شماره ۶۸۳ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۸ مهر
صفحه را ببند
معرفی موسسه‌ای که پل ارتباط داوطلبان و سازمان‌های مبتنی بر جامعه است
اتحاد داوطلبانه

برگردان: راضیه زرگری|  سازمان‌های بین‌المللی بی‌شماری در جهان امروز در امور خیر و داوطلبانه فعالیت می‌کنند. پایگاه‌های اصلی مهم‌ترین موسسات داوطلبی جهان اغلب کشورهای اروپایی یا آمریکاست اما ماموریت‌های این موسسات در سراسر جهان گسترده است به‌ویژه در کشورهای جهان سوم که با مشکلاتی مثل جنگ و درگیری‌های قومی و مذهبی یا فقر و محرومیت دست‌به‌گریبان هستند. سازمان خیریه غیرانتفاعی «اتحاد داوطلبانه» یکی از این موسسات است که در‌ سال 2007 میلادی در ایالت کالیفرنیا آمریکا ثبت شد؛ اتحاد داوطلبانه، داوطلبان بین‌المللی را به‌طور مستقیم با سازمان‌های اجتماع‌محور هم‌راستای امور داوطلبی و خیر در کشورهای در حال توسعه مرتبط می‌کند. این گزارش چگونگی شکل‌گیری و اهداف اساسی این موسسه را روایت می‌کند و در بخش‌های آتی به ابعاد جزیی‌تر از فعالیت اتحاد داوطلبانه خواهیم پرداخت.
اتحاد داوطلبانه کارش را در‌ سال 2007 آغاز کرد. شاید بهتر باشد بگوییم ما کارمان را با یک علامت ویرگول آغاز کردیم، چراکه همه ما واقعا در ‌سال 2007 فقط یک تجربه داوطلبانه و یک ایده داشتیم و با همین‌ها کارمان را شروع کردیم. اولین تجربه داوطلبانه ما نسبتا معمولی بود. ما در یک مرکز مراقبت از کودکان در آفریقا از طریق یک سازمان استقرار داوطلبان داوطلب شدیم. تنها در صورتی که تاکنون تجربه‌ای داوطلبانه نداشته باشید، ممکن است اسم یک سازمان استقرار داوطلبی را نشنیده باشید. این سازمان‌ها وظیفه مستقرکردن داوطلبان در اجتماعات هدف را بر عهده دارند و البته این نکته مهمی است. سازمان ساماندهی داوطلب میزبان داوطلبان نیست. آنها با سازمان‌های محلی حقیقی وابسته به امور داوطلبی شریک هستند که درواقع این سازمان‌های محلی میزبان داوطلبان خواهند بود. این سازمان واسطه به این خاطر وارد عمل می‌شود که داوطلبان هیچ راهی برای اتصال به‌طور مستقیم با سازمان‌های مردمی ندارند، پس سازمان سازماندهی و کاریابی داوطلبی به دروازه‌بانان داوطلبان بین‌المللی تبدیل شده‌اند. سازمان‌های استقرار داوطلبان در تعداد سازمان‌های مردمی که می‌توانند با آنها در ارتباط باشند و کار کنند، محدودیت دارند و در شرایطی که اجتماعات مردم‌نهاد اغلب انعطاف‌پذیری کمی دارند، به‌عنوان یک کسب و کار سربار که هزینه‌های داوطلبانه را افزایش می‌دهد، شناخته می‌شوند. ما تخمین ‌زده‌ایم که با ارتباط مستقیم با سازمان‌های مبتنی بر جامعه معادل داوطلب صرفه‌جویی خواهد شد که به‌طور متوسط، 350 دلار در هفته می‌شود. پس در اولین تجربه داوطلبانه‌ای که ما آغاز کرده‌ایم و برای ارتقای رزومه کاری خود تلاش می‌کنیم، حس عمیقی از مسئولیت داریم و یک چشم‌انداز برای‌مان باقی می‌ماند که دسترسی و شفافیت بیشتر به کارهای داوطلبانه بین‌المللی پیدا کنیم.
ما به‌عنوان دانشجویان وارد شده در این عرصه بیش از مهارت و تجربه، جاه‌طلبی داشتیم. درواقع داوطلبانی با یک ایده مبهم و حجم کار زیاد در تلاش برای تغییر صنعت تأسیس شده بودیم. بیشترین زمانی که در ‌سال اول کار موسسه صرف کردیم، به یادگیری این‌که چگونه با هم کار کنیم گذشت؛ تماس‌های طولانی بی‌اثر از طریق اسکایپ و جلسات ایده‌های طوفانی که به‌طورکلی همه ما فقط درحال رشد و یادگیری بودیم با این حال نمی‌توان این دوره را اتلاف وقت تلقی کرد؛ همه ما درحال آموختن و تجربه کسب‌کردن بودیم به‌طوری که در پایان ‌سال نخست فعالیت درنهایت تصویر روشنی از آنچه ما می‌خواستیم انجام دهیم داشتیم، البته بدون هیچ ایده‌ای از این‌که چگونه باید به اهداف‌مان دست پیدا کنیم.
