شماره ۳۶۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ شهريور
صفحه را ببند
رئیس جمعیت هلال‌احمر دستاوردهای کوتاه‌مدت طرح تحول را اعلام کرد
از گواهینامه استاندارد بین‌المللی تا نظام جامع آموزش

رئیس جمعیت هلال‌احمر در مقاله‌ای دستاوردهای کوتاه‌مدت طرح مدیریت تحول راهبردی جمعیت هلال‌احمر را اعلام کرد.
در این مقاله که در پایگاه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر (rcs.ir) منتشر شده است، دکتر محمد فرهادی آورده است: «طرح مدیریت تحول راهبردی جمعیت هلال‌احمر که از دی‌ماه ۱۳۹۲ آغاز و بخش‌های مقدماتی آن تا نیمه اول اسفند ۱۳۹۲ تکمیل و بخش‌های اجرایی آن از ابتدای‌ سال ۱۳۹۳ آغاز گردیده شرایطی را فراهم می‌سازد که جمعیت بتواند در جهت افزایش اعتبار، امکان بقا، رشد و بالندگی درازمدت خود از یک سو و کاهش مخاطرات و تهدیدات محیطی از سوی دیگر اهتمام ورزد.»
در بخش دیگری از این مقاله آمده است: «از آن‌جایی که دستیابی به نتایج کوتاه‌مدت جزو جدایی‌ناپذیر نظام‌های تحول راهبردی بوده و می‌تواند به‌ صورت کاملا ملموس در سرمایه‌های انسانی، اشتیاق و انگیزش تداوم تحول را ایجاد کند ذیلا به برخی از دستاوردهای کوتاه‌مدت که تا این زمان صورت پذیرفته است، اشاره می‌گردد:
1- اخذ گواهینامه استاندارد بین‌المللی موسسه توف راینلند (TÜV Rheinland) آلمان
به منظور صحه‌گذاری بر اقدامات صورت گرفته در تبیین و تدوین ارزش‌ها، ماموریت، چشم‌انداز مشترک‌، راهبردهای اصلی و بخشی، ستاد تحول راهبردی جمعیت هلال‌احمر موفق شد در تاریخ 28/2/1393 پس از انجام ممیزی نهايی، گواهینامه جهانی تضمین کیفیت و تعالی نظام مدیریت تحول راهبردی را از نمایندگی موسسه بین‌المللی توف راینلند
 (TÜV Rheinland) آلمان دریافت نماید.
۲- تأيیدیه اداره توسعه سازمانی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر
هیأتی 3 نفره از فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به سرپرستی آقای راجر براکه، رئیس بخش توسعه سازمانی فدراسیون از تاریخ ۲۰ لغایت ۲۲ خرداد ۹۳ به منظور بررسی طرح تحول از جمعیت بازدید نموده و در جلساتی که به همین منظور با حضور دبیرکل جمعیت، برخی مدیران و مسئولان طرح تحول راهبردی هماهنگ شده بود، شرکت کردند. طی جلسات فشرده مدل طرح تحول در کلیه ابعاد مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفت به نحوی که هیأت مذکور پس از بازگشت طی مکاتبه کتبی عنوان داشت که ضمن شناخت بهتر نسبت به فعالیت جمعیت هلال‌احمر ایران، روند فعلی برنامه‌ریزی استراتژیک بر مبنای درستی بنا شده و چشم‌انداز این برنامه، جمعیت را سازمانی انعطاف‌پذیر‌تر و پاسخگو معرفی می‌نماید، به‌ویژه ایده تمرکز‌زدایی که تصمیم‌گیری از سطح ستاد به شعب را منتقل می‌نماید و موجب تغییرات اساسی در روند تحول جمعیت خواهد بود.
 ۳- شروع به کار شبکه ملی آینده‌نگاری
از آن‌جایی که آینده‌نگاری به‌عنوان ابزاری موثر جهت سیاست‌گذاری به سازمان‌ها کمک می‌کند تا در شرایط دنیای امروز به چالش‌های درازمدت پاسخی مناسب ارایه و اقداماتی موثر انجام داده و با بکار بردن منابع موجود به بهترین وجه ممکن در راستای حفظ و ارتقای ارزش‌های موجود در هر جامعه که به واسطه فرآیندهای تعاملی خود تلاش کنند لذا تمامی بازیگران فعال را در فرآیند خود دخیل می‌نماید.
آینده‌نگاری بسیاری از چالش‌هایی که دولت‌ها، سازمان‌ها و کسب و کارها را در دنیای کنونی با آنها مواجه هستند، به گونه‌ای اثربخش پاسخ داده و بحران شکست نظام‌های مجرد و ناکارآمد را برطرف می‌سازد. اجرای فرآیندهای آینده‌نگاری در سطح سیستم ملی باعث می‌شود تا وفاق‌، هماهنگی و همسویی اقدامات آتی، بین دانشگران سازمانی و بازیگران فعال برقرار شده و در نتیجه منابع مختلف به صورتی کارآمد به حوزه‌های اولویت‌دار تخصیص داده شوند.
جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران با عنایت به این موضوع فعالیت‌های آینده‌نگاری را در برنامه‌های تحول خود موردتوجه قرار داده است و اقدام به راه‌اندازی اولین شبکه ملی آینده‌نگاری در جمعیت هلال‌احمر نموده است. در این خصوص برنامه‌ریزی‌ها و ساختارهای اولیه تشکیل شده و این شبکه درحال فعالیت و توسعه ماموریت‌های محوله و ایجاد مرکز دیده‌بانی است.
۴- نظام جامع ارزیابی عملکرد
در بررسی‌های دقیق و موشکافانه به‌عمل آمده از ویژگی‌ها و ابعاد ارزیابی عملکرد رایج در جمعیت هلال احمر مشخص گردید که روش به کار گرفته شده از کارایی لازم جهت به تصویر کشیدن عملکرد واقعی کارکنان به‌ویژه در ارتباط با عملکرد واقعی آنان و عملکرد سازمانی برخوردار نیست. مدیران، برنامه‌های فعلی برنامه‌های ارزیابی عملکرد را به دلیل ناکارآمدی، تکراری‌بودن و عدم روايی و اعتبار آن به‌ویژه در ارتباط آن با فرآیند انجام کار باور نداشته و از طرف دیگر، کارکنان نیز از ماهیت سطحی این ارزیابی‌ها ناراضی‌اند، بر همین اساس ارزیابی عملکرد به «یک سنت تکراری سالانه نادرست» تبدیل شده است که به جای این‌که در جست‌وجوی ایجاد ارتباط بین استراتژی‌های جمعیت با استراتژی‌های سرمایه‌های انسان بوده و عملکرد بر مبنای تولید ارایه خدمات را سامان دهد با گسستگی بین منظرهای اصلی و نحوه ارزیابی عملکرد فردی و سازمانی تبعیض و نابرابری را بیشتر دامن می‌زند.
از آن‌جایی که نظام‌های نرم‌افزاری جهانی عمدتا بر چهار منظر فرآیند، مخاطب، رشد و یادگیری و مالی استوار است، ستاد تحول در بومی‌سازی مدل و امکان افزایش منظرها تا شش منظر، دو منظر فرهنگی و پژوهش را به مناظر چهارگانه فوق اضافه و در قالب مدل جدید درحال پیاده‌سازی نظام ارزشیابی عملکرد خود می‌باشد که در اولین گام تدوین معیارها و شاخص‌های مربوط به ارزیابی عملکرد فردی را به اتمام رسانده و ظرف یک‌ماه آتی به صورت آزمایشی در دو حوزه عملیاتی خواهد گردید.
۵- نظام جامع آموزش
شتاب فزاینده تغییرات و پیشرفت‌های علمی، پژوهشی و فناوری در زمینه‌های گوناگون و لزوم تطبیق به موقع با آنها، پیش‌نیاز برنامه‌ریزی، هویت‌بخشی، توانمند‌سازی و قادر‌سازی نیروی انسانی و برنامه‌ریزی مسیر شغلی و حرفه‌ای فعالیت‌های هلال‌احمر براساس آنها و نیز لزوم ایجاد ارتباطات مستمر درون و برون‌سازمانی ضرورت نیاز به آموزش مستمر را در جمعیت هلال‌احمر ایجاد نموده است.
از آن‌جایی که فرآیند آموزشی نظام‌مند و برنامه‌ریزی شده می‌تواند نقش مهمی را در یاری رساندن به سازمان در جهت بهبود توانمندی‌ها و تأمین اهداف کیفی سازمان ایفا ‌نماید به همین منظور در طرح پیشنهادی تلاش شده است تا ضمن شناسایی الگوها، مدل‌ها و رویکردهای مختلف خودارزیابی آموزش و بهسازی منابع انسانی، اقدام به ارایه مدل آموزشی متناسب با شرایط حاکم بر جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی نمود تا بدین‌وسیله واحد‌های درگیر در آموزش قادر باشند، ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف واحدهای آموزشی، جهت‌گیری‌های مشخصی در فرآیند آموزش و بهسازی منابع انسانی و گروه‌های هدف در پیش گرفته و درعین‌حال قادر به عارضه‌یابی وضع موجود آموزش خود بوده و بتوانند طرح‌ها و اقدامات بهبود هدفمند در مسیر رسیدن به تعالی سازمانی را شناسایی و اجرا نمایند.  در پایان مقاله رئیس جمعیت هلال‌احمر آمده است: «هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران بر این اعتقاد است که امروزه ادبیات برنامه‌ریزی از مفاهیم پیش‌بینی و آینده‌‌نگری عبور کرده و به حوزه آینده‌‌نگاری که وظیفه‌اش نگاشت آینده و خلق آن است رسیده است. مشکلات کنونی جامعه بشری عمدتا ناشی از دو عامل اساسی است: اول عدم شناخت هوشمندانه آینده درمقاطع زمانی گذشته و دوم تحولات سریع و نوظهور در عرصه مدیریت و فناوری همراه با روند شتابان جهانی شدن که ایجاد یکپارچگی بین آنها را به‌عنوان مسأله مدیریت امروز نمایان نموده است. شناخت محدوده تحولات آینده با رویکرد آینده‌نگارانه ضروری بوده و جزو اولویت‌های اصلی جمعیت هلال‌احمر محسوب می‌گردد.»


تعداد بازدید :  141