شماره ۶۸۳ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۸ مهر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

استقبال ایران از اظهارات اخیر مقامات کویتی برای گفت‌وگوی منطقه‌ای
معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: تهران همواره آماده گفت‌وگو و تعامل جدی با کشورهای منطقه است. حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد اعلام آمادگی معاون نخست‌وزیر و وزیرخارجه کویت برای گفت‌وگوی منطقه‌ای تأکید کرد:  تهران همواره آماده گفت‌وگو و تعامل جدی با کشورهای منطقه است و ما اظهارات مثبت مقامات ارشد کویت و قطر را مورد توجه قرار می‌دهیم.
وی با بیان این‌که اقدامات عمان در مسیر تعمیق دوستی‌ها در منطقه قابل تقدیر است، تصریح کرد:  نیویورک فرصت خوبی برای دیدار جمعی وزرای خارجه ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس بود که برخی وزرای خارجه با اظهارات منفی و ناروا مانع شدند. این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این‌که در مقطع حساس کنونی، راهی جز گفت‌وگو و همکاری وجود ندارد، ادامه داد:  راهبرد ایران همکاری همه‌جانبه با منطقه است و انتظار داریم همه کشورهای منطقه خطر تروریسم و افراط‌گرایی را عمیقا درک کنند و در مسیر گفت‌وگو، همکاری جمعی، توقف جنگ، مبارزه قاطع با تروریسم و تمرکز بر راه‌حل‌های سیاسی گام بردارند.

قشقاوی عنوان کرد: فعال بودن دیپلماسی دکتر ظریف در تحویل جان‌باختگان ایرانی
معاون پارلمانی وزیر امور خارجه ایران با اشاره به این‌که نباید مسأله حج را با مسائل سیاسی یکی کرد، گفت:  برای بازگرداندن پیکرهای جان‌باختگان تلاش همگانی صورت گرفت. به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی در مراسم سومین روز خاکسپاری حجاج شهرستان بابلسر اظهار کرد: منا نمایش قربانی کردن منیت انسانی است و این یک آزمون بزرگ الهی بود که انسان قربانی شد.
وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته از سوی دولت پس از این حادثه تصریح کرد: مسئولان عربستانی در دیدار با هیأت ایرانی این حادثه را تقدیر خداوند نامیدند که جای تعجب داشت. معاون پارلمانی وزیر امورخارجه با اشاره به ضعف مدیریت آل‌سعود در برگزاری مناسک حج امسال آن را بی‌تدبیری دانست و خاطرنشان کرد:  درحالی‌که گرمای هوا حدود 50 درجه و با رطوبت زیاد بود برخی از خیابان‌های فرعی را بستند و این فاجعه اتفاق افتاد. قشقاوی با بیان این‌که برخی‌ها که جنبه ایمانی آنها بسیار ضعیف است شعار تعطیلی حج را می‌دهند اما باید بدانند که شعائر الهی تعطیل‌بردار نیست، اظهار کرد:  باید روی برخی از مناسک حج بررسی کنند که آیا می‌توان آن را تغییر داد یا خیر و در این زمینه باید علما فتوا دهند. وی افزود:  باید برخی از فتواها با توجه به واقعیت موجود تغییر کند و با مسائل به صورت واقع‌بینانه برخورد شود. معاون پارلمانی وزیر امور خارجه با اشاره به این‌که باید بحث حج از مسائل سیاسی خارج شود، گفت: با عربستان رقابت‌ منطقه‌ای و جنگ قدرت داریم و نمی‌توانیم این مسائل را به زور حل کنیم. قشقاوی گفت: در دورانی که تعامل‌پذیری و مدارا در جهان حاکم است و به لحاظ تفکری نیز با آل‌سعود مشکل داریم چرا باید آنها فتواهای خود را تحمیل کنند. معاون پارلمانی وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعال بودن دیپلماسی دکتر ظریف در تحویل جان‌باختگان حجاج ایرانی، گفت:  اگر 6 ساعت مذاکره در عربستان صورت نمی‌گرفت و دیپلماسی ظریف فعال نبود جنازه‌ها به کشور بازنمی‌گشت. قشقاوی خاطرنشان کرد: برخی‌ها در داخل می‌گویند که دیپلماسی ظریف فعال نبود، آنها به جز انتشار بیانیه چه کاری کردند؛ چرا عده‌ای فکر می‌کنند که وزارت‌ خارجه باید تنها این موضوع را پیگیری کند، همه باید در این ماجرا مشارکت داشته باشیم و با همکاری، مفقودان پیدا شوند و جان‌باختگان به کشور بازگردند.

وندی شرمن: اعراب از ما خواستند درباره خاورمیانه با ایران مذاکره نکنیم
معاون سیاسی سابق وزارت‌خارجه آمریکا گفته که کشورهای عربی از آمریکا خواسته بودند که در مذاکرات ایران و 1+5 درباره مسائل خاورمیانه رایزنی نشود.
به گزارش فارس، «وندی شرمن» معاون سیاسی سابق وزارت‌خارجه آمریکا که همین چندی پیش از سمت خود کناره‌گیری کرد، حالا در مصاحبه با خبرنگاران از خاطرات «مذاکرات هسته‌ای» می‌گوید. براساس گزارش «ان‌پی‌آر»، شرمن در ابتدای مذاکره به پیام کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به آمریکایی‌ها پرداخته و گفته:  «در ابتدای این فرآیند (مذاکرات)، دولت‌های (حاشیه) خلیج (فارس) گفتند لطفا مسائل منطقه‌ای را مورد بحث قرار ندهید زیرا ما در اتاق مذاکرات حضور نداریم و این منافع ماست که در خطر است.» شرمن گفت که در تمام طول مذاکرات بحث آمریکایی‌های بازداشت‌ شده در ایران، در دستور کار بود که البته سعی فراوان شده بود، بحث هسته‌ای از این بحث کاملا مجزا نگاه داشته شود.


تعداد بازدید :  331