شماره ۳۶۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ شهريور
صفحه را ببند
خبر

تسلیت روحانی به ترکان و خانواده شهیدان بارفروش
رئیس‌جمهوری در پیام‌هایی جداگانه، درگذشت حاج «علی‌محمد بارفروش (مظفر)» و درگذشت پدر مهندس اکبر ترکان را به وی و خانواده‌اش تسلیت گفت. به گزارش ایرنا، در بخشی از پیام تسلیت حسن روحانی به خانواده شهیدان بارفروش آمده است: درگذشت مرحوم مغفور حاج علی‌محمد بارفروش (مظفر) اسوه صبر و استواری و پدر شهیدان سرافراز محسن، جواد، علی‌اصغر و محمدرضا، موجب تألم و تأثر فراوان شد.
همچنین رئیس‌جمهوری در پیامی جداگانه درگذشت پدر مهندس اکبر ترکان را به وی و خانواده‌اش تسلیت گفت. در متن پیام رئیس‌جمهوری به دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی آمده است: درگذشت پدر با ایمان و فداکارتان که با تربیت شهیدانی بزرگوار و خانواده‌ای خدمتگزار، دین خود را به اسلام و انقلاب ادا کرد، موجب تأثر و تألم‌خاطر شد. همچنین درپی درگذشت حاج حسین ترکان (ابوالشهیدان) و پدر مهندس اکبر ترکان، محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور پیامی این ضایعه را به وی تسلیت گفت.
در بخشی از پیام عارف آمده است: خبر درگذشت پدر گرامیتان جناب حاج حسین ترکان که عظمت شخصیت و ظرفیت وجودی او را در تحمل داغ دو شهیدش در راه خدا باید یافت موجب تأثر و تألم اینجانب شد.

سیدمحمد خاتمی:مبنای نظام باید اندیشه و اخلاق باشد
رئیس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با تأکید بر این‌که «مسلمان واقعی، متجاوز نیست» تصریح کرد:  مسلمان واقعی، اهل جنگ به معنای آغازگر جنگ نیست.  مسلمان واقعی کسی نیست که بخواهد حقیقت اسلام را به برداشت‌ها و سلیقه‌های تنگ خود محدود کند.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد خاتمی در دیدار جمعی از آزادگان و ایثارگران به رنج اسارت و همچنین سالروز ناپدید شدن امام موسی‌صدر در شهریورماه 57 اشاره کرد و گفت:  امام موسی‌صدر نیز به نوعی آزاده‌اند و مفقودالاثر عالم اسلام و عالم انسانیت هست و مورد ستم قرار گرفت و جامعه ما و امت اسلامی از برکت وجود ایشان محروم شد، اما تاریخ درس‌آموز است.  امروز آنهایی که شما را اسیر، شکنجه و به میهن ما تجاوز کردند و به نمایندگی از قدرت‌های جهانی در بامداد انقلاب، این مرز و بوم را مورد حمله قرار دادند و آنها که امام‌صدر را ربودند و جامعه اسلامی، شیعی و شرقی را از وجود ایشان محروم کردند، کجا هستند؟
وی در ادامه به جملاتی از حضرت امام اشاره کرد و گفت:  امام بارها می‌گفتند، «کشاورزی، تولید و منابع ما از بین رفت»؛ اینها زندگی مردم است؛ انقلاب برای این بود که زندگی مردم از بین نرود.  امام می‌گفتند: «زندان‌های ما را پر کردند و قبرستان‌های ما را آباد کردند، بچه‌های ما را زندانی کردند و کشتند».
ما می‌خواهیم اینها نباشد و مردم آزاد باشند و بتوانند کار کنند، انقلاب برای اینها شد و امام به‌عنوان یک مرجع، اسلام را به‌گونه‌ای مطرح کرد که زندگی بهتر را نوید می‌دهد و آزادی، استقلال، توسعه و پیشرفت کشور را می‌خواهد.  انقلاب شد برای همه اینها.
او قرن‌ها مورد تهاجم بودن مردم ایران را یادآوری کرد و گفت: مردم ایران در جنگ تحمیلی شهید دادند تا روی پای خود بایستند، مملکت خود را آباد کنند و اخلاق در جامعه حاکم باشد و زنان و مردانش، آزاد و ارزش‌های الهی حاکم باشد و زمینه برای رشد وجود داشته باشد.
وی در ادامه اصلاحات را اصلاح جان انسان‌ها خواند و افزود:  اگر مردم نخواهند، به زور نمی‌شود مردم را اصلاح کرد و عدالت را بر جامعه حاکم کرد.  باید بدانیم چه می‌خواهیم و حاضر باشیم برای آن خواسته هزینه بدهیم.  باید از نظامی که حاصل یک انقلاب است و خون پای آن ریخته شده، مراقبت کنیم و از آن دفاع کنیم اما برخی رفتارها به این نظام آسیب می‌زند.  رفتارهایی که موجب می‌شوند نیروهای دلسوز این ملت، دچار محدودیت شوند و یک‌طرفه هر عنوانی به آنها می‌دهند و حق دفاع نمی‌دهند، ربطی به اسلام و انقلاب و نظام ندارد و ما می‌گوییم نباید این رفتارها باشد.  باید همه تلاش کنیم به مسیر اصلی انقلاب بازگردیم.
خاتمی در ادامه به تلاش دولت و مشکلات پیش‌روی آن اشاره و بیان کرد: باید دولت را کمک کرد؛ البته همه کارها هم دست دولت نیست و امیدوارم نوعی هماهنگی بین همه قوا برای سیر کردن در مسیر اصلی انقلاب که آزادی، استقلال، پیشرفت، اخلاق و معنویت بود ایجاد شود و همه با هم دست همکاری بدهند و برخی جریانات چه در داخل و چه در منطقه که مروج خشونت، طرد و حصر هستند، سر جای خود بنشینند.  البته ما نمی‌گوییم آن سلیقه‌ها نابود شوند آنها هم حرفشان را بزنند اما مبنای نظام نباشند.  مبنای نظام اندیشه، اخلاق، مصالح کشور و تلاش برای از بین بردن فقر باشد.


تعداد بازدید :  148