شماره ۶۵۲ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۱ شهريور
صفحه را ببند
رئیس مجلس خبرگان:
نظارت شورای نگهبان استصوابی است نه تماشایی
در مورد نظارت استصوابی شورای نگهبان با کسی تعارف نداریم وزیر اطلاعات: برنامه‌های خرابکاری‌ خنثی شد

حرف‌های رئیس‌جمهوری درباره نقش نظارتی شورای نگهبان این روزها واکنش‌های زیادی را در پی داشته است. از واکنش رئیس قوه قضائیه گرفته تا رئیس مجلس خبرگان. آیت‌الله محمد یزدی، دیروز در آیین افتتاحیه هجدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری، بخشی از صحبت‌هایش را به پاسخ‌های تلویحی به حرف‌های رئیس‌جمهوری درباره شورای نگهبان اختصاص داد و قاطعانه بر نقش استصوابی شورای نگهبان در برگزاری انتخابات تأکید کرد. او گفت: «وزارت کشور مجری انتخابات و شورای نگهبان ناظر است، این نظارت هم استصوابی است و نه تماشایی و در این مورد با کسی تعارف نداریم».
یزدی در همین زمینه افزود: « این نظارت از لحظه نام‌نویسی تا اعلام نتیجه است و شورای نگهبان حق نظارت دارد.» رئیس مجلس خبرگان همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌هایش هم به‌صورت تلویحی انتقاد کرد، چراکه وزیر کشور و سایر مسئولان در این وزارتخانه بارها از انتخابات الکترونیک سخن گفتند ولی به اعتقاد یزدی امکانات چندانی برای برگزاری این نوع از انتخابات وجود ندارد. او در همین رابطه گفت: «درحالی این اصرار صورت‌می‌گیرد که ساده‌ترین وسیله سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دراین‌باره نیست و شورای نگهبان اطمینانی به این دستگاه‌ها ندارد».
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این‌که برخی اعضای شورای نگهبان متخصص این کار هستند، تصریح کرد: من که سواد این کار را ندارم اما می‌دانم برگزاری الکترونیک انتخابات با مشکلاتی مواجه است، باید به سخت‌افزار و نرم‌افزار این کار اطمینان یافت. البته من طرفدار جدی برگزاری الکترونیکی انتخابات هستم اما باید وزارت کشور بتواند شیوه‌ای ارایه کند که اطمینان‌بخش باشد.» او با اظهار امیدواری نسبت به برگزاری انتخابات خوب در ‌سال‌جاری بار دیگر تأکید کرد:  اجرای انتخابات به عهده وزارت کشور و نظارت برعهده شورای نگهبان است و این نظارت استصوابی است.
کاری انجام دهیم که آیندگان از ما
تجلیل کنند
رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود کشور را در یکی از مقاطع حساس تاریخی دانست و اظهار داشت:  باید بدانیم آنچه در این مقطع می‌گذرد، آیندگان درباره اقدامات و تلاش‌های ما قضاوت خواهند کرد.
سعی کنیم کاری انجام دهیم که آیندگان از ما تجلیل کنند، نه این‌که ما را توبیخ کنند. او خاطرنشان کرد: برجام درحال حاضر مسیر قانونی خود را دنبال می‌کند و در مجلس نیز درحال بررسی است، چراکه تعهد دارد. آیت‌الله یزدی از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران قدردانی کرد و افزود:  در مذاکرات دیپلماتیک نمونه چنین مذاکراتی را نداشته‌ایم که تیم مذاکره‌کننده با جلسات طولانی کارها را به پیش ببرد که باید از آنان تقدیر و تشکر کرد. او یادآور شد:  از نظر ما و قانون اساسی وقتی تفاهمنامه‌ای (برجام) برای کشور تعهدآور باشد، مجلس حق بررسی آن را دارد و باید در این زمینه تصمیم قانونی بگیرد، شورایعالی امنیت ملی نیز باید این موضوع را بررسی کند.
