شماره ۶۵۲ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۱ شهريور
صفحه را ببند
گفت‌وگو با سلیمانی، رئیس فدراسیون اسکواش:
بودجه ما اندازه لاستیک پورشه هم نیست!

شهروند| کسب اولین مدال‌های تاریخ رشته اسکواش در رقابت‌های جوانان آسیا که اخیرا در جزیره کیش برگزار شد،‌ توجه بیشتر مسئولان و مردم به این رشته را به همراه داشت. به همین بهانه خبرنگار «شهروند» با مسعود سلیمانی،‌ رئیس فدراسیون اسکواش گفت‌وگویی را ترتیب داده که ماحصل این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:
‌ چه شد که اسکواش بعد از این همه ‌سال بالاخره به مدال بین‌المللی رسید؟
ما از چند ‌سال قبل برنامه خود را طوری تنظیم کرده بودیم تا بتوانیم یکی از مدال‌های آسیایی را به‌دست آوریم. از چند ماه قبل هم که میزبانی ایران در مسابقات جوانان آسیا قطعی شد،‌ هرگونه امکاناتی که به فکرتان برسد برای تیم‌ملی فراهم کردیم. از روانشناس تا کارشناس تغذیه و سایر بخش‌ها که همه را برای این تیم فراهم کردیم و درنهایت در نزدیکی مسابقات بازیکنان ما به اوج آمادگی رسیدند. خدا را شکر می‌کنم که به جای یک مدال ما توانستیم 4 سکو برای کشورمان در حضور وزیر ورزش به ارمغان بیاوریم.
 پیش از این، مشکل بازیکنان ایرانی چه بود که از رسیدن به مدال باز می‌ماندند؟
ضعف بزرگ اسکواش‌بازان ایرانی این بود که به دلیل آمادگی جسمانی پایین نمی‌توانستند تا پایان مسابقه دوام بیاورند. به خاطر همین خیلی زود ضربات تمام‌کننده را می‌زدند که به دلیل دقت پایین امتیاز را به حریف می‌دادند. در چند ماه اخیر سعی کردیم تمام تمهیدات را برای بالابردن آمادگی بازیکنان تیم‌ملی بیندیشیم. درنهایت هم به هدف‌مان رسیدیم و از این موضوع خوشحالم که کشورهایی مثل پاکستان و هنگ‌کنگ را برای اولین‌بار شکست دادیم.
 چه برنامه‌ای برای موفقیت در بخش بزرگسالان دارید؟
دانیال قارونی،‌ باربد جعفرزاده، علیرضا شاملی و سجاد زارعیان 4 اسکواش‌بازی هستند که در این مسابقات مدال کسب کردند و باعث شدند تا خیلی زودتر به برنامه 4 ساله‌ای که داشتیم،‌ برسیم. البته از این پس باید این جوانان را حفظ کنیم و آنها را تا رسیدن به بخش بزرگسالان هدایت کنیم. منتظرم تا رنکینگ جدید انجمن جهانی اسکواش اعلام شود تا پیشرفت چشمگیر این جوانان را هم ببینیم.
 در هفته جاری مسابقه‌ای را هم در ارومیه برگزار کردید؟
بله،‌ این مسابقات در سطح کشور و در بخش بزرگسالان برگزار می‌شد اما جالب است که بگویم 2 نفر از همین جوانانی که در مسابقات آسیایی مدال کسب کردند،‌ در این رقابت‌ها به فینال رسیدند و تمام مدعیان را شکست دادند. این خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای برای اسکواش ایران است و نشان می‌دهد آینده درخشانی در انتظار ما است.
 برنامه بعدی فدراسیون برای میزبانی مسابقات چیست؟
ما آذرماه میزبان مسابقات غرب آسیا هستیم. قبلا به مقام چهارم رسیدیم اما در این مسابقات باید ثابت کنیم که روند ما صعودی بوده است. با کویتی‌ها به توافق رسیدیم که اردویی را در این کشور برگزار و فقط پول تغذیه را خودمان پرداخت کنیم. همچنین از یک مربی پاکستانی به نام «مرتضی‌خان» دعوت کردیم تا کارش را در ایران شروع کند.
  این مربی خارجی در سطحی است که باعث پیشرفت اسکواش ایران شود؟
کل بودجه فدراسیون اسکواش 700‌میلیون در ‌سال است که این پول فقط به اندازه لاستیک یک پورشه است و به هیچ کاری نمی‌رسد. باید از بخش غیردولتی پول تهیه کنیم و از کمیته ملی المپیک نیز کمک خواسته‌ایم تا در جذب مربی خارجی سطح بالا به ما یاری دهند. ما با 3‌هزار دلار می‌توانیم مربی بیاوریم که سطح اسکواش ایران را بالا ببرد.


تعداد بازدید :  140