شماره ۳۶۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ شهريور
صفحه را ببند
اخبار جهان

دیدار پوتین و پوروشنکو ‌‌‌در حاشیه نشست مینسک
ولادیمیر پوتین و پترو پوروشنکو در اولین دیدار خود از ماه ژوئن، دیروز در مینسک، پایتخت بلاروس دیدار کردند و با یکدیگر دست دادند. به گزارش رویترز، روسای‌جمهور روسیه و اوکراین درحالی قرار است با یکدیگر مذاکراتی مهم را انجام دهند که امید چندانی به حل‌وفصل درگیری میان نیروهای دولتی اوکراین و جدایی‌طلبان حامی روسیه وجود ندارد. در جدیدترین تحولات اوکراین، کی‌یف چند ساعت پیش از مذاکرات مهم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با پترو پوروشنکو، همتای اوکراینی وی اعلام کرد 10 سرباز روس را در خاک خود دستگیر کرده و درعین‌حال واشنگتن مسکو را متهم کرد با حملات نظامی مکرر به خاک اوکراین باعث تشدید درگیری می‌شود. پترو پوروشنکو و ولادیمیر پوتین با همراهی مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا و رهبران قزاقستان و بلاروس در شهر مینسک دیدار کردند تا از بالا گرفتن تنش‌ها  اجتناب کنند. والری گلتی، وزیر دفاع اوکراین در واکنش به این خبر گفت: سربازان روس رسما در نقاط مختلف روسیه درحال انجام رزمایش هستند. آنها در واقعیت در حمله نظامی علیه اوکراین شرکت دارند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به این خبر گفت: اطلاعات غلطی درباره فعالیت‌های روسیه داده شده است. در آستانه برگزاری مذاکرات مهم مینسک درگیری‌ها در اوکراین تشدید شده و به نظر می‌رسد شورشیان جدایی‌طلب پس از عقب‌نشینی‌هایی که در پی حملات نیروهای دولتی داشته‌اند درصدد انجام یک ضدحمله هستند.

دیدار نواز شریف  با فرمانده ارتش پاکستان
روز گذشته یک منبع خبری دولت پاکستان از دیدار نخست‌وزیر و فرمانده ارتش این کشور خبر داد. به گزارش رویترز، این دیدار درحالی انجام گرفته که بن‌بست سیاسی به‌وجودآمده در اثر اعتراضات گسترده علیه دولت پاکستان همچنان حل‌نشده باقی مانده است. پاکستان طی ماه جاری میلادی دستخوش اعتراضات مخالفان دولت نوازشریف، نخست‌وزیر این کشور که بر استعفای وی تأکید دارند بوده است و هزاران تن از این معترضان اقدام به اردوزنی در نزدیکی ساختمان پارلمان کرده‌اند. یک منبع خبری در دولت پاکستان که نام خود را فاش نساخته، گفت: ملاقات میان نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان و راحیل شریف، فرمانده ارتش این کشور طی امروز در خانه نخست‌وزیر انجام شده است. به گفته این منبع خبری راحیل شریف و نواز شریف به بحث درباره وضع سیاسی پاکستان و دیگر مسائل پرداخته‌اند. جزییات بیشتری درباره این دیدار مطرح نشده است. با وجود این‌که ارتش پاکستان تأکید دارد در سیاست مداخله نمی‌کند و این احتمال وجود دارد که ارتش با استفاده از اعتراضات، نواز شریف را تضعیف کرده و دولت وی را تحت امر خود درآورد.

تهدید عبدالله عبدالله به خروج از روند بازشماری آرا
عبدالله عبدالله، کاندیدای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان دیروز بار دیگر تهدید کرد که از بررسی مجدد آرای‌ تحت نظارت سازمان ملل خارج خواهد شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، شمارش مجدد آرا بخشی از توافق میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی، نامزدهای ریاست‌جمهوری افغانستان بود که به میانجی‌گری جان کری،‌ وزیر امور خارجه آمریکا حاصل شد اما هم‌اکنون فاضل احمد مناوی، نماینده ارشد عبدالله عبدالله در جمع خبرنگاران در کابل گفت: روند ابطال آرا تنها یک شوخی است و هیچ قصدی برای دور انداختن آرای تقلبی وجود ندارد. مناوی در ادامه گفت: من امروز اعلام می‌کنم چنانچه تا صبح فردا با درخواست‌های ما موافقت نشود ما این روند را ادامه نخواهیم داد و نتیجه آن هرچه که باشد دیگر برای ما ارزشی نخواهد داشت. نماینده ارشد عبدالله با اشاره به این‌که سازمان ملل از شکایت‌ها مطلع است اما نمی‌خواهد که به صورت مناسبی به آنها رسیدگی کند، گفت: هر تبعاتی که به وجود بیاید قطعا مسئول آن ما نخواهیم بود.


تعداد بازدید :  126