شماره ۳۶۷ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ شهريور
صفحه را ببند
در آستانه دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای صورت گرفت
اقدام اعتماد‌سوز آمريكا در آستانه مذاكرات هسته‌اي
وزارت خزانه‌داری آمریکا 8 شخصیت به همراه 20 شرکت و موسسه مالی و 6 نفتکش ایرانی را تحریم کرد

شهروند|  وزارت خزانه‌داری آمریکا 8 شخصیت به همراه 20شرکت و موسسه مالی از جمله 6 نفتکش ایرانی را به بهانه نقض تحریم‌های هسته‌ای و موشکی در لیست سیاه قرار داده است و شرکت‌های فعال در بازارهای آمریکا را  از هرگونه انعقاد قرارداد و مراوده با آنها منع کرده است. براساس بیانیه‌ای که در سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته 8 شخصیت به همراه 20 شرکت و موسسه مالی از جمله 6 نفتکش ایرانی در لیست جدید تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.  همچنین اصلاحاتی در اطلاعات مربوط به 5موسسه صورت گرفته است. شرکت‌ها و موسسه‌هایی که به لیست تحریم‌ها افزوده شده‌اند، عبارتند از: بانک آسیا، شرکت پشتیبانی هوانوردی آسیا، خطوط هوایی کاسپین، بانک قرض‌الحسنه رسالت (تمام شعب در جهان)، بانک قوامین (تمام شعب در جهان)، موسسه مالی «گلدن تکس»، شرکت جهان تک‌رویان پارس، بانک خاورمیانه، بانک بین‌المللی کیش، شرکت ماندگار بسپار کیمیا، خطوط هوایی معراج، موسسه علوم هسته‌ای و تحقیقات فناوری، شرکت سازه مرکب و سازمان نوآوری و تحقیقات دفاعی. وزارت خارجه آمریکا در یک اقدام موازی چهار شرکت را به بهانه کمک به برنامه هسته‌ای ایران تحریم کرد.  شرکت اماراتی گولدن تکس به دلیل کمک به بخش کشتیرانی ایران و شرکت ایتالیایی دیتین به دلیل همکاری با صنعت پتروشیمی هدف این تحریم‌ها قرار گرفتند.  این تحریم‌ها دارایی‌هایی را که این شرکت‌ها و افراد در آمریکا دارند بلوکه می‌کند و آنها را از دسترسی به سیستم مالی آمریکا محروم می‌سازد. هر شرکت خارجی که با این شرکت‌ها همکاری کند نیز ممکن است هدف تحریم قرار بگیرد.  وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک آسیا را که مستقر در مسکو است متهم کرد نام خود را تغییر داده  تا ارسال بیش از 13‌میلیون دلار آمریکا از روسیه به ایران را تسهیل کند.  این بانک از ‌سال 2013 با بانک توسعه صادرات ایران که در اکتبر ‌سال 2008 تحریم داشت، همکاری داشت.
این تحریم‌ها علیه ایران در حالی اعمال می‌شود که براساس توافقنامه ژنو که به طرح اقدام معروف شد، ایران پذیرفت که در بخش‌هایی از برنامه هسته‌‌ای به منظور اعتمادسازی، روند کار را کُند کند و در عوض طرف آمریکایی هم پذیرفت علاوه بر این‌که تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع نکند، بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران را نیز آزاد کند. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد تحریم‌های جدید علیه ایران نقض آشکار توافقنامه ژنو باشد.   اما نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در واکنش به تحریم‌ها علیه ایران مدعی شده که این تحریم‌ها در تناقض با توافق ژنو نیست. سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در واکنش به تحریم‌ها علیه ایران مدعی شد این تحریم‌ها در تناقض با توافق ژنو نیست.   این تحریم‌ها علیه ایران درست زمانی اعمال می‌شود که تنها چند روز تا آغاز دوباره دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و آمریکا باقی مانده است و برخی از دیپلمات‌های غربی نیز از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای و احتمال برداشته شدن گسترده تحریم‌ها خبر می‌دهند. رویترز در گزارشی نوشت: مقامات آمریکایی با این اقدام این پیام را ارسال کردند که با وجود ادامه مذاکرات بین‌المللی برای کاهش تحریم‌ها در قبال موافقت ایران برای محدود کردن فعالیت هسته‌ای، هیچ راه فراری از تحریم‌ها وجود ندارد.
