شماره ۶۸۳ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۸ مهر
صفحه را ببند
شهادت سردار حسین همدانی در سوریه

گروه سیاسی| سردار حسین همدانی فرمانده سابق سپاه محمد‌رسول‌الله تهران بزرگ و از مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه روز پنجشنبه در حومه حلب به‌دست گروه تروریستی داعش به شهادت رسید. سردار همدانی از نظامیانی بود که پس از سردار قاسم سلیمانی بیشترین شهرت را در میان رسانه‌هایی داشت که اخبار مربوط به تحرکات برون‌مرزی نیروهای سپاه پاسداران را دنبال می‌کنند. روزنامه Wall Street Journal نیز درباره سردار همدانی نوشت: ژنرال همدانی یکی از فرماندهان نخبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و یک متخصص در نحوه رزم عملیات نیروهای منظم با شبه‌نظامیان است. وال‌استریت ژورنال احتمالا به دلیل تفوق سردار همدانی در سامان دادن به جبهه نیروهای ارتش سوریه در نبرد با تروریست‌ها به چنان نتیجه‌ای رسیده است اما سابقه فعالیت‌های پیروزمندانه سردار همدانی تنها به جبهه‌های سوریه محدود نمی‌شود. سردار همدانی ازجمله سپاهیانی است که به دلیل پیروزی‌هایی که لشکرهای تحت فرمانش در دوران دفاع مقدس داشته‌اند از رهبر معظم انقلاب اسلامی دوبار نشان فتح دریافت کرده است.  رئیس‌جمهوری در پیامی شهادت سردار سرتیپ پاسدار حسین همدانی را به محضر حضرت ولی‌عصر(عج)، فرمانده معظم کل قوا، نیروهای سلحشور نظامی و انتظامی به‌ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عموم ملت ایران تبریک و تسلیت گفت و برای آن مجاهد خستگی‌ناپذیر جبهه‌های حق علیه باطل علو درجات، برای همرزمان غیورش صبر و سرافرازی و برای بازماندگان شکیبایی و اجر الهی مسألت کرد.
حسن روحانی در پیام خود همچنین خاطرنشان کرده: کارنامه خدمات و مجاهدت‌های آن شهید عزیز از مبارزات نهضت اسلامی و مقابله با جریان طاغوت و نفاق در مناطق غربی کشور، تا ایفای نقش برجسته در تشکیل شجره طیبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی موفق عملیات‌های مختلف دفاع مقدس و رده‌های مختلف سپاه، و سرانجام شهادت در راه خدا، مصداق تحقق آیه شریفه «والذین قتلوا فی سبیل الله فلن یضلَّ اعمالهم سیهدیهم و یصلح بالهم و یدخلهم الجنة عرفها لهم» است.
تجربه فرماندهی و سامان دادن به نیروهای نظامی درحال مبارزه با گروه‌های شبهه نظامی از زمان حضور این سردار در کردستان و در اوایل‌ سال 60 به‌دست آمد. هنگامی که با شروع جنگ تحمیلی در‌ سال 1359 اوضاع آن سامان آشفته گشت و حسین همدانی پس از پایه‌گذاری سپاه همدان راه کردستان را در پیش گرفت. سردار همدانی به همراه حاج احمد متوسلیان و شهید همت و شهید شهبازی در تشکیل و سازماندهی لشکر 27 محمد‌رسول‌الله(ص) نقش بسزایی داشت. عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس آن هم با مسئولیت فرماندهی محورهای عملیاتی، تجربه‌ای نو در قالب هدایت تیپ و لشکر بوده که از فاتحان خرمشهر، سهمی را از آن خود کرد و سپس از تشکیل یگان‌های رزم سپاه به‌عنوان بانی و نخستین فرمانده لشکر 32 انصارالحسین(ع) استان همدان، وارد میدان نبرد علیه دشمن بعثی شد.  پس از مدتی هدایت و فرماندهی لشکر 16 قدس گیلان را به او واگذار کردند و عملیات‌‌های مهم و حیاتی همچون کربلای4 و کربلای 5 را با شیرمردان گیلکی به سرانجام رساند. معاونت اطلاعات و عملیات قرارگاه عملیاتی قدس که چندین لشکر و تیپ مستقل را تحت امر داشت، از فرمانده‌های زبده همچون دیگر فرماندهان سپاه اسلام آماده ساخت و در شکست منافقین در عملیات مرصاد نقشی کلیدی ایفا کرد.
سردار همدانی پیش از این فرماندهی سپاه محمدرسول‌الله تهران بزرگ را برعهده داشت. یعنی کلیدی‌ترین و استراتژیک‌ترین نیروی نظامی که در پایتخت حضور دارد. چنین نقشی جز به فرماندهان در بالاترین رده‌های سپاه واگذار نمی‌شود. علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی و از فرماندهان دفاع مقدس در پیامی درباره شهادت این سردار رشید اسلام گفته است: همدانی سرداری عالیقدر، استراتژیستی توانا و خار چشم دشمنان و تکفیری‌های تروریست و حامیان آنان بود.
