شماره ۳۶۷ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ شهريور
صفحه را ببند
اقتصاد در هفته‌ای که گذشت
از اوج‌گیری صنعت هواپیمایی جهان تا کاهش بهای نفت روسیه و اجلاس جکسون هول

گروه اقتصادی شهروند| در هفته‌ای که گذشت  اتفاقات متعددی در سراسر جهان افتاد. از سویی به نظر می‌رسد دوران خوش خودروسازان جهانی در چین به پایان رسیده‌ و همه شرکت‌ها، برای رعایت قوانین آنتی تراست تحت تحقیق قرار می‌گیرند. در آن طرف دنیا بحران بانکداری در سوییس به نقطه حساسی رسیده و از سودآوری این کسب‌وکار کاسته است:
سرمایه‌گذاری بزرگ‌ترین شرکت‌های اجاره هواپیما
شرکت هوانوردی BOC، بازوی اجاره بانک چین در تاریخ 20ساله خود بزرگترین سفارس برای 80 هواپیمای متوسط تجاری به بویینگ را ثبت کرده است. قبل از آن شرکت هواییSMBC، چهارمین شرکت بزرگ اجاره هواپیما در سراسر دنیا، 115 جت ایرباس سفارش داده بود. خریدهای بزرگ شرکت‌های اجاره هواپیما درحالی است که سرمایه‌گذاری در این بخش با تقاضای قدرتمند از سوی شرکت‌های هواپیمایی روبه‌رو شده است. این شرکت‌ها برای اجتناب از هزینه‌های اضافی هر روز بیش از گذشته به هواپیماهای اجاره‌ای رو می‌آورند. به گفته شرکت بویینگ هواپیماهای BOC که تا 2012 تحویل داده خواهند شد، 8/8‌میلیارد دلار ارزش دارند.
تلاش فدرال رزرو برای کوچک‌نمایی بحران
در هفته گذشته اجلاس سالانه جکسون هول در آمریکا برگزار شد که روسای بانک‌های مرکزی کشورها در آن گردهم جمع می‌شوند. ژانت یلن سرپرست فدرال رزرو در سخنرانی سالانه خود توضیح داد چرا به عقیده او نرخ بیکاری به تنهایی برای ارزیابی قدرت بازار شغل کافی نیست و چرا بانک مرکزی باید آرام گام بردارد. ماریودراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا نیز اعلام کرد این سازمان برای استفاده از تمام ابزارهای موجود آماده است تا درصورت کم باقی ماندن تورم منطقه، آن را بیفزاید. اظهارنظرهای یلن و دراگی در کنار هم میزان تقلای بانک‌های مرکزی را برای مقابله با بازار کار بحران‌زده کمتر از حد نشان داد.
کاهش حجم صنعت بانکداری سوییس
بانک‌های خصوصی سوییس اکنون خود را برای افزایش دارایی‌ها آماده کرده‌اند زیرا تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا درباره فرار از مالیات به درآمدها و در نتیجه سودآوری بانک ضربه زده است. این امر سبب شده از 94 بانکی که در تحقیق موسسه KMPGشرکت کرده‌اند، 24 مورد طی ‌سال گذشته خسارت گزارش کنند. دارایی‌های بانکی این کشور در 2013 میلادی حدود 3/2‌هزار‌ میلیارد دلار بود اما تعداد بانک‌های خصوصی آن از 182 موسسه در 2005 به 139 بانک در 2013 کاهش یافته است.
کاهش قیمت نفت، بحرانی دیگر برای روسیه
شاخص نفت روسیه به ازای هر بشکه به 98 دلار کاسته شد که کمترین میزان از می ‌2013 تاکنون است. بهای نفت شرکت اورالز تا پایان ماه جولای به‌طور متوسط به ازای هر بشکه 105 دلار فروخته می‌شد. در 12 ماه گذشته این شرکت شاهد کاهش 3/11‌درصدی بهای نفت خود بود. به عقیده کارشناسان این امر چند دلیل دارد، نخست کاهش تقاضای فصلی در اروپا و آسیاست. اما یکی از دلایل پیش‌بینی‌نشده و تأثیرگذار دراین‌باره افزایش تولید نفت در لیبی بود و همچنین خشونت در عراق نیز به نوسان قیمت نفت منجر شد. نفت همچنان یک کالای مهم برای اقتصاد روسیه به شمار می‌رود و بهای 100 دلار هر بشکه تأثیر روانشناختی مهمی برای بازار این کشور دارد.
پایان دوران خوش خودروسازان در چین
در صنعت خودروسازی جهان، چین بي‌رقیب است و برندهای خارجی متعددی را در خود جای داده است. در این اواخر این صنعت از سوی رسانه‌های داخلی چین متهم شده بود که سازندگان جهانی خودرو و قطعات یدکی از مشتریان هزینه‌های اضافی دریافت می‌کنند. در پی تحقیقات دولت چین بر سر مشکلات قانون آنتی تراست در شرکت تویوتا موتور این شرکت بهای قطعات یدکی خودرو برای مدل‌های لوکس لکسوس در این کشور را خواهد کاست. دولت چین قبل از این، تحقیقات مشابهی را در مورد رقبای آلمانی تویوتا یعنی دایملر و کرایسلر انجام داده بود.


تعداد بازدید :  337