شماره ۶۸۳ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۸ مهر
صفحه را ببند
پلاتینی و بلاتر محروم شدند، فیفا و یوفا زیرسوال رفتند
فوتبال در آتش

شهروند| موج دوم حمله به فیفا این‌بار به یوفا هم تسری یافت و پس از انفصال 90 روزه بلاتر از خدمت به‌عنوان رئیس فیفا، این‌بار نوبت به پلاتینی، رئیس یوفا رسید تا محرومیتی مشابه را تجربه کند.
شروع قصه
ماجرای جدید از چهارشنبه‌شب شروع شد؛ وقتی خبر رسید کمیته اخلاق فیفا به ریاست «یوآخیم اکرت» پس از بررسی مستندات تخلف بلاتر در زمینه اعطای حق پخش تلویزیونی در‌سال 2005 و دادن 2‌میلیون فرانک سوییس به پلاتینی به دلایل نامعلوم، رئیس فیفا را به 90 روز انفصال از خدمت محکوم کرد. بلافاصله پس از تأیید حکم در روز بعد و محرز شدن محرومیت 90 روزه، گمانه‌زنی درباره فرد جانشین شروع شد و درنهایت یک گزینه عجیب فراروی همه قرار گرفت.
رشوه‌خوار دیگری رئیس شد!
عیسی حیاتو، رئیس سابق کنفدراسیون آفریقا که خود پرونده‌‌ای طول و دراز در زمینه تبانی دارد و اتهام رشوه‌خواری‌اش سال‌ها قبل محرز شده با حکم کمیته اخلاق در مدت محرومیت بلاتر، مرد اول اجرایی فیفا خواهد بود. خانه روی آب بلاتر، ژروم والکه، نایب‌رئیس سابق فیفا را هم به دریای رسوایی سوق داد و او هم مانند بلاتر به خاطر جرم محرز شده اختلاس، 90 روز از هرگونه فعالیت در سازمان محروم شد. حیاتو در روزهای جنجالی منتهی به جام‌جهانی 2002 فردی بی‌سواد، عاشق فساد و پیرو بی‌چون و چرای بلاتر نامیده شده بود. چند‌سال بعد نیمی از این اتهامات ثابت شد و حالا او رئیس فیفاست.
پلاتینی هم بله
محروم بعدی میشل پلاتینی، رئیس فیفا نام داشت؛ مردی که در تمام دوران صدراتش از پاکی خود و سازمانش حرف می‌زد اما حالا چاره‌ای غیراز تکذیب تمام اتهامات ندارد. همان 2‌میلیون فرانک که او گفته حق‌الزحمه تلاش‌هایش بوده، دردسرساز شد و درنهایت اسطوره فرانسه هم محرومیتی 90 روزه را مقابل خود دید. برخلاف فیفا، رئیس یوفا در زمان غیبت 90 روزه پلاتینی مشخص نشده و جالب این‌که در بیانیه کمیته اخلاق فیفا از احتمال افزایش 45 روزه محرومیت در صورت اثبات سایر اتهامات موجود سخن به میان آمده است. در این شرایط، برای چونگ مونگ جون، نایب‌رئیس سابق فیفا 6‌سال انفصال از خدمت و پرداخت 100‌هزار فرانک سوییس جریمه درنظر گرفته شده است. کمیته اخلاق در پایان بیانیه خود به این موضوع اشاره کرده که تا پایان تحقیقات، جزییات پرونده به صورت یک راز مخفی می‌ماند و سپس رسانه‌ای می‌شود. افشای جزء به جزء حقایق پرونده قبل از اثبات همه اتهامات، بار حقوقی را متوجه فیفا می‌کند و این نهاد در روزهای حساس فعلی اصلا علاقه‌ای به وارد شدن به جریان پلیسی دیگری را ندارد!
اتحاد آلمان و انگلیس
برای یکی از معدود دفعات در تاریخ، آلمان و انگلیس علیه فیفا متحد شده‌اند. روسای فوتبالی این 2 کشور پس از وقوع اتفاقات اخیر خواستار انتخاب رئیس دایمی جدیدی برای فیفا شدند و پاک شدن سریع فسادها را خواستند.
تازه اول کار است!
این محرومیت‌ها درواقع به کمیته اخلاق فیفا فرصت ادامه تحقیقات را می‌دهد و به معنای پاک شدن پلاتینی و بلاتر نیست. به بیان بهتر، هنوز جرم 3 عضو بلندپایه فیفا و یوفا محرز نشده و در صورت قطعی شدن فساد این 3 نفر، محرومیتی بیش از 90 روز لحاظ می‌شود. انتخابات ریاست فیفا روز 26 فوریه‌سال آینده میلادی انجام می‌شود. تا آن زمان پلاتینی به‌عنوان یکی از نامزدهای ریاست این سازمان، فرصت کمی جهت احراز هویت مثبت قبلی را دارد چون از هم اکنون 90 روز مفید را از دست می‌دهد و بعید به نظر می‌رسد حتی در صورت تبرئه شدن، مقبولیت گذشته را بازیابد.
آینده مبهم
در این شرایط، بزرگترین تردید درباره آینده 2 سازمان بزرگ تصمیم‌گیرنده درباره فوتبال است. 90‌درصد ارکان فعلی فیفا به فساد محکوم هستند و حتی اگر شخصی درحد و اندازه‌های علی‌بن‌حسین، شاهزاده اردنی به‌عنوان تنها فرد ظاهرا سالم از جمع کاندیداهای جدی فعلی، رئیس شود، باز هم نمی‌توان به اصلاح امور امیدوار بود چون به احتمال بسیار زیاد سایر اعضای باقیمانده در ساختمان شیشه‌ای فیفا هم مبتلا به اتفاقات رخ داده برای بلاتر، والکه، پلاتینی و چونگ مونگ جون هستند.

 


تعداد بازدید :  246