شماره ۳۶۷ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ شهريور
صفحه را ببند
اخبار جهان

هشدار ملک عبدالله به اروپایی‌ها و آمریکا
پادشاه عربستان گفت که تروریسم در خاورمیانه محدود نمی‌شود و یک ماه دیگر به اروپا و آمریکا می‌رسد. به گزارش فارس ملک عبدالله پادشاه عربستان در دیدار با سفرای کشورهای خارجی با اشاره به این‌که باید با خطر تروریسم به شکل فوری و با درایت برخورد کرد، تأکید کرد که خطر تروریسم تنها در خاورمیانه باقی نخواهد ماند و به آمریکا و اروپا هم سرایت خواهد کرد. ملک عبدالله در دیدارش با سفرا به آنها گفت: به شما و رهبران شما توصیه می‌کنم سریع‌تر به مقابله با تروریسم بروید. من این‌جا تأکید می‌کنم که تروریسم یک ماه دیگر به اروپا و دو ماه بعد به آمریکا می‌رسد.

درگیری‌ نیروهای حافظ صلح و تروریست‌های تکفیری در بلندی‌های جولان
منابع خبری از درگیری‌ میان سربازان فیلیپینی حافظ صلح با گروه‌های مسلح در جولان خبر دادند.  به گزارش ایسنا، البرت دل روزاریو، وزیر دفاع فیلیپین اعلام کرد سربازان حافظ صلحی که از سوی افراد مسلح در جولان اشغالی محاصره شده‌اند مورد حملات تروریست‌های جبهه النصره قرار گرفته‌اند. پیشتر نیز سخنگوی سازمان ملل گفته بود:  44 تن از صلح‌بانان این سازمان که توسط مخالفان سوری در بلندی‌های جولان اسیر شده‌اند، در سلامت هستند.  نیروهای مسلح و مخالف سوری ازجمله گروه‌های مرتبط با القاعده و جبهه النصره روز چهارشنبه گذشته به گذرگاهی در بلندی‌های جولان حمله کرده و 44 تن از صلح‌بانان سازمان ملل را که اهل فیجی بودند، به اسارت بردند.  

طرح 3مرحله‌ای ابومازن برای تشکیل کشور مستقل فلسطین
روزنامه الشرق‌الاوسط از طرح سه‌مرحله‌ای رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای تشکیل کشور مستقل فلسطین خبر دادند. به گزارش مهر منابع آگاه فلسطین اعلام کردند که ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای دستیابی به کشور مستقل فلسطین یک طرح سه‌مرحله‌ای ارایه کرده است. بنا بر اعلام این منابع، این طرح با توافق جنبش حماس آماده شده است و در راس اولویت‌های کاری پس از جنگ اخیر غزه قرار دارد. به موجب مرحله نخست این طرح، آمریکا مدت‌زمان چهارماهه‌ای را تعیین می‌کند تا در خلال آن مرزهای کشور فلسطین ترسیم شود و رژیم صهیونیستی آن را به رسمیت بشناسد. این منابع افزودند:  اگر طرفین این مسأله را پذیرفتند مذاکرات فوری و دارای سقف زمانی آغاز خواهد شد و در آن از اسراییل خواسته می‌شود نقشه‌ای را که در آن شامل مرزهاست ارایه کند. در صورتی که اسراییل این مسأله را نپذیرد رهبری فلسطین با حمایت‌های عربی به شورای امنیت متوسل خواهد شد تا اسراییل را طی یک مدت زمانی مشخص از سرزمین فلسطین اخراج کند. مرحله سوم زمانی آغاز می‌شود که درخواست اخراج اسراییل از مرزهای فلسطین با شکست مواجه شود. در این صورت و در این مرحله رهبری فلسطین برای محاکمه سران رژیم صهیونیستی به تمامی سازمان‌های بین‌المللی ازجمله دادگاه جنایی متوسل خواهد شد.

سران اخوان‌المسلمین مصر به حبس ابد محکوم شدند
منابع قضایی مصر اعلام کردند: یک دادگاه این کشور روز شنبه «محمد بدیع» رهبر جنبش ممنوع اعلام‌شده «اخوان‌المسلمین»  و 7 تن دیگر از سران این جنبش را به حبس ابد محکوم کرد. به گزارش رویترز، دادگاه جرم این متهمان را تحریک به اعمال خشونت در جریان تظاهرات اعتراض‌آمیز ‌سال گذشته میلادی (2013) اعلام کرد.  بدیع پیشتر نیز در جریان محاکمه‌های دیگری به اعدام و زندان ابد محکوم شده بود که بخشی از شدیدترین سرکوب حکومت این کشور علیه قدیمی‌ترین و سازمان‌یافته‌ترین جنبش سیاسی این کشور به شمار می‌رود. محمد ناجی ششاطه قاضی این دادگاه، 6 تن دیگر از متهمان را نیز به‌طور غیابی به اعدام محکوم کرد. بدیع به کشتن دست‌کم 9 تن و تحریک به اعمال خشونت منجر به زخمی شدن 21 تن ديگر در درگیری‌های نزدیک مسجدی در استان «جیزه» در‌ سال 2013، متهم شده است.

نخست‌وزیر فنلاند: وزیرخارجه ایتالیا جانشین اشتون می‌شود
«الکساندر استاب» نخست‌وزیر فنلاند در آستانه نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تعیین جانشین «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی این اتحادیه گفت که «فدریکا موگرینی» وزیرخارجه ایتالیا به‌عنوان جانشین وی معرفی می‌شود.
به گزارش رویترز، استاب افزود:  به نظر من در نشست امروز سران اتحادیه اروپا در بروکسل «موگرینی» به‌عنوان جانشین «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تعیین می‌شود؛ اما رقابت برای تعیین رئیس شورای اروپا و جانشینی «هرمان ون رامپوی»، بین «دونالد تاسک» نخست‌وزیر لهستان و «هله تورنینگ اشمیت» نخست‌وزیر دانمارک ادامه دارد. 


تعداد بازدید :  414