شماره ۳۶۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ شهريور
صفحه را ببند
9 ساعت عملیات برای مهار آتشی که به جان انبار چوب افتاده بود
جدال با زبانه‌های آتش

 گروه حوادث| وقتی خبر آتش گرفتن یک انبار چوب به سامانه 125 آتش‌نشانی تهران گزارش شد ماموران آتش‌نشانی بلافاصله راهی محل حادثه شدند تا با تلاشی 9 ساعته آتش را اطفاء و از یک فاجعه بزرگ در بازار چوب تهران جلوگیری کردند.
ساعت 30دقیقه بامداد روز سه‌شنبه 4 مرداد ماه بود که صدای آژیر خطر 4 ایستگاه آتش‌نشانی تهران همزمان به صدا در آمد.  خبر حادثه مربوط به آتش‌سوزی مهیبی در یک انبار چوب در پل چوبی بود.  وقتی ماموران آتش نشانی به محل حادثه رسیدند با شعله‌های آتش  روبه رو شدند که چندمتر ارتفاع داشت. هر لحظه بیم آن می‌رفت شعله‌های آتش به مغازه‌ها و انبارهای دیگر سرایت کند و آتش سوزی تبدیل به فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر شود.  
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران دراین‌باره گفت:  4 ایستگاه 2، 3، 73 و 93 آتش‌نشانی که دو خودروی تنفسی و تانکر آب عازم محل حادثه شده بودند بلافاصله دست به کار شده و به مقابله با شعله‌های آتش پرداختند.  
وی ادامه داد: محل حریق سوله‌ای مسقف به وسعت 400 مترمربع مملو از چوب، حصیر، پالت و تخته بود که کاملا شعله ور بود.  سقف قدیمی این سوله نیز به شعله ور‌تر شدن آتش کمک کرده بود. از طرفی آتش درحال سرایت به سایر بخشهای و انبارهای مجاور بود که در همان ساعت‌های اولیه ماموران توانستند شعله‌های آتش را خاموش کنند.
ملکی گفت:  با مهار شعله‌های در ساعات اولیه آتش نشان اقدام به تخلیه چوبها و شناسایی کانون آتش‌سوزی و لکه‌گیری کردند که این کار تا ساعت‌های اولیه صبح ادامه داشت. سرانجام ساعت   30: 10 دقیقه صبح، عملیات با موفقیت به پایان رسید.  
ملکی خاطرنشان کرد:  علت حریق توسط کارشناسان آتش‌نشانی در دست بررسی است خوشبختانه این آتش‌سوزی مصدوم و تلفاتی جانی در بر نداشت.
هتل آتشین
اما آتش‌سوزی دیگری که در یکی از اتاقهای هتل بلور در محدوده پل کریمخان رخ داد آتش‌نشانان و نیروهای امدادی را به محل حادثه کشاند.  
حوالی ساعت 17 روز دوشنبه 3 مردادماه بود که حادثه آتش‌سوزی در هتل بلور به مرکز فوریتهای پلیسی 110، مرکز امدادرسانی اورژانس و سامانه 125 آتش‌نشانی اطلاع داده شد.  به دنبال گزارش حادثه و با توجه به حساسیت موضوع چندین ایستگاه آتش‌نشانی و تعدادی آمبولانس به محل اعزام شدند.  پس از حضور امدادگران در محل، آتش‌نشانان وارد طبقات هتل شدند و بررسی‌های کارشناسی خود را آغاز کردند. در همین بررسی‌ها بود که آتش نشانان مشاهده کردند که در طبقه چهارم هتل یکی از مسافران اقدام به روشن کردن گاز پیک‌نیک کرده و همین موضوع موجب آتش‌گرفتن پرده‌ها و وسایل داخل اتاق شد.  این درحالی بود که مسافری که در اتاق بود در میان شعله‌های آتش با مرگ دست و پنجه نرم می‌کرد اما شانس با او یار بود و آتش‌نشانان بلافاصله اقدام به اطفای حریق کردند.  مرد جوان را از اتاق آتشین خارج کردند.  سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران دراین‌باره گفت: به دنبال اطلاع از این حادثه بلافاصله 6 ایستگاه به همراه تشک نجات و نردبام به محل حادثه اعزام شدند، اما حریق جزیی بود و آتش‌نشانان به ایستگاه‌های خود بازگشتند.  تنها یک گروه عملیات اطفای حریق، ایمن‌سازی را انجام داد.  سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان این‌که حدود 10نفر از مسافران این هتل نیز به پشت‌بام رفته بودند، گفت:  آتش‌نشانان این افراد را نیز به پایین انتقال داده و به عملیات خود خاتمه دادند.  اما نکته مهم در این حادثه این است که بردن وسایلی نظیر پیک‌نیک به داخل اتاق هتل‌ها ممنوع است.  این مرد با پنهان کردن پیک‌نیک در وسایلش آن را به اتاق برده بود که این اتفاق رخ داد. 


تعداد بازدید :  147