شماره ۶۸۲ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۶ مهر
صفحه را ببند
با دستور دادستان کل کشور
شعبه‌ ویژه رسیدگی به شکایات فاجعه منا تشکیل شد

شهروند| حادثه منا، تمام نشده و همچنان پیامدهای اجتماعی و فرهنگی آن ادامه دارد. از زمان بازگشت حجاج به ایران و نیز انتقال پیکر قربانیان فاجعه منا به کشور این حادثه ابعاد خبری تازه‌تری هم پیدا کرده است. دیروز دادستان کل کشور از تشکیل شعبه‌ای در دادستانی تهران برای جمع‌آوری شکایات، گزارش‌ها و مستندات فاجعه منا خبر داد.
سیدابراهیم رئیسی دادستان کل کشور، در حاشیه جلسه بررسی فاجعه منا در دادستانی با بیان این‌که تحت هیچ عنوان از موضوع فاجعه منا نمی‌گذریم، اعلام کرد: «شعبه‌ای در دادستانی تهران ماموریت یافته است تا تمامی شکایات، گزارش‌ها و مستنداتی که در این زمینه ارایه می‌شود، جمع‌آوری کند، همچنین بخش‌هایی همچون وزارت اطلاعات و سازمان حج و زیارت نیز مسئولیت دارند، گزارش‌ها و مستندات را از حجاج جمع‌آوری کرده و به دادسرای تهران ارایه کنند.
به گفته دادستان کل کشور، وزارت امور خارجه از طرف کشور جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم این پیگیری‌ها قرار دارد و مسأله تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از سوی دولت عربستان همچنان مورد تأکید و ضروری است.
او ادامه داد: «در اختیار گذاشتن مستندات به‌ویژه فیلم‌هایی که درخصوص این فاجعه وجود دارد، همچنان مورد تأکید ماست باید این فیلم‌ها که توسط دوربین‌های متعدد از سرزمین منا ضبط‌شده‌است در اختیار جمهوری اسلامی ایران و کشورهایی که در این قضیه قربانیانی داشتند، قرار گیرد. فکر می‌کنیم مستندات باید مورد بررسی قرار گیرد و در این رابطه کمیته حقیقت‌یاب ایفای نقش می‌کند تا این قضیه روشن شود و گذشت زمان تأکید را در این قضیه بیشتر می‌کند.»
پیکر ۴۵ زائر ایرانی دیگر پیدا شد
در سوی دیگر شهر از طرف مسئولان سازمان حج و زیارت هم خبرهای تازه‌ای هست. آن‌طور که سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت می‌گوید، پیکر ۴۵ زائر ایرانی دیگر در سردخانه‌های عربستان پیدا شده اما تشخیص هویت آنان با توجه به گذشت ۱۲روز از مرگ بسیار مشکل است.
او گفت: در جلسه‌ای که مسئولان پزشکی قانونی عربستان با تیم تحقیق و تفحص سازمان حج و زیارت در محل سردخانه معیصم داشتند، قرار شد پیکر ۴۵ جان‌باخته دیگر فاجعه منا که شناسایی شده است، در مکه تشخیص هویت شود.
او گفت: البته این اقدام زمانبر خواهد بود زیرا ۱۲ روز از این حادثه گذشته است. مسئولان سازمان حج جلسه‌ای نیز با قائم‌مقام وزیر حج و معاون وزیر بهداشت عربستان داشتند که براساس آن دو امکان دیگر ازجمله دسترسی به سردخانه‌های جدید در جده که تعدادی از جان‌باختگان مجهول‌الهویه در آن نگهداری می‌شوند و همچنین دسترسی به سردخانه‌های مکه مکرمه فراهم شد.
اوحدی با بیان این‌که شب گذشته توانستیم پیکر دو زائر ایرانی را در سردخانه‌هایی بیابیم که محل نگهداری اجساد زائران پاکستانی بود، گفت: اجازه یافتیم ‌هزار قفسه سردخانه‌های محل نگهداری اجساد را در مکه بازدید کنیم و در مجموع به دسترسی‌های بهتری دست یافتیم.
اوحدی با اشاره به انتشار خبرهایی مبنی بر دستگیری برخی زائران ایرانی در مکه مکرمه افزود: با توجه به مسئولیت کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده هرگونه آمار یا اطلاعی از دستگیری زائران ایرانی بلافاصله به کنسولگری‌ها گزارش می‌شود، بر این اساس تا این لحظه هیچ خبری از بازداشت زائران ایرانی نداشتیم. به گفته او تاکنون پیکرهای ۳۴۸ تن از حجاج ایرانی جان‌باخته در فاجعه منا شناسایی و پیکرهای ۳۰۸ تن از آنان در سه مرحله وارد کشور شده است.
 پلیس آماده همکاری برای تشخیص هویت اجساد حادثه منا
در شرایطی که این روزها تشخیص هویت جان‌باختگان منا به مسأله‌ای تبدیل شده است و هر روز مشکلات تازه‌ای در این زمینه خود را نشان می‌دهد، دیروز پلیس هم به این پرونده و مشکلات آن ورود پیدا کرد و سردار اسکندر مومنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی در حادثه اخیر در سه حوزه ورود حجاج، مجروحان و تشییع پیکر جان‌باختگان در تهران و سایر شهرستان‌ها اعلام آمادگی کرده است.او با اعلام آمادگی ناجا برای همکاری در برگزاری مراسم حج در‌ سال آینده گفت: در بحث آزمایش ژنتیک و شناسایی اجساد جان‌باختگان، پلیس تشخیص هویت آگاهی ناجا با تمام توان وارد شده و نسبت به شناسایی اجساد از طریق روش‌های آزمایشگاهی، تشخیص DNA و تشخیص هویت اقدام کرده و تا شناسایی آخرین جسد اتباع ایرانی، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.


تعداد بازدید :  406