شماره ۶۸۳ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۸ مهر
صفحه را ببند
به مناسبت روز جهانی کودک برگزار شد
گردهمایی بزرگ 3‌هزار کودک کار در فرهنگسرای خاوران

شهروند| گردهمایی 3‌هزار نفری کودکان کار تهران در فرهنگسرای خاوران برگزار شد و کودکانی که روزها کار می‌کنند تا بخشی از اقتصاد لنگان خانواده‌هایشان را بچرخانند، یک روز به جای کار کردن، کودکی کردند.
سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، روز جهانی کودک را در فرهنگسرای خاوران جشن گرفت و میهمانان این جشن هم همه کودکان کار و خیابان بودند. برای دختران مانتو و مقنعه صورتی و سفید و برای پسران کت و شلوار و پیراهن سرمه‌ای خریده بودند، اما خیلی از بچه‌ها هم از این لباس‌های یک‌دست نداشتند و با همان لباس‌های ساده و هر روزه آمده بودند. پیش از این‌که پنجشنبه بیاید، یک روز تعدادی از کودکان کار در اقدامی نمادین به دفتر مسئولان و مدیران شهری و دولتی رفتند و کارت‌هایی به دستشان دادند و از آنها دعوت کردند تا روز جهانی کودک به جشن کودکانه آنها بیایند.
این دومین‌بار است که گردهمایی فرامنطقه‌ای کودکان کار در تهران برگزار می‌شود. پیش از این یک‌بار در روز جهانی مبارزه با کار کودکان هم برنامه مشابهی برگزار شد و شهرداری تهران همه کودکان کار را در ورزشگاه هرندی گرد هم آورد و جشنی به‌پا شد و فرصتی برای شادی و خنده. 2 روز پیش یعنی در همین آخرین پنجشنبه‌ای که گذشت هم صدای خنده کودکان کار و خیابان بار دیگر در آسمان تهران پیچید و این‌بار از فرهنگسرای خاوران بلند شد. در این جشن بزرگ که میهمانان زیادی داشت، مجموعه‌ای از برنامه‌های فرهنگی و تفریحی برای کودکان تدارک دیده بودند، مجری‌های تلویزیون آمده بودند و بساط شادی و خوشحالی کودکانه برای کودکانی فراهم شده بود که در روزهای کودکی فرصت کودکی کردن نداشته‌اند. آنها فوتبال‌دستی بازی کردند، شعر خواندند، بادکنک‌های رنگی گرفتند و صورت‌هایشان را نقاشی کردند، مقابل دوربین‌ها ایستادند و خندیدند.
برگزاری برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی با موضوع کودکان کار در سال‌های اخیر یک اتفاق اجتماعی مهم است. مهم از این نظر که در همه سال‌های گذشته یکی از مشکلاتی که همواره در مورد این کودکان وجود داشته، تلاش برای انکار آنها عمدتا از سوی سازمان‌های دولتی بوده است. به عبارت دیگر سازمان‌های دولتی همواره تلاش کرده‌اند وضع کودکان کار در ایران را بهتر از آنچه هست جلوه بدهند و البته در بسیاری از موارد هم گفته می‌شود این واکنش‌ها به دلیل واکنش‌های بین‌المللی به ایران هم هست و دولتی‌ها ترجیح می‌دهند درباره کودکان کار طوری صحبت کنند که این تصویر را به دنیا منتقل نکند که در ایران از بچه‌ها که طبق معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی نباید کار کنند، بهره‌کشی می‌شود.
با وجود همه اینها و بعضا مقاومت‌هایی در نهادهای بالادستی، در یک دهه اخیر فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در ارتباط با کودکان کار و خیابان شرایط فرهنگی و اجتماعی تازه‌ای را ایجاد کرده و این سازمان‌های مردمی توانسته‌اند صدای کودکان کار و خیابان و مشکلات و واقعیت‌های مربوط به آنها را در ایران بلند کنند.


تعداد بازدید :  465