شماره ۳۶۷ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ شهريور
صفحه را ببند
افت 30‌درصدی تولید انار ساوه

رئیس جهاد کشاورزی بخش مرکزی ساوه گفت: سرما و گرمای شدید و ناگهانی ‌سال جاری افت 30‌درصدی میزان تولید انار این شهرستان را در‌سال جاری رقم زد.  
حسین قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:  گرمای شدید هوا و تابش مستقیم آفتاب روی دو‌هزار و 200 هکتار از قسمت‌های آفتابگیر تنه و سرشاخه‌های درختان انار و البته انارها در این شهرستان منجر به کاهش کیفیت انار تولیدی این شهرستان شده است.  
وی اضافه کرد: گرمای شدید منجر به از بین رفتن و متورق شدن پوست شده، پوست را از درخت جدا می‌کند و آثاری همچون پژمردگی، ریزش برگ و کوچک ماندن انار تولیدی را به همراه دارد.  
وی ادامه داد: یاقوت سرخ ساوه به لحاظ پر آب بودن دانه‌های آن آوازه جهانی دارد اما، گرمای شدید هوا و تابش مستقیم آفتاب 25‌درصد انار تولیدی در باغات این شهرستان در‌سال جاری را به پدیده آفتاب‌سوختگی دچار کرده که کاهش در کیفیت و قیمت انار از نتایج آن است ضمن این‌که این محصول در این شرایط خاصیت آبدار بودن خود را نیز از دست می‌دهد.  
این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه در ادامه به سرمای اوایل‌سال جاری و وزش طوفان با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت نیز اشاره کرد و افزود: این پدیده جوی نیز خسارت شدیدی به باغات شهرستان به‌ویژه درختان انار وارد کرد.  
وی با بیان این‌که سطح باغات این شهرستان 19‌هزار هکتار و سهم باغات انار از این میزان 9‌هزار هکتار است، گفت:  شهرستان ساوه بزرگترین تولیدکننده انار است و همه ساله سهم عمده‌ای در تولید انار کشور دارد.  
قاسمی افزود:  بیشترین ارقام انار ساوه را ملس ساوه، ملس تبریزی، آلک، محمدعلی‌خانی و یوسفخانی شامل می‌شود و ماندگاری در انبار، کمبود آفات و خوش رنگی دانه و پوست از ویژگی‌های شاخص یاقوت سرخ ساوه است.  
وی خاطرنشان کرد:  با فعالیت سه کارخانه فرآوری انار در این شهرستان، آب انار و کنسانتره تولیدی آن علاوه بر تأمین نیاز استان به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود. 


تعداد بازدید :  417