شماره ۳۶۶ | ۱۳۹۳ شنبه ۸ شهريور
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

تعیین جایزه برای یاران مصدق
61‌سال پیش، برابر با هشتم شهریور 1332 خورشیدی، 11 روز پس از كودتاي 28 مرداد، فرمانداری نظامی تهران با صدور اعلامیه‌ای از کسانی که از مخفیگاه ملک اسماعیلی معاون سابق دکتر مصدق، دکتر حسین فاطمی وزیر امورخارجه کابینه او، دکتر مهدی آذر وزیر فرهنگ و مهندس حق‌شناس وزیر راه سابق اطلاع دارند خواست جریان را به آن سازمان اطلاع دهند. در اعلامیه تصریح شده بود یابندگان این مقامات نه‌تنها از مزایای ویژه برخوردار خواهند شد بلکه پاداش نقدی هم دریافت خواهند کرد.  

انفجار دفتر نخست‌‏وزيري
33‌سال پیش، برابر با هشتم شهریور 1360 خورشیدی، در پی بمب‌گذاری عوامل ضدانقلاب در دفتر نخست‌وزیری، رئیس‌جمهوری محمدعلی رجایی و نخست‌وزیر محمدجواد باهنر به شهادت رسیدند.  مواد منفجره در يك كيف قرار داده شده بود كه به صورت بمب ساعتي عمل كرد.  از آن‌جا كه مسئول حراست نخست‌وزيري (مسئول ضبط مذاكرات جلسه) اندكي پيش از انفجار، به‌طور غيرمنتظره از جلسه و ساختمان نخست‌وزيري خارج شده و ديگر اثري از او به دست نيامد، انگشت اتهام به سوي او رفت.  گفته شده است كيف حاوي مواد منفجره نيز متعلق به او بوده است.

درگذشت ناجی ‌العلی
27‌سال پیش، برابر با سی‌ام آگوست 1987 میلادی، ناجي ‌العلي، طراح و كاريكاتوريست معروف فلسطيني درگذشت.  ناجي العلي که در اردوگاهي در جنوب لبنان دوران کودکی خود را پشت سر گذاشته بود، براساس گرايش و ذوق هنري خود، به طراحي و كاريكاتور روي آورد. کاریکاتورهای سیاسی و گزنده او عاقبت موساد را وادار به عکس‌العمل کرد. ماموران سرویس امنیتی اسراییل در 22 ژوئيه 1987 میلادی، ناجي العلي را هنگام عزيمت به دفتر كارش در لندن مورد هدف قرار دادند.  او سرانجام پس از 38 روز بيهوشي، در 50سالگي درگذشت. 


تعداد بازدید :  398