادامه می‌دهیم و جدی هستیم و حسن نیت داریم تا ان‌شاءالله به نتیجه برسیم.  
در ادامه نشست خبری رئیس‌جمهوری درباره روابط تهران و ریاض اظهار کرد: ‌از طرف ایران رابطه خوبی با همه‌ همسایگان ازجمله عربستان در دستور کار است. اختلاف نظر بین ما و عربستان نسبت به روابط دوجانبه ما نیست، ما اختلاف نظرهایی درباره منطقه، از شمال آفریقا گرفته تا خاورمیانه، داریم.  
وی افزود: با این حال ما فکر می‌کنیم راه برطرف کردن اختلاف‌نظرها حرف زدن و مذاکره است. نه این‌که بخواهیم از هم فاصله بگیریم. ما همیشه آماده مذاکره بوده‌ایم و هم‌اکنون نیز آماده مذاکره با عربستان هستیم. وی خاطرنشان کرد:  اگر یک کشوری در دنیا با تروریسم مبارزه می‌کند این خوب است، و مبارزه با ترور از سوی هر کشوری مورد استقبال ماست. اما هیچ برنامه‌ای برای همکاری و هماهنگی با آمریکایی‌ها در این زمینه نداریم.  
برای مشکل مطبوعات لایحه می‌دهیم
حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در پاسخ به خبرنگار روزنامه‌ «شرق» که پیغامی را درباره‌ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به رئیس‌جمهوری رساند و از نگرانی روزنامه‌نگاران صحبت کرد، یادآور شد: جواب این پیغام این است که نگران نباشید. دولت به فکر تهیه لایحه‌ دراین‌باره است و اگر ببینیم راه فعلی به نتیجه نمی‌رسد لایحه‌ای را تقدیم مجلس خواهیم کرد. البته دولت در بعضی زمینه‌ها باید با بقیه قوا همکاری کند و باید با یکدیگر هماهنگ شود که ممکن است، این تفاهم نیاز به زمان داشته باشد ما قول‌هایی را که به مردم، انجمن‌ها و اصناف داده‌ایم، از یاد نخواهیم برد.  
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا به نیویورک سفر خواهد کرد و برای به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای چه اقداماتی انجام خواهد داد؟ اظهار کرد: سفرم به نیویورک هنوز مشخص نیست، چون علاوه بر اجلاس سازمان ملل، برای اجلاس محیط‌زیست هم دعوت شده‌ام. اگر در این زمینه تصمیم‌گیری صورت بگیرد اعلام می‌کنیم و اگر بر فرض نروم حتما وزیر خارجه به نیویورک خواهد رفت. قرار است در نیویورک وزرای 1+5 با هم ملاقات کنند و قبل از آن هم مذاکرات کارشناسی صورت خواهد گرفت. امیدوارم از فرصت فضای سازمان چه در بحث مسائل هسته و چه در روابط با کشورهای دنیا استفاده کنیم. 


تعداد بازدید :  470