همچنین در نخستین ساعات اعلام خبر شهادت سردار همدانی مقامات بلند پایه سپاه در منزل این سردار رشید اسلامی حضور پیدا کردند. محسن رضایی فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس در نخستین اظهارنظر درباره شهادت سردار همدانی در منزل ایشان گفت: من سردار همدانی را مهدی باکری دوم می‌دانستم، ایشان در تمام عملیات‌های دفاع مقدس حضور داشت و هیچ عملیاتی نبود که ایشان غایب باشد. او همچنین تأکید کرد: جبهه مقاومت ایشان در سوریه سازماندهی کردند به گونه‌ای که دشمنان تا نزدیک حرم حضرت زینب(س) رسیدند اما سردار همدانی حرم حضرت زینب(س) را حفظ کرد و دشمن را ده‌ها کیلومتر از حرم دور کرد و در حقیقت مثل حضرت ابوالفضل پاسدار حرم زینب کبری(س) شدند و توانستند این افتخار را برای جمهوری اسلامی ثبت کنند. حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در پیامی درباره شهادت سردار حسین همدانی با تجلیل از نقش ارزنده شهید همدانی در دوران مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی، حماسه دفاع مقدس، در جریان مبارزه با تروریسم تکفیری -صهیونیستی و دفاع از حرم مطهر حضرت زینب(س) از وی به‌عنوان مجاهدی راستین که همواره در خط امام (ره) و رهبری(مدظله العالی) بوده و یکی از سرداران سرافراز جبهه جهاد و مقاومت یاد کرد که با نثار خون پاکش اعلام کرد که جهاد، مقاومت و شهادت در راه خدا تا نابودی تروریسم تکفیری - صهیونیستی و صهیونیسم اشغالگر، متجاوز و جنایتکار ادامه دارد. وزیر دفاع در این پیام با هشدار به حامیان تروریسم‌های تکفیری -داعشی صهیونیستی تأکید کرده است آنان را در جنایات وحشیانه تروریست‌ها شریک جرم می‌دانیم و یکبار دیگر به آنان گوشزد می‌کنیم که عواقب هولناک جنایات تروریست‌های تکفیری-صهیونیستی دیر یا زود دامان آنان را نیز دربرخواهد گرفت و آن‌گاه دیگر پشیمانی سودی نخواهد داشت.
سرلشکر حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در پیامی به همین مناسبت تصریح کرده است: او که از مبارزان دوران پیروزی انقلاب اسلامی بود از پایه‌گذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهان شجاع دوران پرشکوه دفاع مقدس به‌شمار می‌رود و بعد از دوره جنگ تحمیلی در سنگرهای مختلف دفاع و حراست از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرد که نمونه آن را در مقابله با کودتای آمریکایی فتنه 88 می‌توان یادآوری نمود.  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز شهادت سردار حسین همدانی را ضایعه‌ای بزرگ توصیف و در پیامی تأکید کرده است: سردار شهید حسین همدانی که هوشمندانه و خستگی‌ناپذیر در ماموریت مستشاری در جبهه مبارزه علیه تروریسم و افراط و اشغالگری حضور داشت؛ بی‌تردید تلاش خالصانه علیه ترور و افراط و نیل به آرزوی دیرینه‌اش پشتوانه‌ای ارزشمند برای استمرار مسیر مقاومت؛ مبارزه و شهادت است. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی به همین مناسبت تأکید کرده است: سردار رشید سپاه و فرمانده ارشد دفاع مقدس شهید حسین همدانی طی سال‌های متمادی و در عرصه‌های دشوار و حساس و سنگرهای نبرد به دفاع از آرمان‌های اسلام، انقلاب و رهبری اهتمام فراوان داشتند که فرماندهی رده‌های مختلف در سپاه ازجمله سپاه حضرت‌رسول(ص) تهران بخشی از این تلاش‌ها بود.
به گزارش فارس، پیکر سردار شهید حسین همدانی یکشنبه ساعت ۹ صبح از حسینیه حضرت زهرا(س) در پادگان ولیعصر در میدان سپاه تهران و دوشنبه ۹ صبح در میدان امام‌خمینی(ره) همدان تشییع و سپس در زادگاهش همدان دفن خواهد شد.

دیدگاه‌های دیگران

آ
آیدین |
مخالف 0 - 0 موافق
روحش شاد و یادش گرامی

تعداد بازدید :  633