شماره ۶۸۲ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۶ مهر
صفحه را ببند
اخبار جهان

افزایش احتمال درخواست کمک نظامی عراق از روسیه
«حکیم الزمیلی»، رئیس کمیته امنیت و دفاع مجلس عراق می‌گوید امکان درخواست دولت این کشور از روسیه برای اجرای عملیات هوایی علیه داعش در خاک این کشور افزایش یافته است. به گزارش پرس‌تی‌وی، الزمیلی روز گذشته در گفت‌وگویی اعلام کرد که دولت عراق مایل است مسکو نقش مهم‌تری نسبت به آمریکا در جنگ علیه گروه تروریستی داعش در این کشور ایفا کند. وی گفت: «ممکن است ما به‌زودی مجبور به درخواست از روسیه برای اجرای حملات هوایی در عراق شویم. من فکر می‌کنم که در چند روز آتی یا چند هفته آینده عراق مجبور به درخواست از روسیه برای اجرای حملات هوایی شود و این بستگی به میزان موفقیت آنها در سوریه دارد». «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر عراق نیز پیش‌تر اعلام کرده‌ بود آماده است به روسیه اجازه دهد تا حملات هوایی خود علیه تروریست‌های داعش را در عراق نیز انجام دهد.

سیدحسن نصر‌الله: عربستان تأمین‌کننده هزینه تمامی جنگ‌ها در منطقه ‌است
دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی ضمن انتقاد از بی‌کفایتی سعودی‌ها در وقوع فاجعه منا اعلام کرد که عربستان تأمین‌کننده هزینه تمامی جنگ‌ها در منطقه است. به گزارش مهر، «سیدحسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان در اظهارات اخیر خود عنوان کرد: «عربستان سعودی مسئول کشتار در منطقه است و این کشور علیه ما در جنگ ۳۳ روزه جنگید». دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه گفت: «ما همواره در رسانه‌ها رعایت برخی مسائل را کرده‌ایم اما پس از کشتار مردم در یمن توسط عربستان‌سعودی باید موضع خود را در پی این تحول اساسی در یمن اعلام کنیم. نقش اسراییل و عربستان خدمت به منافع آمریکا در منطقه است و این کشور از زمان جنگ عراق علیه ایران و سپس جنگ در افغانستان، پاکستان و عراق هزینه جنگ‌ها را تأمین کرده است». دبیرکل حزب‌الله لبنان اظهار داشت: «عربستان سعودی؛ داعش و القاعده را در یمن مدیریت می‌کند و این درحالی است که این تروریست‌ها در آینده خطری برای خود سعودی‌ها خواهند بود اما عربستان درحال حاضر کور است و به این مسأله توجهی نمی‌کند».

ابراز رضایت کی‌یف از برقراری «آتش‌بس حقیقی» در اوکراین
رئیس‌جمهوری اوکراین از وضع صلح‌آمیزی که در پی به نتیجه رسیدن مذاکره بین دولت کی‌یف و جدایی‌طلبان بر سر زمان برگزاری انتخابات محلی به وجود آمده، اعلام رضایت کرد. به گزارش مهر، همزمان با اعلام نظر جدایی‌طلبان اوکراین به پیروی از رأی گروه نرماندی برای برگزاری انتخابات محلی در اوایل‌ سال میلادی آینده (۲۰۱۶)، برای نخستین‌بار پس از گذشت بیش از یک‌سال درگیری در نواحی شرقی، آرامش واقعی بر اوکراین سایه انداخت. در همین راستا، «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهوری اوکراین دیروز چهارشنبه اعلام کرد: «آتش‌بس حقیقی در کشور آغاز شده است». وی با ابراز خوشحالی خود از آرامشی که در اوکراین به‌وجود آمده، گفت: «حتی یک گلوله نیز شلیک نشده است. اما این حالت به معنای حصول صلح نیست و نباید آن را به منزله پایان جنگ حساب کرد. پایان جنگ زمانی فرا می‌رسد که خاک اوکراین عاری از وجود دشمن متجاوز و متخاصم شود.»

سازمان عفو بین‌الملل خواستار تحریم ائتلاف عربی حمله به یمن شد
سازمان عفو بین‌الملل با تأکید بر ارتکاب جنایات جنگی در یمن توسط ائتلاف متجاوز سعودی خواستار تعلیق فروش تسلیحات به اعضای این ائتلاف شد. به گزارش تسنیم، سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی تأکید کرد: شواهدی قاطع دال بر ارتکاب جنایات جنگی توسط ائتلاف سعودی علیه یمن وجود دارد و این وضع ایجاب می‌کند تا تحقیقات مستقل و مؤثری درباره نقض حقوق بشر توسط این ائتلاف، صورت بگیرد و فروش برخی تسلیحات به اعضای آن تعلیق شود. این سازمان در گزارش خود استفاده ائتلاف از «بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه» در بمباران صعده را تأیید و تأکید کرد که در بازه زمانی ماه می تا جولای و در جریان 13 حمله هوایی به این استان با بمب‌های خوشه‌ای، حدود یکصد غیرنظامی ازجمله 59 کودک کشته شدند.

تلاش آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌ای غیرنظامی با پاکستان
براساس گزارش‌ رسانه‌ها، آمریکا به دنبال توافق جدیدی با پاکستان است تا بتواند تسلیحات اتمی این کشور را محدود و کنترل کرده و راه را برای نوع جدیدی از توافق غیرنظامی هسته‌ای مانند توافق 2005 هند هموار کند. به گزارش ایسنا، «دیوید ایگناشس»، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست این توافق بخشی از تلاش‌های جدید کاخ‌سفید جهت کاهش تنش‌ها در افغانستان و پاکستان است. به نظر می‌رسد پاکستان این محدودیت را تا جایی می‌پذیرد که به ضرورت‌های دفاعی‌اش در مقابل هند آسیبی نزند. آمریکا در مقابل چنین توافقی، احتمالا همانند هند، از معافیت پاکستان از قوانینی که آن کشور را از مبادلات اتمی با کشورهای خارج از معاهده منع گسترش سلاح منع می‌کند، حمایت خواهد کرد.


تعداد بازدید :  419