شماره ۶۸۳ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۸ مهر
صفحه را ببند
همه گزینه‌های تاریخی در موزه
پایانی بر نمایشگاه اهواز در گذر تاریخ اسلامی

رسول عودزاده-  خوزستان |  دومین دوره نمایشگاه اهواز در گذر تاریخ اسلامی پس از 10 روز فعالیت امروز در موزه هنرهای معاصر به کار خود پایان می‌دهد. در این نمایشگاه علاوه بر عرضه آثار تاریخی و مکتوب از سه سلسله مشعشعی، دبیسی و کعبی، مردم شاهد ویژه‌های برنامه‌های فرهنگی در حاشیه آن بودند.
  قهوه تلخ، کام شیرین
با هدف ترويج فرهنگ قهوه‌خوری به‌عنوان یک میراث فرهنگی، مراسم قهوه‌خوری در حاشیه نمایشگاه اهواز در گذر تاریخ اسلامی برگزار شد. مراسم قهوه‌خوری به شماره 395 در تاریخ 5/10/1390 در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد. مراسم قهوه‌خوری در حاشیه نمایشگاه تا روز پایان نمایشگاه ادامه خواهد داشت.
رونمایی از یک سکه اسلامی دیگر
یک مجموعه‌دار شخصی، سکه‌ای از قرون اولیه اسلامی در نمایشگاه اهواز در گذر تاریخ به امانت گذاشت و در مراسمی از آن رونمایی شد.
 «جعفر کعب‌عمیر» شهروند اهوازی، سکه‌ای از جنس طلا متعلق به قرون اولیه اسلامی در نمایشگاه به امانت گذاشت تا در معرض بازدید عموم گذاشته شود. روی این سکه طلا که 5/4 گرم وزن دارد، شعار «لااله‌الا‌الله» و در پشت آن «ضربت في‌الأهواز» حک شده است. این سکه که در قرن اول تا سوم به دینار اسلامی مشهور شده بود، در سوق الاهواز ضرب می‌شد. به گفته دارنده این سکه، دینار اسلامی یادشده از نیاکان خود به وی ارث رسیده است.
«دله» 200 ساله به نمایشگاه آمد
یک دله قهوه‌خوری متعلق به 200‌سال پیش برای نمایش عمومی در دومین نمایشگاه اهواز در گذر تاریخ اسلامی به امانت گذاشته شد. «حمدان حزباوی» یک دله متعلق به دوران حکومت کعبی‌ها را تحویل یگان حفاظت موزه نمایشگاه داد تا در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گیرد. این دله دست‌ساز که در دوران حکومت شیخ سلمان کعبی ساخته شده، از نوع «اصلان» و از جنس برنج است. هنر دله‌سازی کماکان در میان برخی از ساکنان خوزستان ازجمله صابئین مندایی رواج دارد.
 ایده‌ها در نقاشی‌های کودکانه
کودکان اهوازی در حاشیه نمایشگاه اهواز در گذر تاریخ اسلامی، برداشت‌های خود را از نمایشگاه به تصویر کشیدند. کودکان اهوازی پس از بازدید از نمایشگاه به غرفه نقاشی آمده و آنچه را آموخته‌اند، روی بوم نقاشی به تصویر می‌کشند. مدادرنگی، گواش، مدادشمعی، آبرنگ و ماژیک از ابزارهای مورد استفاده کودکان برای نقاشی است. نقاشی‌های کودکان روی دیوارهای نمایشگاه آویزان شده و در پایان به نفرات برتر جوایزی اهدا خواهد شد.


تعداد بازدید :  289