شماره ۶۷۳ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در گفت وگو با شبکه خبری سی.ان.ان
ملت ایران نمی خواهد در گذشته بماند
درباره سوریه با آمریکا گفت وگوی مستقیم نداریم

رئیس‌جمهوری روز گذشته و در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی.‌ان.‌ان آمریکا تأکید کرد که «گفت‌وگوی مستقیمی با آمریکا درخصوص سوریه نداریم، اما از طریق اتحادیه اروپا و سازمان ملل به شکل غیرمستقیم تبادل‌نظر داریم». وی تأکید کرد: «اگر تعهد جدی در اجرای توافقات هسته‌ای و لغو کامل تحریم‌ها ببینیم، شاید امکان گفت‌وگو در سایر مسائل هم فراهم شود». به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی درخصوص بحران سوریه خاطرنشان کرد: «اولویت در سوریه تقویت حکومت مرکزی برای پایان دادن به تروریسم و خونریزی، بازگشت آوارگان و اصلاحات سیاسی است». رئیس‌جمهوری کشورمان همچنین گفت: ناراحتی ملت ایران از سیاست‌های دولت آمریکا، نظیر مداخلات سیاسی و حتی نظامی، طبیعی و منطقی است اما خواستار این هستند که در چارچوب روابطی درست و سازنده و مبتنی بر احترام متقابل تنش‌ها کاهش یابد. فاصله بین آمریکا زیاد است و مسائل زیادی باید جبران شود. مهم این است که نگرش و رفتار عوض شود. ملت ایران نمی‌خواهند در گذشته بمانند اما نمی‌پسندند که گذشته ادامه یابد. باید تلاش کرد تا گذشته جبران شود و آینده ساخته شود.
رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که «تحریم علیه ایران از ابتدا انتخاب مسیری نادرست و اشتباه بود»، گفت: باید در فضای جدید پساتوافق، برای ایجاد تحولی قابل ملاحظه در روابط همه‌جانبه ایران و اتحادیه اروپا بر مبنای منافع مشترک، برنامه‌ریزی کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی روز شنبه در دیدار «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا گفت: اعضای اتحادیه اروپا در دوران تحریم، بیشترین ضرر را متحمل شدند و در دوره جدید باید به گونه‌ای روابط ایران و اتحادیه اروپا را بازسازی کرده و گسترش دهیم که این گذشته جبران شود.
روحانی در این دیدار که در محل اقامت وی انجام شد، اجرای سریع و دقیق توافق برجام را در روند توسعه همکاری‌ها بسیار مهم دانست و اظهار داشت: اقدامات اجرایی و آماده کردن مقدمات لغو تحریم‌ها نیازمند تحرکی جدی از سوی همه طرف‌ها و به‌ویژه اتحادیه اروپاست.
رئیس‌جمهوری با اشاره به اثرات این توافق روی همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا از یکسو و از سوی دیگر مشارکت و همراهی این دو برای حل معضلات منطقه‌ای، گفت: ما همواره یک روابط خوب و سنتی با اتحادیه اروپا به‌ویژه با شماری از اعضا داشته‌ایم که این روابط اکنون باید احیا و تقویت شود.
روحانی اظهار داشت: مرحله دوم چگونگی همکاری ایران و اتحادیه اروپا در سایر زمینه‌ها از قبیل مسائل منطقه‌ای است و درواقع توافق میان ایران و 1+5 امیدی را ایجاد کرده که این کشورها بتوانند با همفکری و هماهنگی در سایر مسائل و موضوعات مهم نیز قدم‌های مفیدی بردارند.
رئیس‌جمهوری از مسأله تروریسم به‌عنوان یک معضل بسیار بزرگ در منطقه یاد و تصریح کرد: اگر برای موضوع تروریسم چاره‌اندیشی نشود، ممکن است سایر مناطق را هم دچار مشکل کند.
رئیس‌جمهوری همچنین در دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا، انسجام و وحدت ملی را رمز موفقیت ملت ایران به‌ویژه در مذاکرات هسته‌ای دانست و تصریح کرد: تثبیت حق غنی‌سازی و لغو تحریم‌ها، موفقیت بسیار بزرگی برای ملت است و این موفقیت در سایه انسجام و وحدت ملی حاصل شد.
روحانی با اشاره به این‌که اکثریت بالایی از ایرانیان طبق نظرسنجی‌ها با توافق هسته‌ای موافق هستند، اظهار داشت: ما به همه اهداف اصولی در این مذاکرات دست یافتیم و این افتخاری برای ملت ایران است.
رئیس‌جمهوری ضمن استقبال از مشارکت ایرانیان خارج از کشور در اجرای طرح‌های ملی افزود: ما همه ایرانی هستیم و به ایران‌مان عشق می‌ورزیم.


تعداد بازدید :  467