شماره ۳۶۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ شهريور
صفحه را ببند
اینچئون، سکوی پرتاب راکت به دستان
بدمینتون؛ رشته‌ای که امید به مدال ندارد

گروه ورزش| شاید فقط در میان 22 رشته اعزامی به بازیهای آسیایی 2014 اینچئون بدمینتون و در کنار یکی، 2 رشته دیگر رشته‌هایی باشد که هیچ امیدی به کسب مدال در این بازی‌ها ندارند و مشخص نیست چه مساله‌ای این رشته‌ها را از سایر رشته‌هایی که شانس مدال نداشتند و اعزام نمی‌شوند، مجزا کرده است. بدمینتون به تدریج درحال پیشرفت است و شاید ‌سال 2014 و اعزام به بازی‌های آسیایی بتواند سکوی پرتاب برای 2 ورزشکاری باشد که نخستین تجربه خود را در این رقابت‌ها پشت سر می‌گذارند.  
اعزام همزمان زن و مرد، اتفاق تاریخی
برای نخستین‌بار است که تیم‌ملی بدمینتون ایران با ترکیبی از یک زن و یک مرد به بازیهای آسیایی اعزام می‌شود.  ثریا آقایی، بدمینتون باز جوان کشورمان که یکی از پدیده‌های این رشته در سال‌های اخیر حتی در سطح آسیا معرفی شده، نماینده ایران در بخش بانوان است. سروش اسکندری، بازیکن باتجربه تیم‌ملی که با کسب عنوان نخست رقابت‌های رنکینگ کشوری توانست مجوز حضور در این بازی‌ها را بگیرد، نماینده ایران در بخش مردان است.  آخرین تجربه حضور بدمینتون در این رقابت‌ها ‌سال 2006 بوده که 2 بدمینتون باز زن در بازی‌های آسیایی قطر حضور یافتند و در همان مراحل ابتدایی نیز حذف شدند.  در دوره قبلی نیز بدمینتون ایران هیچ نماینده‌ای در این رقابت‌ها نداشته و پس از 8‌سال دوری بازهم به جمع رشته‌های اعزامی بازگشته است.  آخرین اعزام مردان بدمینتون‌باز ایران نیز به‌سال 1998 باز می‌گردد که در آن‌جا نیز افتخاری نصیب کشورمان نشد.
سابقه‌ای بدون مدال
نمایندگان بدمینتون ایران تا به حال نتوانستند در بازی‌های آسیایی مدال و مقام قابل توجهی کسب کنند و همین مسأله شاید باعث شده تا آنها تقریبا یک دوره در میان به این بازی‌ها اعزام شوند. در این دوره نیز 2 نماینده ایران قطعا امیدی برای کسب مدال و حتی رسیدن به مراحل پایانی ندارند و صرفا جهت کسب تجربه بین‌المللی در این دوره شرکت می‌کنند.  البته در بخش بانوان امیدها کمی بیشتر است زیرا ثریا آقایی در سال‌های اخیر و در رده‌های پایه نتایج قابل توجهی کسب کرده و دائما از سوی کنفدراسیون آسیا نیز به اردوهای مشترک دعوت می‌شود.  شاید حضور در این رقابت معتبر، به تجربیات او بیفزاید.  شاید هم سکوی پرتابی برای بدمینتون ایران که در چند‌سال آتی بتواند با تیمهای بزرگ دنیا رقابت کند.
پوریا:  انتظاری از ملی پوشان نداریم
محمدرضا پوریا، رئیس فدراسیون بدمینتون که از زمان آغاز خود در این فدراسیون سرمایه‌گذاری در بخش پایه را هدف‌گذاری کرده، معتقد است ایران به هیچ وجه توانایی رقابت با بازیکنان بزرگ آسیا را ندارد. او دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید:  «مسئولان کمیته المپیک به ما لطف داشتند و مجوز اعزام 2 نفر را به ما دادند.  این برای نخستین بار است که تیم ایران به صورت ترکیبی از زن و مرد در این رقابت‌ها شرکت می‌کند که می‌تواند اتفاق خوبی باشد. البته مسئولان کمیته نیز چون پیشرفت این رشته را در رده‌های پایه شاهد هستند و امثال ثریا آقایی و مهران شهبازی را مشاهده می‌کنند، به ما به‌عنوان رشته‌ای که شانس مدال ندارد، مجوز حضور در بازی‌های آسیایی را دادند.» وی همچنین می‌افزاید: «هرچه که بتوانیم اعزام‌های بین‌المللی‌مان را زیاد کنیم، تجربه بازیکنان بالاتر می‌رود. ثریا آقایی را 40 روز به کمپ مالزی اعزام کردیم تا با بیشترین آمادگی راهی اینچئون شود. برای سروش اسکندری نیز مربیان تیم‌ملی برنامه‌ریزی کردند و اردوهای تدارکاتی‌اش را پشت‌سر می‌گذارد.  ما از این 2 نفر انتظار زیادی نداریم اما می‌دانیم که زنگ تفریح حریفان نیز نخواهند شد و شاید هم به رده‌های بالا برسند. »

 


تعداد بازدید :  116