شماره ۶۸۳ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۸ مهر
صفحه را ببند
اخبار جهان

آمریکا آموزش شورشیان سوری را متوقف کرد
یک روزنامه آمریکایی از توقف برنامه پنتاگون برای آموزش گروه‌های به اصطلاح «شورشی میانه‌رو سوری» به دلیل نتیجه ندادن این طرح خبر داد. به گزارش مهر، نیویورک تایمز با انتشار این خبر به نقل از مقامات ناشناس پنتاگون نوشت: دولت اوباما به برنامه ۵۰۰‌میلیون دلاری پنتاگون برای آموزش و تجهیز شورشیان میانه روی سوری پایان داد. به گفته این مقام آمریکایی، دلیل توقف این برنامه،  نتیجه‌بخش نبودن آن اعلام شده است. براساس استراتژی کاخ سفید در مورد سوریه، قرار بود شورشیان میانه‌رو به‌عنوان پیاده نظام ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در سوریه وارد عمل شوند و از همین رو آمریکا آموزش و تجهیز آنها را آغاز کرد اما در هفته‌های گذشته خبرهای متعددی درباره این‌که سلاح‌هایی که آمریکا در اختیار این گروه‌ها قرار داده به گروه تروریستی جبهه النصره منتقل شده منتشر شد.

اعلام توافق برای تشکیل دولت ملی در لیبی
روز گذشته پس از ماه‌ها مذاکره میان گروه‌های مختلف لیبیایی زیر نظر سازمان ملل، توافق نهایی برای صلح و پایان اختلافات در این کشور، به امضای همه طرف‌ها رسید و نماینده سازمان ملل لیست دولت وحدت ملی در این کشور را که قرار است کار خود را پس از تایید احزاب لیبیایی آغاز کند، معرفی کرد. به گزارش ایسنا، «برناردینو لیون»، فرستاده سازمان ملل به لیبی روز گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر مراکش، «فایز السراج» را به‌عنوان نامزد پیشنهادی برای تصدی پست نخست‌وزیر دولت ائتلافی معرفی کرد و گفت: «اسامی افراد برای تصدی دیگر پست‌های دولت نیز مورد توافق حاضران در مذاکرات قرار گرفته است». از ‌سال 2014 تنش در لیبی بالا گرفت و دو دولت در این کشور روی کار آمد که هریک پارلمان خود را دارد. افراطیون در طرابلس قدرت را در دست گرفتند و دولت دیگر که گرایشی لیبرال دارد و از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته می‌شود در شرق کشور و در طبرق تشکیل حکومت داده است. گرچه سازمان ملل ابراز امیدواری کرده که بحران با روی کار آمدن دولت پیشنهادی پایان یابد، اما ظاهرا همه لیبیایی‌ها از تشکیل این کابینه‌ استقبال نکرده‌اند. برخی گروه‌های لیبی چه در طرابلس و چه در طبرق به‌طور جدی با پیشنهاد لیون مخالفت کرده‌اند و آن را گامی برای تجزیه کشور می‌دانند.

خروج ناو «تئودور روزولت» آمریکا از خلیج‌فارس
مقام‌های آمریکایی همزمان با حضور نظامی روسیه در سوریه تصمیم گرفتند که ناو هواپیمابر خود را از خلیج‌فارس منتقل کنند. به گزارش ایلنا، مقام‌های نظامی آمریکایی در روز گذشته از خروج ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» این کشور از خلیج‌فارس خبر دادند. ناو هواپیمابر تئودور روزولت آمریکا با حدود 5‌هزار نفر خدمه و ۶۵ جت جنگی به دلیل کمبود بودجه، حدود ساعت ۱۱ شب گذشته و به صورت موقتی از خلیج‌فارس خارج شد. کمرنگ شدن حضور آمریکا در خلیج‌فارس با افزایش حضور نظامی روسیه در سوریه انجام شد. «پیتر دالی»، دریانورد بازنشسته آمریکا و رئیس اجرایی موسسه دریایی آمریکایی گفت: «روسیه به‌عنوان یک کارت مهم در منطقه باقی می‌ماند و کمبود حضور آمریکا احساس می‌شود». این نخستین باری است که آمریکا از ‌سال ۲۰۰۷ میلادی ناو هواپیمابر در خلیج‌فارس ندارد.

اعلام آمادگی ناتو برای اعزام نیرو به ترکیه
دبیرکل ناتو از آمادگی این سازمان برای اعزام احتمالی نیرو به ترکیه در صورت نیاز و با بالا گرفتن عملیات نظامی روسیه در سوریه خبر داده است. «ینس استولتنبرگ» پس از نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل گفت: «ترکیه یکی از اعضای قوی و توانمند ناتو است، البته ناتو همیشه آماده تقویت و حمایت از اعضای خود می‌باشد. ما همیشه با ترکیه در ارتباط هستیم تا در صورت نیاز، اقدامات بیشتری انجام دهیم». با این حال ساعتی پس از انتشار اظهارات دبیرکل ناتو، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد از سوی آنکارا درخواستی از ناتو برای همکاری در این زمینه نشده است. «تانژو بیلگیچ»، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه روز گذشته گفت: «ترکیه از اعلام آمادگی ناتو برای حمایت از ترکیه خشنود است ولی در مبارزه با تهدیدهای موجود ترکیه درخواستی از ناتو ندارد». وی در باره موضوع مذاکره با مسکو در مورد نقض حریم هوایی ترکیه از سوی جنگنده‌های روسی گفت: «منتظر ورود هیات نظامی از روسیه هستیم». روابط ترکیه و روسیه در پی ادعای آنکارا مبنی بر نقض حریم هوایی این کشور از سوی جنگنده‌های مسکو روبه سردی گذاشته است. وزارت خارجه ترکیه هفته گذشته دوبار سفیر روسیه در آنکارا را احضار و ضمن اعتراض به نقض حریم هوایی خود، خواهان عدم تکرار آن شده است.

 


تعداد بازدید :  347