کیتلین‌ هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای اظهار کرده اقدامات آمریکا منطبق با تعهداتی است که این کشور نوامبر گذشته برای فراهم کردن شرایط مذاکرات هسته‌ای فراهم کرد. دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا و مسئول تحریم‌های ضدایرانی نیز اظهار کرد: این اقدام در راستای اعمال تحریم‌های کنونی بوده و قصد تشدید فشار اقتصادی را نداشته است. وی خاطرنشان کرد: لیست جدید منعکس‌کننده عزم آمریکا برای اقدام علیه کسانی است که تحریم‌ها را نادیده می‌گیرند. مقامات بلندپایه دولت آمریکا اظهار کرده‌اند اعمال تحریم‌ها باید این پیام را به تهران برساند که باید به‌جای فرار از تحریم‌ها به پای میز مذاکره بنشیند تا تحریم‌هایش لغو شوند.  این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود، اظهار کرده‌اند بیش از 60 فرد و شرکت از زمان توافق طرفین برای برگزاری مذاکرات هسته‌ای جامع، هدف تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.
واکنش ایران به تحریم‌ها
انتشار خبر تحریم‌های اخیر علیه ایران با واکنش شدید وزارت‌خارجه کشورمان مواجه شد. سخنگوی وزارت امور خارجه این اقدام را در تضاد با برنامه عمل مشترک توصیف کرد و گفت:  این اقدام در تعارض کامل با روند حل‌وفصل کنونی موضوع هسته‌ای است. مرضیه افخم اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگونه تفسیر به رأی و برداشت یکجانبه و غیرقابل قبول از توافق ژنو از سوی آمریکا را رد کرده و قویا اعتقاد دارد که تحریم‌های اعلام شده خلاف تعهدات آمریکا براساس توافق ژنو است.   سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به این‌که این اقدام در شرایط حاضر همچنین تاثیرات منفی و غیرسازنده‌ای را بر روند مذاکرات هسته‌ای خواهد گذاشت، تصریح کرد: چنین اقداماتی به‌ویژه جدیت، صداقت و حسن‌نیت آمریکا و سایر طرف‌های مذاکره‌کننده با جمهوری اسلامی ایران را زیرسوال برده و تعهد آنها را به‌هرگونه توافق نهایی احتمالی که قطعا باید متضمن برداشته شدن تمامی تحریم‌های غیرقانونی و نامشروع علیه جمهوری اسلامی ایران باشد، مورد شک و تردید قرار می‌دهد.
افخم خاطرنشان ساخت:  در حالی که گام‌های اعتمادساز از سوی جمهوری اسلامی ایران برمبنای تعهد به توافقات به‌عنوان یک اصل مهم بنیادین برداشته شده و در گزارشات متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز منعکس شده، تهران انتظار عمل مشابه از سوی آمریکا و بقیه اعضای 1+5 را در عمل به تعهدات خود دارد. جمهوری اسلامی ایران تأکید می‌کند حق کامل خود را برای بهره‌گیری از تمامی امکانات قانونی در جهت تأمین منافع ملت ایران، از جمله هرگونه اقدام متقابل، محفوظ نگه می‌دارد و مسئولیت عواقب این روند را تماما به عهده ایالات متحده آمریکا و سایر اعضاي 1+5 که در برابر این نقض‌های فاحش توافق ژنو سکوت می‌کنند، می‌داند. مرضیه افخم در پایان تصریح کرد:  دوره کاربرد تاکتیک ناکارآمد فشار و مذاکره سپری شده است و زمان آن رسیده که آمریکا به‌طور جدی و صریح به اتخاذ یک رویکرد واقع‌بینانه ثابت در قبال برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و رفتار عملی یکنواخت مبتنی بر آن روی آورد. 


تعداد بازدید :  255