شماره ۳۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
نوشیدن آب زیاد در وعده سحری توصیه نمی‌شود
| دکتربیدارپور | | معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان |

مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری به‌ویژه بین غذا توصیه نمی‌شود چون موجب رقیق شدن شیره معده و آنزیم‌های گوارشی شده و روند هضم غذا را مختل می‌سازد.  
وعده سحری بهتر است مثل وعده ناهار کامل باشد و غذای اصلی در این وعده مصرف شود. انواع خورش‌ها، پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزیجات به همراه مرغ، ماهی یا گوشت و ماست برای این وعده مناسب است.  
مصرف یک تا دو واحد سبزیجات و میوه‌های تازه و متنوع در وعده سحری توصیه می‌شود. همچنین مصرف چای کم‌رنگ همراه 3 - 2 عدد خرما و یک لیوان شربت عسل، در این وعده توصیه می‌شود.  
روزه‌داران برای جلوگیری از تشنگی باید از مصرف غذاهای پرچرب، سرخ‌کرده، شور، زیاد شیرین، کله‌پاچه، چای و ادویه‌جات زیاد در وعده سحری خودداری کنند. مصرف مواد قندی و شیرینی زیاد در وعده سحری، منجر به کاهش قندخون، سرگیجه، بی‌حالی، پرخاشگری، عصبانیت و ضعف ناگهانی می‌شود.   مصرف زیاد چای در وعده سحری باعث افزایش دفع ادرار، تشنگی، کم‌آبی بدن و از دست دادن املاح خواهد شد.   پیروی از برنامه غذایی متنوع حاوی چهار گروه اصلی غذایی اعم از نان و غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها، گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ و شیر و لبنیات در ماه مبارک رمضان، ضرورت دارد.  با رعایت تنوع و تعادل در مصرف این غذاها، نیازهای تغذیه‌ای بدن تأمین می‌شود.


تعداد بازدید :  96