شماره ۶۸۳ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۸ مهر
صفحه را ببند
موسسه کنترل کیفیت عسل افتتاح شد
استاندارد سازی رکورددار تقلب در بازار مواد غذایی

شهروند| در شرایطی که تقلب در بازار موادغذایی تبدیل به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مصرف‌کنندگان ایرانی شده و موج بی‌اعتمادی آنها را به دنبال داشته است، نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد کشور به تازگی از کالاهای غیراستاندارد و تقلبی گفته است که مهر استاندارد و تأییدهای وزارت بهداشت را یدک می‌کشد. این موضوع درحالی اتفاق می‌افتد که با وجود فراوانی تولید و واردات بی‌رویه، نرخ غذا در بازار ایران چند برابر بازار جهانی است و همین مسأله دسترسی شهروندان ایرانی را به غذای مناسب، هم از لحاظ کمیت و هم به لحاظ کیفیت محدود کرده است. در این میان عسل یکی از رکوردداران تقلب در بازار ایران است. دامنه این تقلب به جایی رسیده است که سودجویان این بازار اقدام به عرضه عسل‌هایی کرده‌اند که بدون حضور حشره زنبور تولید می‌شود. از سوی دیگر بنا به گفته حسن رکنی معاون امور دام وزارت کشاورزی نرخ هر کیلوگرم عسل طبیعی در بازار جهان حدود 6 دلار است که با در نظر گرفتن نرخ دلار 3300 تومانی هر کیلوگرم عسل طبیعی در بازارهای بین‌المللی تنها زیر 20‌هزار تومان قیمت دارد، این درحالی است که نرخ هر کیلوگرم عسل طبیعی در بازار ایران بین 40 تا 200‌هزار تومان است. حالا تقلب در بازار عسل به گفته عفت رییسی‌سرحدی مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان زنبورعسل موجب افت قابل توجه مصرف این ماده غذایی مفید در ایران شده است، این موضوع سبب شده است که این تشکل با همکاری وزارت کشاورزی و صندوق توسعه سرمایه‌گذاری تولید عسل اقدام به ایجاد موسسه کنترل کیفیت عسل با عنوان اکسیر کند که از این پس عسل‌های طبیعی تولیدکنندگان را با گواهی کیفیت اکسیر به بازار عرضه می‌کند.
در مراسم رونمایی از گواهی کنترل کیفیت عسل (اکسیر) که در ساختمان وزارت کشاورزی برگزار شد، بهزاد بانکی‌پور مدیرعامل صندوق توسعه سرمایه‌گذاری تولیدعسل در پاسخ به پرسش «شهروند» مبنی بر چگونگی تضمین این استاندارد به مصرف‌کنندگان اعلام کرد: با توجه به این‌که موج بی‌اعتمادی مصرف‌کنندگان در بازار موادغذایی به‌حدی رسیده است که مردم نسبت به استانداردها نیز بی‌اعتماد شده‌اند، ساختار اکسیر به گونه‌ای تعریف شده است که امکان انحراف از استانداردها را به حداقل می‌رساند و این موضوع برای اتحادیه پرورش‌دهندگان زنبورعسل، صندوق توسعه سرمایه‌گذاری تولید عسل و وزارت کشاورزی اهمیت زیادی داشته و در تشکیل صندوق به آن بارها تأکید شده است.
بانکی‌پور ادامه داد: بر این اساس در ساختار موسسه کنترل کیفیت عسل 13 شخصیت حقیقی و حقوقی به‌عنوان ناظر عمل می‌کنند که این شخصیت‌ها شامل تعدادی از اعضای منتخب اتحادیه پرورش‌دهندگان زنبورعسل، انجمن علمی زنبورداران، 6نفر از زنبورداران پیشکسوت و مطرح صنعت، معاونت امور دام وزارت کشاورزی، فعالان صنعت ساخت تجهیزات زنبورداری و کارشناسان و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها در رشته‌های مرتبط با این صنعت در رأس موسسه قرار دارند و به‌عنوان ناظر بر کیفیت‌ها فعالیت می‌کنند.عفت رییسی‌سرحدی مدیرعامل پرورش‌دهندگان زنبورعسل نیز با تأکید بر این‌که اکسیر از این پس عرضه مستقیم محصول عسل را نیز برعهده خواهد گرفت، توضیح داد: تاکنون حدود 40 فروشگاه در سراسر کشور در نظر گرفته شده‌اند که عسل با کیفیت را با گواهی اکسیر به مصرف‌کنندگان عرضه کنند. این موضوع برای آن اتفاق افتاده است که محصول تولیدی بدون دست به دست شدن بین دلال‌ها و واسطه‌ها، به صورت مستقیم به مصرف‌کننده برسد .علی‌اکبر مهرفرد قائم‌مقام وزیر کشاورزی در امور تجارت نیز در پاسخ به «شهروند» اعلام کرد: این رخداد که برای نخستین‌بار در حوزه محصولات کشاورزی به ثبت می‌رسد و درواقع برای حفظ بازار و رقابت در دنیای تجارت ناچار به رعایت کیفیت و ارتقای آن هستیم. ضمن اینکه  بحث کیفی‌سازی محصولات غذایی باید خیلی پیش‌تر و توسط تشکل‌های صنفی دنبال می‌شد زیرا این موضوع مسأله‌ای جدا از تولید نیست و تولیدکنندگان نباید منتظر باشند که برای ارتقای کیفیت تولید خود زیر ذره‌بین دولت قرار گیرند.

 


تعداد بازدید :  207