شماره ۶۸۲ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۶ مهر
صفحه را ببند
آغاز عملیات مشترک ارتش و جت‌های روسیه علیه تروریست‌ها
ناو‌های روسیه در دریای خزر حملات موشکی علیه مواضع داعش را آغاز کرده‌اند

ارتش سوریه و شبه‌نظامیان حامی دولت در روز گذشته و با پشتیبانی هوایی‌ جنگنده‌های روسی، حملاتی زمینی علیه مواضع شورشیان در غرب این کشور صورت دادند. بنابر گزارش گروه‌های ناظر، درحالی‌که یک هفته از آغاز حملات نیرو‌های روسیه در خاک سوریه می‌گذرد، عملیات روز گذشته نخستین اقدام مشترک ارتش مسکو و دمشق در مبارزه با تروریست‌ها محسوب می‌شود.
جنگنده‌های روسیه در این حملات بخش‌های شمالی استان «حما» و مناطق نزدیک آن در استان «ادلب» را هدف قرار داده‌اند. بنابر گزارش دیده‌بان حقوق بشر در سوریه، در این حملات مواضعی در شهر‌های مجاور بزرگراه اصلی شمال به جنوب، که از شهر‌های بزرگ نیمه غربی سوریه می‌گذرد، هدف واقع شده‌اند.
به گفته «رامی عبدالرحمن»، رئیس دیده‌بان حقوق بشر در سوریه در جریان حملات زمینی شبه‌نظامیان حامی دولت و نیرو‌های ارتش سوریه نیز دست‌کم 4 مقر شورشیان هدف موشک‌های زمین‌ به زمین قرار گرفت و درگیری‌های سنگینی نیز بین نیرو‌های سوری و شورشیان رخ داد.
مهم‌ترین پیام حملات ترکیبی روز گذشته افزایش اقدامات نظامی در سوریه بود، با این حال هنوز مشخص نیست که چنین اقداماتی به پایان درگیری‌هایی که 4‌سال سوریه را در آتش خود سوزانده‌اند، منجر خواهد شد یا نه.
دیده‌بان حقوق بشر سوریه در اظهاراتی در این خصوص عنوان کرد: «هنوز هیچ اطلاعاتی از پیشروی‌های زمینی دولت منتشر نشده ‌است، اما در حملات هوایی، وسایل نقلیه و پایگاه‌های شورشیان هدف قرار گرفته‌اند».
همچنین یک منبع محلی آگاه از شرایط نظامی در سوریه از حضور مبارزان حزب‌الله در عملیات‌های زمینی علیه 4 منطقه تحت کنترل شورشیان خبر داد.خبرگزاری رویترز در هفته گذشته مدعی شده بود که حامیان رئیس‌جمهوری سوریه، ازجمله ایران درحال تدارک حملاتی زمینی در سوریه برای باز‌پس‌گیری مناطقی هستند که شورشیان در پیشروی‌های سریع خود در‌ سال‌جاری تصرف کرده‌اند.به گفته رامی عبدالرحمن که با استفاده از منابع محلی وقایع سوریه را دنبال می‌کند، دولت سوریه و متحدانش به اجرای ‌عملیات‌های زمینی مشغولند با این حال هنوز هیچ نشانه‌ای از حضور نیروی زمینی روسیه در خاک سوریه به چشم نمی‌خورد.
این درحالی است که رسانه‌های دولتی و شبکه‌های تلویزیونی سوریه هنوز به حملات تازه روسیه و عملیات‌های زمینی روز گذشته اشاره‌ای نکرده‌اند.روسیه، به‌عنوان قدرتمند‌ترین متحد بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور از یک هفته پیش حملات هوایی خود در سوریه علیه شبه‌نظامیان داعش را آغاز کرد.
اما شورشیان و کشور‌های غربی مدعی‌اند که تمرکز عملیات نظامی روسیه در سوریه بر گروه‌های شورشی که مناطقی در غرب این کشور را از کنترل دولت خارج کرده‌اند واقع شده ‌است و هدف اصلی این اقدامات به جای مبارزه با افراطیون، تقویت بشار اسد است.
به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در حملات روز گذشته مواضعی در شهر‌های «کفر زیتا»، «کفر نبوده»، «الصیاد» و روستای «الطامنه» در استان حما و شهر‌های «خان شیخون» و «الهبیط» در ادلب هدف جنگده‌های روس واقع شدند.
اکثر بخش‌های استان ادلب در کنترل اتحاد شورشیان افراطی ازجمله «جبهه النصره» است که شاخه القاعده در سوریه به شمار می‌رود.
حملات موشکی ناو‌های روسیه در دریای خزر علیه مواضع داعش در سوریه
اما خبری که در روز گذشته توجه بسیاری از رسانه‌ها را برانگیخت حملات موشکی روسیه علیه مواضع داعش در سوریه بود که توسط‌ روس ناو‌های مستقر در دریای خزر صورت گرفت. «سرگئی شایگو»، وزیر دفاع روسیه با تأیید این خبر عنوان کرد که 4 ناو جنگی روسیه با شلیک مجموعا 26 موشک، مواضع داعش در سوریه را از دریای خزر هدف قرار دادند.
به گزارش راشاتودی، موشک ناو‌های روسی در مسیر دستیابی به اهداف خود حدود یک‌هزار و 500 کیلومتر را طی کردند و در مسیرشان از آسمان ایران و عراق نیز عبور کردند.این حملات موشکی از دریای خزر که مرز آبی روسیه با ایران، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان محسوب می‌شود سازماندهی شدند. بنابر اعلام وزارت دفاع روسیه در این حمله تمامی 26 موشک به اهداف مورد نظر خود اصابت کردند. به نظر می‌رسد که این حملات با همکاری ایران و عراق صورت گرفته باشد، چرا که این موشک‌ها در مسیر حرکت خود به سوریه از آسمان ایران و عراق گذر کرده‌اند.ناوگان دریایی روسی پیش از این نقش مهمی را در انتقال هواپیما‌های جنگی ارتش این کشور به سوریه ایفا کرده ‌بودند. روسیه در آغاز اقدامات خود در سوریه با استفاده از ناو‌های خود تجهیزاتی را برای آماده‌سازی پایگاه هوایی «لاذقیه» و پایگاه قدیمی نیروی دریایی در «طرطوس» به این کشور انتقال داد.
به دنبال این تدارکات، نیروی هوایی روسیه از یک هفته گذشته حملاتی را علیه مواضع تروریست‌ها در سوریه آغاز کرد و بیش از 120 پرواز عملیاتی را انجام داد و حالا به نظر می‌رسد نیروی دریای روسیه نیز در این حملات به نیروی هوایی این کشور پیوسته‌ است.


تعداد بازدید :  106