شماره ۳۶۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ شهريور
صفحه را ببند
رئیس سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با «شهروند»
مدل متفاوتی برای اتباع افغان تعریف شود

مصوبه شورایعالی پیوند اعضای وزارت بهداشت، حکایت از محدود کردن اتباع بیگانه‌ای دارد که سال‌هاست در ایران زندگی می‌کنند. این مصوبه به‌طور مشخص با رعایت اخلاق در ارایه خدمات سلامت که محور این نشست است، مغایرت دارد. دکتر علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی اما نظر دیگری دارد.
پیش از این اتباع بیگانه می‌توانستند با شرایطی، در ایران پیوند عضو انجام دهند، اما مصوبه شورایعالی، مشکلاتی برای اتباعی که در ایران زندگی می‌کنند، ایجاد می‌کند و به نوعی تبعیض‌آمیز است.
ببینید تا زمانی که یک ساماندهی در زمینه پیوند عضو در میان اتباع بیگانه ایجاد شود، این محدودیت اعمال می‌شود، دلیل آن هم مشکلاتی است که در چند ماه اخیر به‌طور چشمگیر در زمینه قاچاق عضو ایجاد شد. بنابراین تا وقتی این مشکلات مرتفع نشود، نمی‌توان ممنوعیت را برداشت.
 بنابراین تکلیف اتباع بیگانه‌ای که نیاز به پیوند عضو دارند و در ایران زندگی می‌کنند، چیست؟
باید منتظر بمانند تا شرایط ساماندهی شود، به‌هرحال از نظر اخلاقی شهروندان ایرانی در اولویت پیوند عضو هستند، زمانی که نیاز ایرانیان برطرف شد، آن زمان می‌توان این امکان را برای سایرین فراهم کرد.
 قانونی که گذاشته شده شامل اتباع مجاز هم می‌شود، اما خیلی از اینها حتی در ایران به‌دنیا آمده‌اند و این‌جا را کشور خودشان می‌دانند، در صورت بازگشت به کشورشان هم امکان انجام چنین جراحی‌هایی ندارند.
به‌هرحال اولویت با شهروندان ایرانی است، اما از آن‌جایی که بحث پیوند اعضا در شکل‌های غیرقانونی از جذابیت‌های اقتصادی برخوردار است و می‌تواند شبکه‌های رانت‌خواری و سازمان‌یافته فساد را ایجاد کند به همین خاطر تصمیم بر این شد با روش مناسبی جلوی آن گرفته شود.
 این مصوبه به ضرر این اتباع است. آنها چگونه باید درمان شوند؟
باید برای این گروه برنامه متفاوتی در نظر گرفت و قطعا شورایعالی پیوند عضو به این موضوع نگاه دیگری خواهد داشت. برای آنها می‌توان بخشنامه جداگانه‌ای نوشت، به‌هرحال وجود 2‌میلیون تبعه در کشور، امکان استفاده داوطلب اهدای عضو را فراهم می‌کند، از این‌رو باید مدل متفاوتی برایشان در نظر گرفت.
 به نظر شما مصوبه شورایعالی پیوند عضو، تبعیض‌آمیز نیست؟
در همه جای دنیا همین‌طور است، البته در ایران این موضوع پیچیدگی کمتری دارد. وزارت بهداشت باید کاری کند که برای این گروه برنامه جداگانه‌ای
داشته باشد.

 


تعداد بازدید :  151