شماره ۶۸۲ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۶ مهر
صفحه را ببند
خبر

در ادامه واکنش‌ها به گزارش کمیسیون برجام صورت گرفت
پاسخ معاون پارلمانی وزارت خارجه به  اظهارات زاکانی
معاون وزیر امور خارجه در واکنش به ادعای علیرضا زاکانی مبنی‌بر بی‌تفاوتی وزارت امور خارجه نسبت به نامه کمیسیون برجام گفت: در تاریخ پارلمانی چنین چیزی سابقه نداشته که پس از دریافت توضیحات شفاهی درخواست مکتوب آن را از ما کنند. به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی در حاشیه ششمین نشست مشترک ناجا با سفرا و کارداران مستقر در ایران با حضور در جمع خبرنگاران گفت: آقای زاکانی گفته‌اند وزارت خارجه نسبت به نامه کمیسیون برجام بی‌تفاوت بود اما باید بگویم ما نه‌تنها به این موضوع بی‌توجه نبودیم، بلکه بسیار جدی به دعوت و به خواسته‌های کمیسیون برجام عمل کردیم.
وی با تأکید بر این‌که این موضوع برای ما جای شگفتی بوده و در تاریخ پارلمانی نیز سابقه ندارد، تصریح کرد: وقتی ما و همکاران‌مان 20 ساعت در جلسات کمیسیون شرکت کرده و به سوالات پاسخ داده‌ایم دیگر چرا باید آنها را کتبی کنیم.
قشقاوی با تأکید بر این‌که بعد از رهنمود رهبری وزارت خارجه همکاری خوبی با کمیسیون برجام داشت، گفت: در این موضوع یک اشکال فنی نیز وجود داشت. زمان تهیه گزارش برجام را دوستان به زمانی انتقال دادند که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در نیویورک بوده است. من گفتم که ‌ای‌کاش زودتر سوالات را مطرح می‌کردید که حداقل ما جواب آنها را نیز می‌گرفتیم.وی به جمله‌ای که زاکانی به نقل از وی درباره‌ جدی نگرفتن نیز بیان کرده بود، واکنش نشان داد و افزود: من به آقای زاکانی گفتم ما کجا باید این افراد را پیدا کنیم و سوالات را بپرسیم. آقای زاکانی گفتند پس بگویید برگردند. من به شوخی و در جواب ایشان گفتم، جدی نگیرید. در همین حال؛ علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام، درباره جمع‌بندی گزارش نهایی در این کمیسیون گفت: این افرادی که روز شنبه آخر اصرار داشتند پیش‌نویس گزارش خارج از کمیسیون نوشته شده است، پاسخ من به آنها این بود که خیر. طبق سند روش کار در دبیرخانه کمیسیون به ازای هر کمیته، یک دانشجوی دکترا زیر نظر رئیس کمیسیون، مستندات را جمع‌آوری و دسته‌بندی می‌کرد، ازجمله این‌که دنبال می‌کردیم تمام فایل‌های صوتی جلسات استماع کمیسیون پیاده‌سازی شود؛ چون برای ما همه اینها سند بود و باید در گزارش نهایی استفاده می‌شد که شد. لذا این گزارش‌ها از صفر تا صد آن، مصوبه جمع اعضای کمیسیون است.

رحمانی‌فضلی در دیدار با کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل: جامعه جهانی باید در قبال واقعه منا حساسیت داشته باشد
وزیر کشور گفت: ‌جهان اسلام و جامعه جهانی باید در قبال واقعه منا در عربستان حساسیت لازم را از خود نشان دهند، بررسی علل بروز این حادثه و پیش‌بینی راهکارهای لازم برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه در آینده، حداقل انتظار است.
به گزارش فارس، عبدالرضا رحمانی‌فضلی با آنتونیو گوترس کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کرد. گوترس در این دیدار  ضمن عرض تسلیت به خاطر کشته شدن صدها نفر از ایرانیان در مراسم حج، از اقدامات سخاوتمندانه جمهوری اسلامی ایران در قبال پناهندگان، آن هم  باوجود کمک‌های مختصری که جامعه بین‌الملل و کمیساریای عالی پناهندگان برای این امر مهم داشته‌اند، قدردانی کرد.
کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل با تأکید بر این‌که فرمان اخیر مقام معظم رهبری برای ثبت‌نام و آموزش فرزندان افغان‌ها در مدارس ایران، آن هم بدون در نظر داشتن وضع اقامت والدین آنان، بسیار گرامی بود، افزود: این فرمان تلفیقی از سخاوتمندی و هوشمندی رهبری ایران بود.وی با تشکر از دولت جمهوری ایران برای آغاز طرح بیمه درمانی پناهندگان افغانی مقیم ایران، از اعلام آمادگی کامل کمیساریا برای همکاری با وزارت کشور ایران، در جهت اجرای برنامه‌های مشترک و ارایه خدمات به پناهندگان خبر داد. گوترس تأکید کرد: با توجه به شرایط ویزه افغانستان، موضوع حمایت از پناهندگان افغانی در اولویت برنامه‌های کمیساریای عالی پناهندگان قرار دارد.وی یادآور شد: راه‌حل نهایی برای عودت و بازگشت پناهندگان افغانی، تأمین مسکن آنهاست که این موضوع در برنامه‌های نخست کمیساریا قرار دارد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی با اشاره به فاجعه غمبار کشته شدن چندین‌هزار مسلمان در مناسک حج و تأکید بر وجود ضعف مدیریت جدی در کارگزاران حج و عدم مسئولیت‌پذیری آنان در قبال این حادثه، اظهار داشت: جهان اسلام و جامعه جهانی باید در قبال واقعه منا در عربستان حساسیت لازم را از خود نشان دهند، بررسی علل بروز این حادثه و پیش‌بینی راهکارهای لازم برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه در آینده، حداقل انتظار است.وزیر کشور تصریح ‌کرد: بار سنگین حمایت و پشتیبانی از پناهندگان و اتباع افغانی غیرمجاز مقیم در جمهوری اسلامی ایران، بر دوش دولت و مردم ایران است و این وضع در درازمدت نمی‌تواند استمرار داشته باشد. وی با تأکید بر ضرورت اتخاذ تمهیدات لازم در جهت تحقق تعهدات جامعه بین‌الملل و نهادهای مرتبط برای کمک به امر بازگشت پایدار و ادغام مجدد افغان‌ها در کشورشان، گفت: رابطه مستقیمی بین ناامنی با مهاجرت وجود داشته و اتخاذ شیوه‌های مناسب به منظور تأمین امنیت پایدار در منطقه و به‌ویژه افغانستان ضروری است.


تعداد بازدید :  418