شماره ۶۸۲ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۶ مهر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

اظهار بی‌اطلاعی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از قصد مسکو برای تحویل اس300 به ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: اطلاعی درباره قصد روسیه برای تحویل اس 300 به ایران ندارم. به گزارش ایسنا، مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به سوالی درباره این‌که روسیه قصد دارد سامانه دفاعی موشکی اس 300 را به ایران براساس توافق میان دو کشور تحویل دهد، گفت: من اطلاعی ندارم و باید اطلاعات جدیدی به دست آورم. درباره این سامانه موشکی و نگرانی‌مان در این زمینه قبلا صحبت کرده‌ایم. براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، تونر در ادامه خاطرنشان کرد: اگر ما نظر دیگری در این زمینه داشته باشیم، آن‌ را بیان خواهیم کرد. ایران و روسیه در ‌سال 2007 قراردادی را برای خرید پنج سامانه دفاعی اس 300 امضا کردند که ارزش این قرارداد ۸۰۰‌میلیون دلار اعلام شده است. اما سه‌سال بعد، یعنی در ‌سال 2010 رئیس‌جمهوری وقت روسیه تحت فشارهای غرب و آمریکا با این بهانه که تحویل این سلاح دفاعی به تهران نقض قطعنامه‌ سازمان ملل درخصوص این کشور است، اجرای قرارداد را متوقف کرد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در ماه آوریل طی حکمی ممنوعیت تحویل سامانه اس 300 به ایران را لغو کرد.کاخ کرملین بیانیه‌ای را در این خصوص منتشر و اعلام کرد: فرمان رئیس‌جمهوری روسیه، ممنوعیت انتقال سامانه‌های موشکی دفاع هوایی اس 300 را از طریق خاک روسیه ازجمله به شکل هوایی، انتقال از فدراسیون روسیه به جمهوری اسلامی ایران و نیز انتقال به جمهوری اسلامی ایران خارج از قلمرو فدراسیون روسیه به صورت دریایی و هوایی را لغو می‌کند. اکنون خبرها حاکی از آن است که تهران و مسکو درحال رایزنی برای تدوین یک قرارداد جدید برای انتقال اس300 به ایران هستند.

رئیس پارلمان اروپا دوشنبه هفته آینده به تهران می‌آید
رئیس پارلمان اروپا در رأس هیأت پارلمانی روز دوشنبه 20مهرماه به تهران می‌آیند. به‌ گزارش ایسنا، مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا به همراه جمعی از اعضای هیأت پارلمان اروپا به دعوت علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به تهران سفر خواهند کرد. دیدار با رئیس مجلس و وزیر امور خارجه ازجمله برنامه‌های سفر هیأت پارلمان اروپا به تهران است.

سفیر پیشین ایران در سازمان ملل: دستاورد برجام در تاریخ سازمان ملل بی‌سابقه است
سفیر پیشین ایران در سازمان ملل متحد با بیان این‌که دستاورد برجام در تاریخ سازمان ملل بی‌سابقه است، گفت: ایران با تصویب قطعنامه 2231 موفقیت بزرگ تاریخی ثبت کرد. به گزارش ایسنا، محمد خزاعی با بیان این‌که دستاورد مشخص برجام لغو 6 قطعنامه قبلی علیه جمهوری اسلامی ایران توسط یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل است، گفت: این توافق و قطعنامه موفقیت تاریخی برای کشور است که در تاریخ سازمان ملل و شورای امنیت نه کم‌سابقه بلکه بی‌سابقه است. او با بیان این‌که این اتفاق بزرگ که فی‌نفسه دستاورد است، افزود: منهای این‌که نتیجه چه شود و برجام به کجا برسد، یک اتفاق بزرگ در تاریخ سازمان ملل است. خزاعی با اشاره به این‌که غالب کشورهای سازمان ملل، توافق را یک دستاورد برای جمهوری اسلامی می‌دانند، ادامه داد: اما درنهایت باید مشاهده کرد رویکرد مجلس نسبت به آن چه خواهد بود. سفیر پیشین ایران در سازمان ملل در این گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به جلسه مشترک با کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: نقطه نظراتی در رابطه با برجام وجود داشت که پیرامون آن در کمیسیون اقتصادی بحث و بررسی و تبادل‌نظر صورت گرفت.

دیدار مسئولان وزارت خارجه با خانواده‌های دیپلمات‌های جان‌باخته و مفقود در منا
مسئولان وزارت خارجه در روزهای گذشته با حضور در منزل دیپلمات‌های جان‌باخته و مفقود در حادثه منا، ضمن ابرازهمدردی با خانواده آنها بر پیگیری‌ها برای روشن شدن سرنوشت مفقودین تأکید کردند. به گزارش فارس، قائم مقام وزیر امور خارجه، معاون اداری و مالی، معاون عربی و آفریقای، سخنگوی وزارت خارجه، معاون کنسولی و امور مجلس و جمع زیادی از مدیران ارشد و دیپلمات‌ها و سایر کارکنان وزارت امور خارجه طی روزهای گذشته و در نوبت‌های متعدد با حضور در منزل محمدرحیم آقایی‌پور و حسن حسینی‌مقدم دو تن از دیپلمات‌های پرتلاش جان باخته در فاجعه منا با ابراز تسلیت و همدردی عمیق با خانواده‌های آنها، مراتب تأثر و ناراحتی مجموعه همکاران و فضای حزن و اندوه در این وزارت در فقدان این عزیزان و همچنین ناشی از وضع مفقودی دو تن دیگر از همکاران غضنفر رکن‌آبادی و احمد فهیما را اعلام کردند. مرتضی سرمدی قائم‌مقام وزیر خارجه با اعلام پیام تسلیت و همدردی وزیر امور خارجه، اقدامات به عمل آمده در حوزه سیاسی و دیپلماتیک و همچنین پشتیبانی‌های کنسولی و بررسی تدابیر و اقدامات حقوقی و پیگیری وزارت امور خارجه برای انتقال و شناسایی و تعیین وضع مجموعه مفقودین و توجه این وزارت به همه ابعاد موضوع و رسیدگی به آلام جبران‌ناپذیر خانواده‌های آنها را مورد تأکید قرار داد.


تعداد بازدید :  368