شماره ۳۶۷ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ شهريور
صفحه را ببند
معاون فرهنگی ارشاد اسلامی:
تا من هستم فشارها بر تصمیم‌گیری‌ها تأثیر نخواهد داشت

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت هفته دولت درحالي در یک نشست خبری حضور یافت كه گزارشی از عملکرد معاونت فرهنگی طی یک‌سال گذشته ارایه داد.  در همین راستا، معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پاسخ به پرسش خبرآنلاین، که آیا فشارهای واردآمده از سوی افراطیون در سیاست‌ها و تصمیم‌های معاونت فرهنگی تأثیر خواهد داشت یا خیر، گفت: تا زمانی که من هستم، فشارها تاثیری نخواهد گذاشت.  سیاست‌های صدور مجوز کتاب دیگر بحثی بود که صالحی در پاسخ به خبرگزاری فارس به آن پرداخت.  این خبرنگار از صالحی پرسید: این روزها شاهدیم کتاب‌های نویسندگان ضدانقلابی چون رضا براهنی و آثار پیرامون اسماعیل خوئی منتشر شده، استدلال شما این است که ما به کتاب نگاه می‌کنیم تا شخص، درحالی‌که این استدلال درستی نیست، از سوی دیگر نیز اخباری بر مقاومت ارشاد در برابر چاپ کتاب آقای میرکاظمی (وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد) درباره «کرسنت» شنیده می‌شود. استدلال وزارت ارشاد برای انتشار کتاب خوئی و براهنی و توضیح شما برای مقاومت در برابر کتاب آقای میرکاظمی با موضوع کرسنت چیست؟
شجاعی‌صائین مدیر اداره کتاب نیز دراین‌باره گفت: استنباط ما مبنی بر نقد قانون است و فکر می‌کنیم قانون نگاه به متن دارد ضمن این‌که این روزها   برخی دیدگاه‌ها پیرامون این رسانه‌ها دیده می‌شود ما نیز این دیدگاه‌ها را به هیأت نظارت و نشر ارایه می‌کنیم اگر تأیید کردند و رویه درست بود که هیچ اما اگر دیدگاه متفاوتی ارایه شده باید بررسی و درنهایت اطلاع‌رسانی شود.  در ادامه سیدعباس صالحی نیز گفت: کتابی که از آن یاد کردید پیرامون کتاب خویی است. نکته دیگر این‌که نسبت به این مسأله یقین داشته‌ایم که براساس متنی که در ضوابط آمده و با نگاه به محتوا کتاب بررسی می‌شود. ما کاری به نویسنده نداریم بلکه با توجه به فهم از ضوابط نشر می‌خواهیم به مُر قانون عمل کنیم چراکه باید بدانید قانون بد بهتر از بی‌قانونی است ولی احتیاج به تشویق آن داریم و فهم از ضوابط نشر تا الان این بوده که محتوا را بنگریم.  صالحی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون این‌که برخی‌ها زمانی از شما پیرامون عدم مجوز به کتاب آقای دولت‌آبادی سوال می‌کردند، اما امروز از این‌که به برخی آثار مجوز داده‌اید، سوال می‌کنند آیا این فشارها در تصمیم‌گیری شما تأثیر دارد، گفت: تا وقتی من باشم این فشارها تأثیر نخواهد داشت.  معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره زمان صدور مجوز کتاب نیز گفت: ملزم خواهیم بود فرآیند بررسی کتاب حداقل دوماهه باشد.  التزام ما بر بررسی یک‌ماهه است اما با مجوز خاص حداکثر طی دو ماه بررسی‌ها انجام می‌شود و کتاب‌ها بیش از این بلاتکلیف نخواهد بود.  در این نشست سیدعباس صالحی گزارش عملکرد خود در یک‌سال اخیر را با 11 رویکرد عنوان کرد که کاهش زمان صدور مجوز و بازنگری در برخی جوایز جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها از آن جمله بود.
سیدعباس صالحی درباره این‌که در دوره مدیریتش تا چه اندازه توانسته به وعده‌ای که درباره کم کردن فشار فضای امنیتی بر فضای فرهنگی و همچنین محدود کردن فعالیت بولتن‌سازان داده است، عمل کند، گفت: فعالیت‌های ما در 10 ماه گذشته بر همین اساس بوده و اگر به گذشته مراجعه کنیم می‌بینیم که در این دوره دخالت حوزه امنیتی در حوزه معاونت فرهنگی کم بوده است. ما تلاش کرده‌ایم این را نشان بدهیم که حوزه رسمی امنیت کشور حوزه مستقلی دارد و سرک کشید‌ن‌ها و دخالت‌ها در حوزه فرهنگ بی‌احترامی به حوزه فرهنگ است.  
او در ادامه اظهار کرد: در ابتدای آغاز به کار دولت جلسه‌ای با حضور وزیر ارشاد و وزیر اطلاعات برگزار شد و بعد از آن جلسات دیگری برگزار شد تا تعاملی با نهادهای امنیتی برقرار شود. حوزه امنیت در هیچ کشوری نادیده گرفته نمی‌شود اما امنیت در کنار فرهنگ معنی دارد نه به‌عنوان چتری بر فرهنگ.  این موضوع در فضای دولت با هماهنگی خوبی اداره می‌شود و در یک تعامل خوب و رو به جلو قرار دارد، اما طبیعی است پاره‌ای نگاه‌ها و فشارها بر معاونت فرهنگی وجود دارد که طبعا در گفت‌وگویی گسترده به نتیجه می‌رسد. در نمایشگاه کتاب امسال هم با این تعامل ما به سوی آرامش حرکت کردیم. فضا از فضای گلخانه‌ای به سوی زیست فرهنگی حرکت می‌کند و این فضا به اعتماد بیشتری نیاز دارد.  
نجفعلی میرزایی، مدیر خانه کتاب وضع کتاب را در وضع هشدار خواند و گفت: شاخص‌ها و نشانه‌های وضع کتاب در کشور در وضع هشدار است، در نتیجه تحول‌خواهی حتی به صورت ضربتی امری ضروری است. تلاش ما این بوده که چشم را بر مطالبات حاشیه‌ای ببندیم و با نگاه به شاخص‌های خطرناک شمارگان کتاب که بین 200 تا 1000 نسخه است به مسائل اصلی بپردازیم.   شاخص‌های کتاب از زمان ناصرالدین‌شاه هم کمتر است. 


تعداد بازدید :  241