شماره ۳۶۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ شهريور
صفحه را ببند
خبر

رئیس کمیسیون سلامت محیط شورای شهر: رشوه و باج‌گیری در شهرداری بیداد می‌کند
شهروند| مرگ یک کارگر به دست ماموران سد معبر شهرداری تهران انتقادات زیادی را متوجه شهرداری تهران کرده است. اعضای شورای شهر تهران می‌گویند یک هفته پس از این حادثه تعداد زیادی از شهروندان که پیش از این در حوادث مشابه آسیب‌دیده بودند به شورا مراجعه کردند. آنها حرف‌های دیگری هم زدند ازجمله این‌که گفتند «محمد چراغی»، قربانی باج‌گیری شده است و با استناد به این موضوع از شهرداری تهران خواستند تا لایحه مبارزه با رشوه و فساد در شهرداری را به شورا ارایه کند.
حادثه مرگ «محمد چراغی» ابعاد دیگری هم در شورای شهر تهران داشت و حرف‌ها آن‌قدر بالا گرفت که دو عضو شورا را رو در روی هم قرار داد: «رحمت‌الله حافظی» و «علیرضا دبیر» را. «حافظی»، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری به شهردار تهران تذکر داد و گفت: «رشوه و باج‌گیری در شهرداری، دفاتر خدمات الکترونیک و پیمانکاران بیداد می‌کند، پنبه را از گوش در بیاورید و صدای مردم را بشنوید.»
«حافظی»، پس از آن‌که مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهردار تهران، گزارشی از حادثه منجر به فوت مرحوم علی چراغی ارایه داد، گفت: این گزارش، گزارش قشنگی است اما عمق مصیبت خانواده را کسی جز خود آنها درک نمی‌کند.
او حرف‌هایش را با این جملات ادامه داد: «گفته شده براساس گزارش‌های واصله این فرد مبادرت به جمع‌آوری نخاله می‌کرده است؛ اما نیامده است که چرا این کار به درگیری منجر شد. جایی دیگر درباره نظارت بحث شده چرا ارگانی که مسئولیت نظارت را برعهده دارد جواب نمی‌دهد؟»
حافظی همچنین گفت: «آیا می‌دانستید مأموران خودروهایی را که در سطح شهر می‌گردند و پسماند جمع‌آوری می‌کنند به ستادی می‌برند و 150‌هزار تومان از آنها گرفته می‌شود و بعد به آنها گرین‌کارت می‌دهند و می‌گویند برو بچرخ. اگر نمی‌دانستیم که این اتفاق می‌افتد ندانستن ما عذر بدتر از گناه است و اگر می‌دانستیم هم، چرا مبارزه نکردیم.»
او حرف‌هایش را خطاب به شهردار تهران ادامه داد: «رشوه و باج‌گیری در شهرداری، در دفاتر خدمات الکترونیک و پیمانکاران بیداد می‌کند، پنبه را از گوش در بیاورید و صدای مردم را بشنوید. این‌که بگویید تخلف را معرفی کنید و ما با آن برخورد می‌کنیم نشان‌دهنده مدیریت جهادی نیست. باید زیرساختی فراهم کنیم تا کسی اجازه تخلف پیدا نکند و هزینه تخلف آن‌قدر بالا باشد تا کسی به خود اجازه این کار را ندهد.»
«حافظی» با بیان این‌که تا کی باید جان مردم و مال آنها آسیب ببیند، پیشنهاد کرد: «با توجه به این‌که حادثه مرگ مرحوم چراغی به واسطه باج‌خواهی از او صورت گرفته پیشنهاد می‌دهیم تا شهرداری تهران لایحه‌ای دوفوریتی برای مبارزه با رشوه و فساد اداری تنظیم کرده و به شورا
تقدیم کند.»
صحبت‌های حافظی زمانی که تمام شد علیرضا دبیر درخواست ارایه توضیح درباره سخنان حافظی کرد به دلیل آن‌که هنوز نوبت ارایه سخنرانی او نبود رئیس شورا اجازه صحبت را به دبیر نداد و او با بیان این‌که‌ ای‌کاش من هم حافظی بودم نسبت به این موضوع گلایه کرد. او خطاب به مسجد‌جامعی گفت: ‌ای‌کاش من هم یک حافظی بودم!
حافظی که از لحن صحبت دبیر ناراحت شده بود در پاسخ به دبیر آيه «ان ا... لايغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم» را قرائت كرد و گفت: آقاي دبير خواستن توانستن است.
علیرضا دبیر نیز در پاسخ گفت: اگر شما مسجدجامعی را دارید ما خدا را داریم!
حافظي در پاسخ گفت: خطاي شما همين جاست. به این ترتیب مجادله این دو عضو شورا با جواب‌های پراکنده دبیر پایان گرفت.

رئیس سازمان بیمه سلامت ایرانیان در پاسخ به «شهروند»
بیمه سلامت تنها مختص ایرانیان نیست
پوشش بیمه‌ای پناهندگان افغان، موضوعی بود که انوشیروان محسنی‌بندپی، به‌عنوان رئیس سازمان بیمه سلامت ایرانیان، درباره آن توضیحاتی داد و در حاشیه این نشست، به سوال «شهروند» پاسخ داد.
آماری از تعداد افغان‌هایی که در ایران بیمه شده‌اند دارید؟
اطلاعی که ما داریم این است که 41‌هزار نفر از اتباع افغان که مجاز هم هستند، تحت پوشش بیمه مرکزی یا همان بیمه پایه قرار دارند.
 حالا چه برنامه‌ای برای بیمه شدن این افراد دارید؟
قرار است در همین نشست طرح پیشنهادی برای بیمه کردن اتباع افغان ارایه شود که در آن بیمه شدن افغان‌ها در دستورکار قرار گرفته. قرار است اتباع افغان پس از شناسایی تحت پوشش بیمه پایه قرار گیرند.
در این نشست، شما به‌عنوان رئیس سازمان بیمه سلامت ایران معرفی شدید، درحالی‌که عنوان این سازمان بیمه ایرانیان است.
بله، این بیمه تنها مختص ایرانیان نیست. چتر حمایتی را وسیع کرده است.
یعنی سازمان تغییر عنوان داده؟
عنوان تغییری نکرده، در اساسنامه این سازمان هم از عنوان «ایران» استفاده شده.

 


تعداد بازدید :  153