اتحاد داوطلبانه یک بازار باز داوطلب‌محور برای کشف، اتصال و داوطلب‌شدن افراد به‌طور مستقیم با سازمان‌های مردمی است. اولین وب‌سایت اتحاد داوطلبانه در‌ سال 2011 راه‌اندازی شد. با بیش از 130کیلوبایت جست‌وجو برای داوطلب خارجی در Google در هر ماه، از حدود 1.6مگابایت جست‌وجوی محتوای یکسان در هر سال، ما به سرعت به 10‌هزار پروفایل داوطلب رسیدیم؛ ارتباط با سازمان‌های مردمی سخت‌تر بود. در‌ سال 2011 ما اولین سفر سازمان جامعه‌محور کمک‌رسانی را با سفر زمینی به جنوب و شرق آفریقا، آغاز کردیم و با سازمان‌های هم‌سوی محلی و ملی ملاقات‌هایی داشتیم و درنهایت آنها را به اتحاد داوطلبانه معرفی و به آنها برای ساخت و مدیریت نمایه‌های سازمان براساس جامعه خود کمک کردیم.
ما سفر خود را تنها با یک سازمان جامعه‌محور آغاز کردیم (که در آن ما برای اولین بار داوطلب شده بودیم) و به بیش از 50 سازمان رسیدیم، این پیشرفت احساس خوشایندی به ما می‌داد؛ با این‌که حجم کار به شدت افزایش یافته بود. ما می‌دانستیم که اگر کار به همین منوال پیش می‌رفت، ما نیاز به یک رشد ارگانیک و سازمان‌یافته خواهیم داشت. 2 ماه بعد از آن ما به خانه برگشتیم.  بدون هیچ‌گونه تلاش اضافی،  ما تا به حال 100 نمایه (پروفایل) از سازمان‌های مبتنی بر جامعه در اختیار داریم که نتایج سفر 6 ماهه ما را 2 برابر می‌کند. آنچه که ما مشاهده کردیم، بیش از کلمات دهان به دهان و بازتاب‌های شفاهی بود. سازمان‌های جامعه‌محور پتانسیل داوطلبان را درک کرده و شروع به یافتن راه‌هایی برای ارتباط با داوطلبان خارج از سازمان‌های مدیریت داوطلبان کردند. در همان زمان بود که سواد کامپیوتر و اینترنت در سراسر جهان به سرعت درحال بهبود بود و یک پلتفرم آنلاین مانند اتحاد داوطلبانه در این شرایط قابل دوام می‌شد. ما این را خودمان در سفر دیدیدم که هر سازمان جامعه‌محوری که در ارتباط با آن قرار می‌گرفتیم یک صفحه فیس‌بوک داشت. این چشم‌انداز برای ما چندان طولانی نبود که ما بتوانیم به ‌هزار پروفایل از سازمان‌های مبتنی بر جامعه برسیم و این اتفاق افتاد.  داوطلبان و سازمان‌های مبتنی بر جامعه ارتباط خود را آغاز کردند. در 3‌سال اول فعالیت اتحاد داوطلبانه، ما واژه مربی‌گری داوطلبان را در این راستا شنیدیم و درک کردیم به بیان عمیق‌تر اتحاد داوطلبانه ارتباط بین داوطلبان بین‌المللی و سازمان‌های اجتماع‌محور را تسهیل می‌کند. طی این سال‌هایی که ما فرآیند رشد و بالندگی را پشت‌سر می‌گذاشتیم، سختی‌هایی هم تجربه کردیم، از بارگزاری آهسته وب‌سایت تا بازدید بیش از حد بازدیدکنندگان و زمان پاسخ‌دهی اندک از مواردی بود که طی سال‌های نخست پژوهشگران ما از آن رنج می‌بردند. با این حال تا امروز بزرگترین مسأله ما این بود که بعضی از داوطلبانی که با سازمان‌های جامعه‌محور ارتباط داشتند، اساسا داوطلب نبودند. برداشت ما این بود که داوطلبان و سازمان‌های محلی به کمک نهایی برای مدیریت ارتباطات با جزییات دقیق‌تر نیاز دارند تا از سوء‌استفاده‌های اینچنینی جلوگیری شود. دقیقا مثل زمانی که کسی برای گذراندن تعطیلات هتلی رزرو می‌کند. این چشم‌انداز ما را به وب‌سایتی که شما امروز می‌بینید، رساند. اگر وب‌سایت قبلی به مربی‌گری سطحی برای داوطلبان بود، پس از این وب‌سایت، هدایت حرفه‌ای داوطلبان است. اتحاد داوطلبانه یک بانک اطلاعاتی جامع از فرصت‌های داوطلبان بین‌المللی ایجاد شده توسط خود سازمان‌های مبتنی بر اجتماعات است که با بازنگری فیلتر نشده داوطلبان، مطابق با مهارت و نیازهای آنها و ارایه کم هزینه مهارت‌های داوطلبانه به‌طور مستقیم با تضمین برگشت هزینه داوطلبان فعالیت می‌کند. حتی پس از 7‌سال احساس می‌کنیم که هنوز در ابتدای راه قرار داریم و این فقط آغاز است. درحالی‌که توجه و تمرکز بیشتری بر این امور می‌کنیم، در می‌یابیم تعداد داوطلبان بین‌المللی و متقابلا تجارب داوطلبانه سودمند آنها درحال افزایش است. ما عاشق آنچه درحال انجام آن هستیم، شده‌ایم و کسی که علاقه‌مند به پیوستن به ما در این مسیر است را تشویق می‌کنیم. این آغاز راه ماست...
http:  //volunteeralliance.org/

 


تعداد بازدید :  215