شماره ۶۵۲ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۱ شهريور
صفحه را ببند
لوفتهانزا در ایران فرودگاه می‌سازد
آغاز روند تازه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

شهروند| این روزها درخواست شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در ایران خبر تازه‌ای نیست. با پیش‌خبر لغو تحریم‌ها، شرکت‌های بزرگ در بخش‌های مختلف اقتصادی (که قبلا در ایران فعالیت می‌کردند) کم‌وبیش خواستار از سرگیری فعالیت‌های خود بودند. اما به نظر می‌رسد ایران در مسیر ورود دوباره به اقتصاد جهانی اندکی شرایط و خواسته‌هایش تفاوت کرده باشد، چراکه همزمان با این امر، به نظر می‌رسد روند سرمایه‌گذاری در ایران نیز شکل تازه‌ای به خود گرفته است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ در سراسر دنیا اقدام به ساخت پروژه‌های زنجیره‌ای می‌کنند و به عبارت دیگر خود به‌طور مستقیم در کشورهای دیگر فعال می‌شوند اما در ایران این پدیده تازه‌ای است. چنین اقداماتی منجر به افزایش سطح کیفیت خدمات و کالاهای ارایه‌شده می‌شود، علاوه بر آن به ایجاد مشاغل تازه نیز کمک می‌کند. در همین زمینه روز دوشنبه خبر آمد که پمپ بنزین سازی یکی از غول‌های نفتی در ایران پیشنهاد شده و دیروز هم محمود نجفی‌عرب عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از درخواست لوفتهانزا برای سرمایه‌گذاری در زمینه احداث فرودگاه در ایران خبر داد. او در این حوزه می‌گوید:  این شرکت که هم‌اکنون سهم خوبی از بازار هوایی دنیا دارد، تلاش دارد به بازار ایران وارد شود و در آن سرمایه‌گذاری داشته باشد. این مذاکرات که طی هفته‌های گذشته انجام شده است، سرمایه‌گذاری برای احداث فرودگاه و برقراری خطوط پروازی را پیگیری می‌کند، این درحالی است که اکنون بسیاری از کشورها و سرمایه‌گذاران دنیا، ایران را به‌عنوان یک بازار نوظهور می‌دانند و بنابراین تلاش دارند با توجه به اشباع شدن بازارهای دیگر دنیا، در ایران بهترین اقدام را برای کسب سود انجام دهند.
همچنین آن‌گونه که در مذاکرات مطرح شده، برقراری خطوط هوایی میان غرب و شرق در دستور کار قرار گرفته است و بنابراین، باید اطلاعات دقیقی از شرایط سرمایه‌گذاری ایران به اینچنین سرمایه‌گذارانی ارایه داد.
اما این تنها نمونه شیوه نوین سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نیست. قبل از اعلام خبر سرمایه‌گذاری لوفتهانزا، مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از درخواست شرکت توتال برای ساخت جایگاه سوخت در ایران خبر داد.  محمدرضا مظلومی در این باره گفت: شرکت توتال فرانسه همراه شریک ایرانی خود به صورت غیرمستقیم  مذاکراتی را انجام داده است. البته علاوه بر توتال چند شرکت بزرگ نفتی با استفاده از شرکای داخلی قصد دارند در کشور جایگاه سوخت بسازند. این درحالی است که با نزدیک شدن قیمت بنزین و گازوییل به قیمت‌های جهانی، انگیزه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی برای ساخت جایگاه سوخت در ایران بیشتر می‌شود.  او اعلام کرد درحال حاضر محدودیتی برای ساخت جایگاه‌های انبوه و زنجیره‌ای توسط شرکت‌های بخش خصوصی و خارجی در کشور وجود ندارد.


تعداد بازدید :  137