شماره ۳۶۷ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ شهريور
صفحه را ببند
دیابت با جراحی درمان نمی‌شود

|  دکتر کارون شاه ابراهیمی  |   فوق‌تخصص غدد   |
جراحی دیابت 15‌سال است که در کشور انجام می‌شود. این جراحی تنها در زمینه کنترل دیابت در افراد بسیار چاق تجویز می‌شود.  
عمل جراحی تنها در دیابتی‌های بسیار چاق کاربرد داشته، زیرا با کاهش وزن این افراد پس از عمل جراحی، مقاومت به انسولین نیز کمتر شده و در پی آن کنترل قند راحت‌تر صورت می‌گیرد.  
در این عمل بخشی از روده بریده و به مجاری پایین‌تر وصل می‌شود تا از این طریق غذا به جای جذب بیشتر دفع شود.   انجام این عمل در افرادی که دیابت خفیف دارند در مواردی نیز می‌تواند موجب بهبودی بیماری آنها شود، اما این عمل در همه دیابتی‌ها قابل انجام نیست و جنبه درمانی هم ندارد و فقط به کنترل بیماری کمک می‌کند.   این نوع عمل جراحی از مدت‌ها پیش در کشور و در استان نیز انجام می‌شده، اما تبلیغاتی درخصوص آن صورت نگرفته است.   هزینه این نوع عمل در ایران نسبت به سایر کشورها پایین‌تر است. این درحالی است که متاسفانه برخی افراد با فریب تبلیغات ماهواره‌ای که کذب است، به کشورهای دیگر سفر کرده و هزینه‌ای چند برابری را پرداخت کرده و بدون نتیجه بازمی‌گردند.  
راهکار کنترل دیابت در مرحله نخست استفاده از قرص‌های خوراکی و در مراحل شدیدتر تزریق انسولین است.  در کنار این دو کار دیابتی‌ها باید تحت نظر پزشک رژیم غذایی مناسب داشته و از خوردن برخی مواد اجتناب کنند. 


تعداد بازدید :  285