شماره ۳۶۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ شهريور
صفحه را ببند
ديپلماسي امنيت در بين‌النهرين
وزير امور خارجه ايران در سفر به عراق با تمام مقامات عراقي و رهبران گروه‌هاي سياسي ديدار كرد

شهروند| سفر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، به عراق مهم است.  از این جهت که او در دو روزی که در عراق بوده با تمامی مقامات عراقی از همه گروه‌های سیاسی و فرقه‌ای دیدارکرده است و هیچ‌کسی را از قلم نینداخته است. نوری المالکی، نخست‌وزیر سابق عراق و رئیس بزرگ‌ترین ائتلاف شیعه عراق، حیدرالعبادی نخست‌وزیر فعلی عراق و عضو بزرگ‌ترین حزب شیعه عراق، سلیم‌الجبوری، رئیس سنی پارلمان عراق، هوشیار زیباری، وزیر امورخارجه کرد عراق، فواد معصوم، رئیس‌جمهوری کرد عراق، عمارحکیم، رئیس شیعه مجلس اعلی عراق، جمعی از روحانیون و علمای سنی و ذی‌نفوذ عراق و درنهایت آیت‌الله سیستانی مرجع عاليقدر شیعیان عراق، همه و همه میزبان ظریف بوده‌اند. روز گذشته نیز ظریف با مقامات عالیرتبه اقلیم کردستان عراق از مسعود بارزانی گرفته تا نیچروان بارزانی و جلال طالبانی دیدار کرد. تمام این دیدارهای ظریف در عراق می‌تواند نشان‌دهنده این واقعیت باشد که ایران به دنبال استراتژی جدیدی در عراق است.  استراتژی که شاید بخشی از آن رسیدن به راه‌حلی جدید برای نحوه رویارویی با داعش باشد.  سفر ظریف به عراق و لیست بلند‌بالای دیدارهایش با مقامات عراقی آن‌قدر مهم است که تحلیلگران بگویند ایران به دنبال ایجاد نوعی هماهنگی و همگرایی جدید در عراق است. هماهنگی که مقابله با داعش می‌تواند یکی از دلایل اصلی‌اش باشد.
روز گذشته محمد جواد ظریف در کنفرانس خبری مشترکي با رئیس اقلیم کردستان عراق گفت:  خطر افراط و ترور را نه علیه یک قوم در عراق یا حتی علیه عراق و سوریه، بلکه علیه کل منطقه و جهان می‌دانیم. وی گفت: داعش خطری است که همان اندازه که علیه مردم کرد عراق است، علیه شیعیان و مردم اهل سنت و گروه‌ها و اقلیت‌های مذهبی دیگر و مردم منطقه و حتی علیه کسانی که در زمانی با داعش مسامحه کرده و از آنها حمایت کردند، است. وزیر امورخارجه افزود: ما در این مبارزه در کنار مردم عراق بوده و خواهیم بود و بسیار هم خوشحالیم با درایت مرجعیت عالی و رهبران سیاسی روند تشکیل دولت با موفقیت پیش برود و دولتی فراگیر، کارآمد و سالم به‌زودی برای همه مردم عراق تشکیل شود. ما در این روند در کنار مردم عراق خواهیم بود که ان‌شاءالله به‌زودی تشکیل خواهد شد و با جدیت و قدرت از آن حمایت می‌کنیم.  او اضافه کرد: ما از هرگونه توافقی که میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق صورت گیرد، حمایت می‌کنیم.  رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حضور نیروهای ایرانی در منطقه کردستان تأکید کرد: ما حضور نظامی در عراق نداریم اما همکاری نظامی با دولت مرکزی و اقلیم کردستان در حوزه‌های مختلف داشتیم و خوشحالیم که توانستیم وظایف خود را انجام دهیم.  معتقدیم کشورهای غربی‌ نیز تعهداتی نسبت به دولت مرکزی عراق داشتند که متاسفانه آنها را اجرا نکردند و باید از آنها پرسید که چرا به تعهدات‌شان پایبند نبودند؟ در عین حال ما کماکان در کنار مردم عراق خواهیم بود.   می‌توان گفت که این سخنان ظریف اشاره به آمریکا و عملکرد این کشور در اجرای توافقنامه امنیتی‌اش با بغداد دارد. در توافقنامه امنیتی که میان آمریکا و عراق امضا شد، آمریکا متعهد شده بود تا در برابر تمامی تهدیدات تروریستی از عراق حمایت کند.  حمایتی که به نظر می‌رسد تاکنون به‌طور کامل عملی نشده است و آمریکا تنها در منطقه کردستان عراق، آن‌هم به این دلیل که در اربیل کردستان منافع اقتصادی دارد، دست به اجرای عملیات‌های محدودی علیه داعش زده است.  ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص این‌که نیروهای مسلح کرد ایرانی در کنار کردهای عراقی با داعش می‌جنگند یا خیر؟ نیز تأکید کرد:  ما یک نیروی مسلح داریم و آن هم نیروی مسلحی است که تحت امر جمهوری اسلامی ایران است؛ اگر گروه دیگری باشد گروه تروریستی است که ما آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم. وی درباره درخواست مهمات از سوی کردستان از ایران گفت: ما وظیفه خود می‌دانیم که به دوستان‌مان در عراق کمک کنیم. درخصوص اختلاف‌ها میان دولت عراق و اقلیم کردستان از هرگونه توافقی حمایت می‌کنیم و امیدواریم هر‌چه سریع‌تر دولت فراگیر تشکیل و موضوعات و مسائل دیگر هم مورد بحث و توافق گروه‌های عراقی قرار گیرد.
ظریف ادامه داد: امروز همه مردم عراق و منطقه یک کشور مشترک هستند و باید با هم کار کنند و این پیام دولت، ملت و رهبری ایران به مردم و دولت عراق و اقلیم کردستان است. او درباره دیدارش با طالبانی نیز گفت که برای ملاقات طالبانی به‌عنوان دوست قدیمی خود و ایران به سلیمانیه مي‌رود.  
بارزاني : ايران به پيشمرگه‌ها سلاح داده‌است
بارزانی ضمن تشکر از ایران و رهبری انقلاب اسلامی ایران افزود:  بار دیگر برای ما و دوستانمان ثابت شد که ایران در شرایط سخت بدون کمترین توقعی پشتیبان ما بوده است و ما هرگز آن را فراموش نمی‌کنیم.  ایران همواره حامی ما بوده و تحولات اخیر بار دیگر آن را ثابت کرد. او با اشاره به ضرورت استمرار مقابله با گروه تروریستی داعش افزود: امکان ندارد حاکمیت تروریسم را بپذیریم و شکست قطعی آنها با هماهنگی کشورهای منطقه مقدور و میسر خواهد بود. رئیس اقلیم کردستان عراق در همین ارتباط از تلاش‌های مستمر ایران در ارایه مشورت‌ها و مساعدت‌های به موقع و موثر تقدیر کرد و حمایت‌های ایران برای تقویت ثبات و امنیت و حمایت از وحدت ملی و تمامیت ارضی ایران را ستود و گفت: ما بر وحدت ملی و یکپارچگی عراق و حمایت کامل خود از دولت عبادی برای تشکیل سریع کابینه تأکید می‌کنیم.  در ادامه این کنفرانس مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق با تأکید بر روابط دوستانه ایران و اقلیم گفت: امیدواریم بتوانیم خطر داعش را پایان دهیم. رئیس اقلیم کردستان عراق گفت: تهران به درخواست ما سلاح در اختیار نیروهای پیشمرگه‌ قرار داده است.  به گزارش تسنیم، وی افزود: ما خواستار سلاح شدیم و ایران اولین کشوری بود که تسلیحات در اختیار ما قرار داد.


تعداد بازدید :  141