سیاست خارجی ایران تغییر نمی‌کند
رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود همچنین هشدار داد که نباید برجام، سیاست خارجی ما را تغییر دهد. او با بیان این‌که ایران، آمریکا را اولین دشمن خود می‌داند، اظهار کرد: باید به آمریکا بگوییم که خوابی که دیده‌اند تا ایران بازار مصرف آنها شود و همچون گذشته رژیم مردمی را تغییر دهند، قطعا به گور خواهند برد. او ادامه داد: مذاکره ربطی به روابط دو‌جانبه و سه‌جانبه ندارد و نمی‌توان با رفت‌وآمد آرام- آرام شرکت‌های آنها روابط برقرار شود.
آیت‌الله یزدی در بخش دیگری از سخنان خود به اوضاع کشورهای منطقه اشاره کرد و یادآور شد:  بحران موجود را از چشم دشمن و سیاست‌های آمریکایی‌ها به خاطر تسلط اسراییل می‌دانیم، آنها در سوریه هم به دنبال تغییر حکومت هستند، درحالی‌که مردم سوریه باید سرنوشت خودشان را تعیین کنند. او تصریح کرد:  روابط آمریکا و اسراییل به گونه است که حاضرند خاورمیانه را به‌خاطر حفظ اسراییل به آتش بکشند.
رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین در ادامه با بیان این‌که در جریان انقلاب اسلامی
امام خمینی(ره) دستورات مختلفی را صادرکردند که دستورات حکومتی بود، یادآور شد:  فقها زمانی که یک نفر حاکم شد، بقیه آنها در مسائل حکومتی دخالت نمی‌کنند اما می‌توانند مشورت کنند و تصمیم شورایی نیز نمی‌تواند حکومت را از مخاطره جدال و درگیری نجات دهد.
او ادامه داد: ولی‌فقیه باید جامع‌الشرایط، زمان‌شناس، مدیر و دارای ویژگی دقت در امور باشد که امروز ما دارای نعمت ولی‌فقیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هستیم که روزبه‌روز آثار تدبیر و واجد‌الشرایط بودن ایشان برای ما روشن می‌شود.
رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین اظهار کرد: پس از امام(ره)، رهبر معظم انقلاب توانستند کشور را از فرازونشیب‌هایی که داشت به سلامت عبور دهند و امروز می‌بینیم که در کشور ما امنیت برقرار است.
وزیر اطلاعات:  برنامه‌های خرابکاری‌
خنثی شد
پیش از صحبت‌های آیت‌الله یزدی، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات دولت یازدهم نیز در نطق پیش‌ از دستور مطالبی را بیان کرد. علوی در نطق خود از خنثی شدن برنامه‌های خرابکارانه و ضدامنیتی دستگاه‌های اطلاعاتی دشمن برای ایجاد ناآرامی و انجام انفجارهایی در مناطق مختلف کشور خبر داد. او در همین زمینه گفت:  با تدابیر و زحمات شبانه‌روزی سربازان گمنام امام زمان(عج) برنامه‌های خرابکارانه دشمن در کشور خنثی شد و تیم‌های عملیاتی خرابکار، شناسایی و دستگیر شدند یا به هلاکت رسیدند.
او با تشریح عملکرد وزارت اطلاعات در دولت یازدهم و تدابیر این وزارتخانه برای ایجاد امنیت و آرامش پایدار در جامعه اظهار داشت: رویکرد این وزارتخانه در دولت یازدهم مبتنی بر پیشگیری است و ما تلاش می‌کنیم به جای این‌که افراد، جذب سازمان‌ها و سرویس‌های جاسوسی شوند و بعد ما پیگیر برخورد با آنها باشیم، اجازه ندهیم زمینه جذب افراد به این‌گونه سازمان‌ها فراهم شود.
وزیر اطلاعات به تعامل خوب علمای شیعه و اهل سنت اشاره کرد و یادآور شد:  با تعامل خوبی که با علمای اهل سنت داشته‌ایم از جذب افرادی از اهل سنت به داعش و گروه‌های تکفیری جلوگیری شده است.


تعداد بازدید :  145