شماره ۶۵۲ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۱ شهريور
صفحه را ببند
اخبار جهان

داعش 112 عضو خود را به اتهام توطئه علیه بغدادی اعدام کرد
داعش 112 تن از عناصر خود را به اتهام
توطئه چینی علیه ابوبکر البغدادی سرکرده این گروه تروریستی در شهر موصل اعدام کرده است. به گزارش خبرگزاری السومریه نیوز، «سعید مموزینی» سخنگوی حزب دموکرات کردستان عراق روز دوشنبه اعلام کرد گروه تروریستی داعش 112 تن از تروریست‌ها را در شهر موصل در شمال عراق اعدام کرده است. مموزینی اضافه کرد این افراد به اتهام توطئه چینی علیه ابوبکر البغدادی و بدست گرفتن زمام امور استان نینوا اعدام شده‌اند. این افراد همچنین در نظر داشتند در شهر رقه در سوریه علیه گروه داعش اعلام جنگ کنند. مموزینی گفت این عده که در میان آنها 18 تروریست‌ برجسته این گروه تکفیری نیز به چشم می‌خورد، در ساختمان زندان قدیم شهر موصل اعدام شدند. در روز گذشته همچنین سازمان ملل با استناد به تصاویر ماهواره‌ای نابودی معبد باستانی «بل» در پالمیرا را تأیید کرد. بنا به گزارش سازمان ملل، تازه‌ترین تصاویر دریافتی از ماهواره‌ها نشان می‌دهد که این میراث فرهنگی متعلق به دوران رومی‌ها به‌طور کامل تخریب شده و تقریباً چیزی از آن به جا نمانده است. این دومین بنای باستانی است که داعش در یک ماه گذشته در پالمیرا نابود می‌کند.

روسیه رئیس دوره‌ای شورای امنیت شد
روسیه درحالی در ماه سپتامبر عهده دار ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل شده است که در طول دوره ریاستش قصد تمرکز بر مسائلی نظیر جنگ با تروریسم و حل‌وفصل بحران‌های جاری در خاورمیانه و شمال آفریقا را خواهد داشت. به گزارش ایسنا، «‌سرگئی لاوروف‌»، وزیر امور خارجه روسیه در تاریخ 30 سپتامبر یک نشست وزیران را به منظور بحث درباره این مسائل و مسائل دیگر به‌عنوان بخشی از هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در 15 سپتامبر افتتاح می‌شود، برگزار خواهد کرد. همچنین جنگ داخلی سوریه و تحقیقات بین‌المللی درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در این کشور ازجمله دیگر مسائل در دستور کار است. از آن‌جا که گزارش شده تروریست‌های داعش در عراق اقدام به استفاده از سلاح‌های شیمیایی کرده‌اند روسیه در نظر دارد تا تحقیقات مشابهی در این زمینه از سوی تیم کارشناسان سازمان ملل که اکنون در سوریه فعالیت دارند، انجام شود.

مادورو:  دولت کلمبیا به دنبال ترور من است
رئیس‌جمهوری ونزوئلا درحالی دولت کلمبیا را به توطئه‌چینی برای ترورش متهم کرده که دو کشور همچنان تلاش می‌کنند تا حمایت منطقه‌ای را درباره مناقشه مرزی که باعث بروز تنش‌هایی شده است، جلب کنند. به گزارش ایسنا، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در جریان سفر به ویتنام گفت که این توطئه‌چینی با رضایت و توافق دولت بوگوتا، کلمبیا بوده است. مادورو که مکرراً دولت بوگوتا را به تلاش برای سرنگونی دولتش متهم می‌کند، به ذکر جزییات یا شواهد درباره صحت ادعایش نپرداخت اما گفت که به‌زودی جزییات را اعلام می‌کند. اظهارنظرهای رئیس‌جمهوری ونزوئلا درحالی مطرح شده که دیپلمات‌ها از 34 کشور نیمکره غربی در سازمان کشورهای آمریکا در واشنگتن گردهم آمده تا در یک نشست فوق‌العاده به بررسی بحرانی بپردازند که به بسته شدن شش مرز و ایجاد یک بحران بشری انجامیده و باعث شده تا 10‌هزار کلمبیایی که به صورت غیرقانونی در ونزوئلا زندگی می‌کردند، به دلیل سرکوب بگریزند.

تجمع خونین ملی‌گرایان اوکراین در برابر پارلمان
انفجار در تجمع معترضان به اصلاحات قانون اساسی در شهر کی‌یف به مرگ یک پلیس و مجروح شدن دست کم ۱۰۰ نفر انجامید. این انفجار در پی پرتاب نارنجک از سوی یکی از معترضان به سوی صفوف نیروهای گارد ملی و پلیس رخ داد. به گزارش یورونیوز، تجمع مذکور توسط ملی‌گرایان اوکراینی در مقابل پارلمان این کشور و به هنگام بررسی طرح اصلاحات قانون اساسی که به ایالت‌های شرقی اوکراین امکان خودمختاری بیشتر می‌دهد برگزار شد. «پترو پوروشنکو»، رئیس‌جمهوری اوکراین در اظهاراتی با «ضد اوکراینی» خواندن عاملان این انفجار گفت:«اعتراض‌های روز گذشته خارج از ساختمان پارلمان یک اقدام علیه اوکراین محسوب می‌شود و تمام نیروهای سیاسی بدون استثناء باید مسئولیت کامل این اقدام‌ها را بپذیرند و مجازات شوند». «سرگئی لاوروف»، وزیرخارجه روسیه نیز در واکنش به حادثه انفجار روز گذشته مقابل پارلمان اوکراین گفت:«مسئول آن‌چه که روز گذشته در اوکراین رخ داد، تندروهای حزب «سووبودا» بودند. نباید به هیچ عنوان با تندرو‌ها سازش کرد». تصویب طرح اصلاحات قانون اساسی یکی از خواسته‌های کشورهای اروپایی برای برون رفت اوکراین از این بحران و حل مخاصمه شرق این کشور بود اما مخالفان این طرح می‌گویند این اصلاحات، به کنترل مناطق صنعتی شرق اوکراین توسط جدایی طلبان طرفدار روسیه مشروعیت می‌بخشد.


تعداد بازدید :  138