شماره ۳۶۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ شهريور
صفحه را ببند
فاني با انتقاد دوباره از تعطیلی پنجشنبه‌ها مطرح کرد
3ساله شدن «متوسطه اول» از ‌سال 94

شهروند| زمانی در آموزش‌وپرورش 19‌میلیون دانش‌آموز داشتیم، حتی در مدارس اطراف تهران مدارس 6 شیفته وجود داشت و آن‌جا بحث کیفیت مطرح نبود در حالی‌ که امروز آن 19‌میلیون دانش‌آموز به 12‌میلیون کاهش یافته اما تجهیزات و امکانات آموزشی تنها 5/1برابر افزایش یافته است.
علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌وپرورش دیروز در مراسم «اختتامیه سی‌و‌یکمین اجلاس رؤسای آموزش‌وپرورش مناطق کشور» با اعلام این مطلب بر کاهش تعداد نیروی انسانی آموزش‌وپرورش به 800‌هزار نفر تأکید کرد و گفت: یقین دارم 5/11‌میلیون دانش‌آموزی که در حال حاضر در مدارس دولتی مشغول تحصیل هستند، می‌توانند از طریق 800‌هزار پرسنل به خوبی اداره شوند.
فانی همچنین به برنامه آموزش‌وپرورش برای پنجشنبه‌های دانش‌آموزان اشاره و عنوان کرد: حدود 15‌سال پیش در ژاپن یک‌ششم کتاب‌های درسی کسر شد و به ازای آن، هفته‌ آموزشی پنج‌روزه شد ولی روز ششم را تعطیل نکردند و فقط در آن روز درسی ارایه نمی‌شود. او با اشاره به این‌که در ایران حجم کتاب‌های درسی را کم نکردیم بلکه یک روز را هم تعطیل کردیم، اظهار کرد: نتیجه این می‌شود که در بعضی روزها مقطع متوسطه 8ساعته اداره می‌شود و فشار روی معلمان است. وقتی ما این موضوع را مطرح کردیم شاهد موج‌های رسانه‌ای و انتقادات در این خصوص بودید. وزیر آموزش‌وپرورش با بیان این‌که طرح یک روز بانشاط پنجشنبه‌ها را امسال در 2000 مدرسه ابتدایی به صورت آزمایشی برگزار می‌کنیم، عنوان کرد: اگر نتیجه اجرای این طرح موفقیت‌آمیز بود آن را تسری خواهیم داد و سعی می‌کنیم برنامه پنجشنبه‌ها طوری تدوین شود که خلأهای «آموختن برای با دیگران زیستن، آموختن برای به کار بستن و آموختن برای زیستن» جبران شود.
فانی با تأکید بر این‌که لازم است شوراهای دانش‌آموزی تقویت شوند، گفت: متاسفانه برخی مدیران مدارس اعتقادی به شوراهای آموزش ندارند در حالی ‌که اگر به‌دنبال تقویت‌ مهارت‌های زندگی، مسئولیت‌پذیری و آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ورود به جامعه باشیم باید شوراهای دانش‌آموزی را تقویت کنیم تا آنها بیاموزند چگونه سخن بگویند، چگونه انتقاد کنند و چگونه پیشنهادات خود را مطرح کنند. به گفته وزیر آموزش‌وپرورش از مهر‌ سال 93 بی‌سواد تولید نخواهیم کرد.
فانی در ادامه با بیان این‌که در راستای استقرار نظام 3-3-6 از‌ سال 94 دوره‌ اول متوسطه کامل و سه‌پایه می‌شود، گفت: در این صورت یک‌سال متوسطه دوم خالی می‌شود که باید از حالا برای تأمین و ساماندهی نیروی انسانی و امکانات در این خصوص تدبیر کرد. او افزود: در حال حاضر پوشش دوره اول متوسطه در کشور 85‌درصد است که باید براساس برنامه پنجم توسعه تلاش کنیم پوشش دانش‌آموزان در متوسطه اول به 100‌درصد برسد. او با بیان این‌که امسال امتحانات نهایی ‌سال سوم متوسطه عمیق‌تر طراحی شده بود، گفت: در برخی مناطق با اعتراضاتی در مورد نحوه طراحی سوالات مواجه بودیم علت این امر آن است که دانش‌آموزان عادت کرده‌اند جزوه بخوانند. باید مبنای تدریس کتاب درسی باشد. امتحانات نهایی هم از کتاب طراحی می‌شوند.
وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: 25‌درصد پذیرش در کنکور سراسری به امتحانات نهایی اختصاص دارد که بناست این سهم در ‌سال آینده افزایش یابد. وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه از اجرای طرح تعالی مدارس در 5700 مدرسه به صورت آزمایشی از ابتدای مهر امسال خبر داد و گفت: یکی از اشکالات دیگری که وجود دارد این است که برخی مدیران به اولیا عنوان می‌کنند اگر پول ندهند کارنامه فرزندشان را به آنها تحویل نمی‌دهند یا هنگام ثبت‌نام وجه دریافت می‌کنند. این کار خلاف قانون و اخلاق است.
 او با بیان این‌که امسال طرح شهاب با جدیت در مدارس دنبال می‌شود، گفت: طرح شهاب به معنای شناسایی استعدادهای درخشان در مدارس عادی است. در بسیاری از کشورهای دنیا دانش‌آموزان خود را جداسازی نمی‌کنند. متاسفانه در چند‌ سال گذشته مدارس تیزهوشان در کشور راه‌اندازی شده‌اند که بسیاری از دانش‌آموزانش از
 تیزهوشان نیستند.


تعداد بازدید :  50