شماره ۳۶۷ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ شهريور
صفحه را ببند
‌«گلستان» در آتش

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی، در صحن علنی مجلس تذکری شفاهی داده که بخش عمده دولت را در بر می‌گیرد. او تاکید کرده است این تذکر  در درجه اول به آقای روحانی است، که اعتبارات سیل برای استان گلستان، 80 میلیارد تومان مصوب شد اما 40 میلیارد تومان آن در اختیار وزارتخانه‌ها قرار گرفت.
نماینده علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، ضمن تذکر به وزرای نفت، صنعت، راه و شهرسازی، از توقف پتروشیمی گلستان نیز صحبت به میان آورد و بیکاری و ناامیدی مردم را گوشزد کرد اما مهمترین بخش سخنان و تذکرات این عضو پارلمان، درباره موضوعات محیط زیستی بود که گفت: در زمینه آتش‌سوزی جنگل‌ها، آقای رئیس‌جمهوری و خانم ابتکار پای کار بیایند؛ دو هزار هکتار از جنگل‌های گلستان در آتش سوخت، اما بحث اطفای حریق در این سه سال متوالی مدام توسط نمایندگان استان، مسئولان، استاندار فعلی و قبلی، مورد بحث قرار گرفته و درباره آن تذکر داده شد، اما تاکنون هیچ اقدامی نشده است!
آنچه این نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح کرد وقتی روی غم‌انگیز خود را نشان می‌دهد که آمارهای بین‌المللی در این زمینه را هم ببینیم. بنا بر آمار فائو (سازمان جهانی خواربار و کشاورزی سازمان ملل)، ایران سالانه 06/0 درصد از جنگل‌های خود را بر اثر آتش‌سوزی از دست می‌دهد که این میزان معادل 6 هزار و 500  هکتار از جنگل‌هاست. مطابق این آمار سالانه بخش قابل توجهی از سرمایه زیست محیطی کشور دود می‌شود و برآسمان برمی‌آید!
گفته‌های متخصصان و شواهد امر نشان می‌دهد آنچه باعث شده در زمینه مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها، توفیق چندانی نداشته باشیم نبود امکانات تخصصی و فناوری‌های روزآمد است که هلی‌کوپتر، بالگرد یا چرخ بال، یکی از این امکانات است. این تصور وجود دارد اگر اهالی دولت از هشت سال قبل به این موضوع می‌اندیشیدند کافی بود بخشی از رانت‌هایی که به امثال «بابک.ز» تعلق گرفت، به این مشروط می‌شد که او غیر از راه‌اندازی چرخ امور بانکی، ارزی، نفتی و موارد دیگر کشور، در زمینه آتش سوزی هم دستی بر آتش داشته باشد. 


تعداد بازدید :  247