شماره ۶۷۳ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
نوبخت: دولت به ظرفیت گردشگری کشور چشم انداخته است
اختصاص 1500‌میلیارد تومان اعتبار به گردشگری

شهروند|  «دولت با اختصاص یک‌هزار و 500‌میلیارد تومان اعتبار در برنامه ششم توسعه به امر گردشگری به ظرفیت مهم این صنعت در کشور چشم دوخته است.» سخنگوی دولت، در همایش گرامیداشت روز جهانی گردشگری، با اشاره به اعتباری که برای گردشگری در نظر گرفته شده، گفت: «دولت به گردشگری نگاه مقطعی ندارد، این صنعت در اولویت‌های مثمر قرار گرفته است. گردشگری از دو منظر بودجه و برنامه در‌ سال‌جاری و چه در سال‌های آینده در جایگاه ممتازی قرار دارد به نحوی که 10‌درصد منابع صندوق توسعه ملی برای امر گردشگری براساس تبصره پنجم قانون بودجه اختصاص یافته است.»  محمدباقر نوبخت، با اشاره به این‌که گردشگری امری است که با صلح و ثبات میسر است، ادامه داد: «در شرایطی که کشور در دوران تحریم و فضای سرد روابط بین‌المللی به‌سر می‌برد، انتظار و توقع زیادی از توان این صنعت نمی‌رفت اما باتوجه به رشد 4‌درصدی گردشگری در جهان بر آن شدیم تا از ظرفیت بالای این صنعت به هر نحو ممکن استفاده کنیم تا جایی که مسئولان سازمان میراث فرهنگی با ارایه رشد 12‌درصدی در شرایط تحریم توانستند کارنامه درخشانی در عرصه گردشگری از خود نشان دهند.» او یادآوری کرد که «وقتی در شرایط تحریم استفاده از چنین ظرفیت عظیمی با برنامه‌ریزی و تلاش میسر می‌شود، در روزها و سنوات آینده و در شرایط پساتحریم باید انتظار ترافیک سنگین ورود گردشگران و دولتمردان خارجی را داشته باشیم.» نوبخت در ادامه درباره اعتباراتی که برای توسعه این صنعت در نظر گرفته شده، هم گفت: «پیش‌بینی ما برای‌ سال 94 افزایش بیش از 5‌میلیارد دلاری منابع صندوق توسعه ملی است که اگر با نرخ امروز دلار محاسبه و معادل ریالی آن را عنوان کنیم، بیش از 1500‌میلیارد تومان در‌ سال‌جاری از صندوق توسعه ملی برای امر گردشگری اختصاص خواهیم داد.»
صنعت گردشگری را جایگزین نفت کنیم
در ادامه این مراسم، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این‌که در ۲۵ سپتامبر امسال ۱۹۳ کشور جهان به تصویب دستور کار توسعه بعد از ‌سال ۲۰۱۵ پرداختند که کشور ما نیز در بین این کشور‌ها بود، گفت:  «بر این اساس رئیس‌جمهوری دولت خود را در این نشست، دولت توسعه پایدار و متعهد به محیط‌زیست اعلام کرد.» او با تأکید بر این‌که باید از اقتصاد نفتی دوری کنیم، یادآوری کرد که «سال‌هاست که می‌رود و می‌آید و سفره مردم خالی است و شادی در جامعه وجود ندارد. پیشنهاد من این است که نفت را از سفره‌های مردم پاک کنیم و به جای آن صنعتی همچون گردشگری را جایگزین کنیم. ربیعی ادامه داد: «گردشگری بر فروش خدمات متکی است و در اقتصاد جدید نیز بیشترین اشتغالزایی را دارد و زنجیره تولید تا مصرف را بهم متصل می‌کند. به ازای هر 8.4 گردشگر یک شغل دایم ایجاد می‌شود یعنی اگر ما به مرز ۲۰‌میلیون گردشگر برسیم، ۴‌میلیون و ۱۶۷‌هزار شغل ثابت ایجاد می‌شود. در ‌سال ۲۰۱۳ از هر ۱۱ کارگر یک نفر در بخش گردشگری شاغل بود و ما اکنون با وجود 5.5میلیون گردشگر باید حدود یک‌میلیون شاغل داشته باشیم که اگر این تعداد به ۷‌میلیون نفر برسد یک‌میلیون و ۵۶۷‌هزار شاغل در این بخش خواهیم داشت.»
گردشگری یکی از مولفه‌های مهم
 قدرت نرم
این همایش در ادامه با پیامی همراه شد که رئیس‌جمهوری ارسال کرده بود. پیامی که بر اهمیت گردشگری در برنامه‌های دولت تأکید می‌کرد و آن را مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، خواند. در این پیام حسن روحانی، گردشگری را دارای ظرفیت تبدیل به یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت نرم ایران دانست و خواستار توسعه گردشگری توأم با تأکید فزاینده بر پایداری اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در ادامه این پیام رئیس‌جمهوری نوشته بود: «پنجم مهرماه هر ‌سال یادآور جایگاه مهم گردشگری در جهان است. سهم عظیم گردشگری در گردش مالی جهان، مشارکت این صنعت در تعاملات بین فرهنگی، نقش گردشگران در توسعه گفت‌وگوی اجتماعی میان فرهنگ‌ها و کشورها و پیامدهای گردشگری برای توسعه اقتصادی و بسط فرهنگ صلح و آشتی، همه کشورها را به توسعه این صنعت و بهره‌مندی از مواهب آن راغب و نیازمند ساخته است.»رئیس‌جمهوری در بخش دیگر پیامش با اشاره به این‌که آشنایی جهانیان با فرهنگ، تاریخ، مردم و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، کارکردهای آشکار توسعه صنعت گردشگری است، یادآوری کرد: «در پی آن امنیت ملی ایران نیز در چارچوب تعامل سازنده با جهان تقویت و پایدار خواهد شد. گردشگری ظرفیت دارد تا به یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت نرم ایران بدل شده و در خدمت تحقق «اهداف توسعه پایدار» (SDGs) باشد که از‌ سال 2015 در دستور کار کشورهای جهان قرار می‌گیرد.»
رونمایی از توریست‌کارت
 و تمبر یادبود گردشگری
توریست‌کارت و تمبر یادبود گردشگری در روز جهانی جهانگردی رونمایی شد.این کارت توان ذخیره‌سازی و هماهنگی با سایر بانک‌ها را دارد. سرعت در فرآیند صدور کارت به نحوی که ویژگی امکان افتتاح حساب و شارژ کارت را از کشور مبدا داشته باشد، از مزایای آن است که به صورت گروهی از طریق آژانس و خطوط هوایی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. این کارت برای گردشگران مذهبی و تاریخی امکان شارژ تا سقف ۵‌هزار دلار را دارد .


تعداد بازدید :  309