شماره ۳۶۷ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ شهريور
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

درخواست جان کری از ایران برای آزادی زندانیان آمریکایی
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در مورد شهروندان آمریکایی زندانی یا به گفته آنها مفقود در ایران ضمن ابراز نگرانی در مورد وضع این زندانیان آزادی آنها را خواستار شد.  به گزارش ایسنا، در بیانیه جان کری که روز جمعه منتشر شده، آمده است: آمریکا احتراما از دولت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد امیر حکمتی، سعید عابدینی و جیسون رضاییان را برای بازگشت به خانواده‌هایشان آزاد کند و با ما برای یافتن رابرت لوینسون و بازگرداندن او به خانه همکاری کند.  در این بیانیه با بیان این‌که امروز سومین سالگرد بازداشت امیر حکمتی، شهروند آمریکایی به اتهام جاسوسی است درحالی‌که وی برای دیدار با خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود، آمده است: آقای حکمتی بزرگترین پسر خانواده است و برای مدتی طولانی از خانواده‌اش دور بوده و آنها به او در خانه احتیاج دارند. در ادامه این بیانیه با بیان این‌که لوینسون در ماه مارس ۲۰۰۷ در جزیره کیش ناپدید شد، آمده است: خانواده او سال‌های دردناک دوری و نگرانی را تحمل کرده است. ما بی‌نهایت نگران وضع سلامتی و محل نگهداری او هستیم.  

ظریف چهارشنبه به رم می‌رود
براساس اعلام سفارت ایران در ایتالیا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه در رم پایتخت ایتالیا چندین دیدار دوجانبه با مقامات عالی این کشور خواهد داشت. وی همچنین دیداری با فدریکا موگرینی، همتای ایتالیایی‌اش خواهد داشت که پس از این دیدار در نشست مطبوعاتی شرکت خواهد کرد. این سفر به دعوت وزیر امور خارجه ایتالیا انجام شد و دومین سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ایتالیاست.  

استقبال عربستان از همکاری با ایران با یک شرط!
نماینده دایم عربستان در سازمان ملل از وجود پیش‌شرط‌های کشورش برای ایجاد روابط همکاری با تهران خبر داد. به‌گزارش ایسنا، عبدالله بن معلمی در گفت‌وگو با برنامه «خیابان دیپلماسی» شبکه العربیه گفت که عربستان همواره از ایجاد روابط همکاری با ایران استقبال می‌کند و این مسأله از طرف ما جای تقدیر دارد چرا که ایران ازجمله کشورهای بزرگ اسلامی است اما این گام در راستای چارچوبی است. او با بیان این ادعا که اگر ایران در امور داخلی کشورهای عربی دخالت نکند، گفت: اگر ایران نقش مثبتی در منطقه داشته باشد ما از آن استقبال می‌کنیم.  

تکذیب درگیری با تروریست‌های داعش در مرز ایران
هرگونه اقدام مشکوک تروریستی در عمق مورد توافق سرکوب خواهد شد
یک منبع مطلع در مرزبانی ایران تأکید کرد که امکان نزدیک شدن عناصر تروریست داعش به مرزهای کشورمان کاملا محدود شده است. به‌گزارش ایسنا، یک منبع مطلع در مرزبانی شما‌ل‌غرب کشور با تکذیب برخی اخبار منتشرشده از سوی رسانه‌های بیگانه درباره درگیری میان عناصر گروهک تروریستی داعش با مرزبانان ایران اظهار کرد: به‌دلیل اشراف کامل اطلاعاتی و اقدامات تامینی چندلایه که در مرزهای جمهوری اسلامی ایران با کشور عراق انجام شده است، امکان نزدیک‌شدن عناصر تروریست به مرزهای کشورمان کاملا محدود شده است. وی با اشاره به هماهنگی‌های انجام‌شده میان مرزبانی دو کشور ایران و عراق برای ایمن‌سازی مرزهای مشترک اظهار کرد: هرگونه اقدام مشکوک تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران در عمق تعریف شده و مورد توافق در خاک عراق از سوی نیروهای این کشور و با پشتیبانی کامل جمهوری اسلامی ایران سرکوب خواهد شد.  

تکذیب اظهارات منتسب به یک مقام یمنی از سوی سفارت ایران در صنعا
سفارت جمهوری اسلامی ایران در صنعا پایتخت یمن با صدور تکذیبیه‌ای ضمن رد اظهارات اخیر منتسب به مقام یمنی در برخی رسانه‌های این کشور و رسانه‌های برخی کشورهای منطقه، اتهامات مطرح‌شده علیه کشورمان را غیرقابل قبول دانست.  سفارت کشورمان در ادامه با اشاره به پیگیری صحت و سقم اظهارات منتسب به رئیس‌جمهوری یمن از طریق مراجع رسمی دولت یمن، این گونه خبرسازی‌های رسانه‌ای را در راستای رویکرد فرافکنی برخی طرف‌های منطقه‌ای دانست و آن را محکوم کرد.  

تاکید بر روابط با تهران در نشست وزیران خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس
نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با تأکید بر اهمیت روابط با تهران در جده آغاز به کار کرد.  در صد و سی‌و دومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که ظهر دیروز در قصر موتمرات جده برگزار شد، شیخ خالد حمد الجابر الصباح، وزیر امور خارجه کویت در سخنانی در مراسم افتتاحیه این نشست بر اهمیت روابط با ایران تأکید کرد.


تعداد بازدید :  411