شماره ۶۵۲ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۱ شهريور
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

شمار نمایندگان دموکرات حامی برجام به 32 رسید
«پاتریک مورفی» نماینده دموکرات از ایالت فلوریدای جنوبی از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرد و در عین حال گفت این تصمیم دشوارترین تصمیم در مدت خدمتش در کنگره بوده است.
به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی «هافینگتون پست» با استناد به گزارش نشریه محلی «پالم بیچ پست» چاپ فلوریدا نوشت:  مورفی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد «توافقی که روی میزم است ناقص است اما من پس از آن‌که به ندای وجدانم گوش دادم، تصمیم گرفتم که از این توافق به‌عنوان بهترین گزینه در دسترس برای توقف دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای حمایت کنم». بدین ترتیب تعداد اعضای دموکرات حامی توافق هسته‌ای ایران (برجام) در کنگره آمریکا به 32 نفر رسید.  مورفی و سناتور دموکرات «بیل نلسون» تنها اعضای کنگره از ایالت فلوریدا هستند که به‌صورت علنی از توافق حمایت کرده‌اند.  بسیاری از دموکرات‌هایی که هنوز درباره توافق تصمیم‌گیری نکرده‌اند، نگرانی از به خطر افتادن امنیت رژیم صهیونیستی را به‌عنوان تردید آنها در حمایت از توافق اعلام کرده‌اند.
مورفی نیز روز دوشنبه گفت: وی چنین نگرانی‌هایی را قبول دارد اما تصمیم به حمایت از این توافق به‌عنوان بهترین گزینه برای تضمین امنیت اسراییل و به‌طورکلی منطقه گرفته است. وی افزود:  «ما باید تحریم‌های هدفمند علیه رهبران ایران و شبه‌نظامیانی را که به دنبال آسیب رساندن به اسراییل و هم‌پیمانان‌مان هستند، تشدید کنیم اما ایران مجهز به تسلیحات هسته‌ای این روند را به‌طورکلی تغییر خواهد داد و ضمن به خطر انداختن امنیت آمریکا، تهدیدی علیه موجودیت اسراییل و عامل بی‌ثباتی منطقه خاورمیانه است.   

استقبال مرکل از حضور ایران در مذاکرات مبارزه با داعش
صدراعظم آلمان گفت:  از مشارکت ایران در دور مذاکراتی که به پایان جنگ داخلی در سوریه منجر شود، استقبال می‌کنیم.  به گزارش ایسنا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در کنفرانس خبری اعلام کرد که از حضور ایران در مبارزه با داعش در سوریه استقبال خواهد کرد.
وی افزود:  فکر می‌کنم ایران نفوذ بسیار زیادی بر اتفاقات سوریه دارد و همه برای حضور سازنده مذاکرات مورد استقبال واقع می‌شوند.  مرکل با بیان این‌که مخالفت ایران با اسراییل برای تسهیل مبارزه مشترک در جنگ با داعش باید تغییر کند، افزود:  این‌که به چه سبب ایران به حرف زدن درباره‌ اسراییل ادامه می‌دهد، پذیرفتنی نیست.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز دوشنبه اسراییل را به استوار بودن بر مبنای ترور متهم کرد و گفت: ‌ این رژیم کارش را بر مبنای ارعاب، ترور و اشغال آغاز کرده و امروز نیز همان مسیر ضدانسانی را دنبال می‌کند. پیش از این، قدرت‌های غربی به این‌که ایران هر نقش دیپلماتیکی در بحران سوریه داشته باشد، بی‌میل بودند.  
رژیم صهیونیستی مخالف هر گونه نقش ایران در مذاکرات بین‌المللی و نیز توافقنامه ‌هسته‌ای است و باور دارد که این توافقنامه از توسعه سلاح‌های هسته‌ای ایران جلوگیری نمی‌کند و اجازه می‌دهد تا این کشور نفوذ بیشتری در منطقه داشته باشد.  ایران و روسیه از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه حمایت می‌کنند، کسی که از سوی کشورهای غربی با مخالفت روبه‌رو شده است.  

شرط تحویل اس-300 به ایران:  پس گرفتن شکایت تهران علیه مسکو
یک منبع عالی‌رتبه دولت روسیه به خبرنگاران گفت: مسکو پیش از آغاز تلاش‌های خود برای تحویل سامانه‌های دفاع موشکی «اس-300» به ایران، منتظر صرف‌نظر کردن تهران از شکایت خود درخصوص تحویل نگرفتن این سامانه‌هاست.
 به گزارش «انتخاب»، روسیه و ایران در ‌سال 2007، یک قرارداد 800‌میلیون دلاری را درخصوص تحویل 5سامانه موشکی «اس-300» امضا کردند.  ایران در ‌سال 2011، شرکت دولتی صادر‌کننده تسلیحات «روسوبورون اکسپورت Rosoboronexport » روسیه را در دیوان داوری بین‌المللی مورد پیگرد قانونی قرار داد. این اقدام ایران پس از آن صورت‌گرفت که مسکو قرارداد تحویل 5سامانه «اس-300» را به‌حالت تعلیق درآورد.  مقامات مسکو اعلام کردند علت این اقدام، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه تهران بود.
 این منبع آگاه دولت روسیه دراین‌باره گفت: «یکی از شرایط مهم برای صورت پذیرفتن تصمیم مربوط به تأمین سامانه‌های اس- 300، صرف‌نظر کردن ایران از این شکایت است.
آنها هنوز چنین موضوعی را به صورت مکتوب درنیاورده‌اند. ما در انتظار به‌سرمی‌بریم.  ما نمی‌توانیم در فرآیند‌های قضایی مربوط به این قرارداد مشارکت کنیم و (به صورت همزمان) تحویل این سامانه‌ها را انجام دهیم.»


تعداد بازدید :  127