شماره ۶۸۲ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۶ مهر
صفحه را ببند
وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با مجله نیویورکر:
ما قاطعانه گام برمی‌داریم
امیدوارم 2 ‌سال عمرم را بیهوده تلف نکرده باشم

جوادظریف، وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی با مجله نیویورکر در پاسخ به سوالی درباره دستورکار بعدی ایران و آمریکا پس از توافق وین گفت: «من در هر زمان یک گام برخواهم داشت اما این گام‌ها قاطع خواهند بود و شما آثار آن را دیدید. ما گام قاطع برمی‌داریم.»
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در پاسخ به این سوال که آیا می‌دانستید اوباما قصد دارد با شما دست بدهد: گفت: خیر، اصلا مرسوم نیست که رئیس یک حکومت برای دست دادن با یک وزیر خارجه برنامه‌ریزی کند. این‌که یک رئیس‌جمهوری دراین‌باره برنامه‌ریزی کند یک کسر شأن برای خود وی محسوب می‌شود. اوباما 2 ساعت پیش از آن در مجمع عمومی سخنرانی کرده بود و ما انتظار نداشتیم که به سالن مجمع عمومی باز گردد. درحالی‌که من درحال خروج از سالن بودم باراک اوباما به دلیلی که من نمی‌دانم درحال ورود به سالن بود و ما تنها با یکدیگر روبه‌رو شدیم. به نظر من بیشتر این یک تصادف بود.
خبرنگار پرسید آیا این مسأله پیامدهایی برای شما در کشورتان خواهد داشت؟ ظریف پاسخ داد: همین حالا هزینه‌هایی در کشورم داشته است. با این حال هر کاری که می‌کنم در کشورم برایم هزینه دارد، بنابراین این یک رویداد خیلی غیرمعمول نیست. خبرنگار نیویورکر پرسید، چرا آقای روحانی رئیس‌جمهوری ایران تمایلی به گفت‌وگو با باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا نداشت؟ مسئولان کاخ‌سفید اعلام کرده بودند که علاقه‌مندند این‌بار روحانی با اوباما دیدار کند.
ظریف پاسخ داد: به این علت که ما معتقدیم درحال حاضر برنامه ما اجرای توافق است و اولویت نخست ما این است. نباید کاری صورت گیرد که شرایط پیچیده شود. آنچه برای ما مهم است محتوا است نه ظاهر، منظور من عکس گرفتن با یکدیگر است. خبرنگار پرسید: آیا بمباران روسیه در سوریه شما را متعجب نکرد؟ ظریف گفت: لزوما خیر زیرا این نیاز در تلاش بین‌المللی وجود دارد و ما خواستار تلاش بین‌المللی برای مقابله با داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی مشابه نظیر جبهه النصره و احرار‌الشام و گروه های مشابه که هر ساعت در سوریه به وجود می‌آیند، شدیم. خبرنگار پرسید: روس‌ها درنهایت از این حملات چه می‌خواهند؟ ظریف گفت: آمریکا از این حملات چه می‌خواهد. این برای آن است که داعش نابود شود.ظریف در پاسخ به سوالی درباره سخنان باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در سازمان ملل متحد درباره یک گذار مدیریت‌شده گفت: «تفاوت جدیدی نیست و شما شاهد همان لفاظی قدیمی هستید. من معتقدم آمریکا همچنان ملاحظاتی در منطقه دارد که اجازه نداده است این کشور خود را از سیاست‌های قدیمی دور کند و موجب شد که به این مناقشه ادامه دهد». وزیر امورخارجه ایران همچنین درباره این‌که آیا توافق هسته‌ای راه جدیدی برای گفت‌وگو درباره سوریه، یمن و عراق باز می‌کند یا خیر گفت: «هنوز نمی‌توانم چنین بگویم. ما امیدواریم اجرای برنامه جامع اقدام مشترک منجر به کاهش برخی از بی‌اعتمادی‌ها در ایران درباره اهداف و جهت‌های سیاست کلی آمریکا در منطقه شود. مسلما اظهاراتی که در دو ماه گذشته شنیدیم و بیشتر آنها در در داخل آمریکا گفته شده است به کاهش بی‌اعتمادی کمکی نمی‌کند.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا و ایران با همین رسیدن به توافق نیز صفحه دیگر را رقم زدند، گفت: «هنوز زود است قضاوت کنیم. من نیز واقعا امیدوارم دو‌سال عمر خود را برای هیچ چیز از دست نداده باشم و مطمئن هستم که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز چنین احساسی دارد. ما مسأله هسته‌ای را با موضوعات دیگر قاطی نکردیم.
برخی می‌گویند ما باید این موضوع را با مسائل دیگر ترکیب می‌کردیم. ما همان‌طور که گفتید بر وعده خود بودیم و توانستیم این مسأله بسیار سخت را حل کنیم. اگر ما در یک جهت باشیم و به اجرای با حسن‌نیت برنامه جامع اقدام مشترک ادامه دهیم در آن صورت این امکان را خواهیم داشت مقداری اعتماد ایجاد کنیم که ما را قادر می‌کند مسائل دیگر را نیز حل کنیم.»


تعداد بازدید :  288