شماره ۶۴۹ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ شهريور
صفحه را ببند
شورش بی‌دلیل
با نوجوانان سرکش و ناسازگار چگونه رفتار کنیم؟

فرد سرکش کسی است که عمدا و دایما از اطاعت یک مقام بالاتر، خودداری یا با آن مخالفت می‌کند یا حتی آن را به مبارزه می‌طلبد.
ممکن است گاهی بشنوید که نوجوانی آشکارا بر ضد والدین خود به سرکشی می‌پردازد. شاید حتی خودتان خانواده‌ای را بشناسید که در آن فرزند نوجوانی که غیرقابل کنترل است دارند، با این حال دانستن این‌که آیا فرزندی واقعا سرکش است یا نه، همیشه کار آسانی نیست. به‌علاوه، درک این مطلب که چرا فرزندی از یک خانواده به سرکشی می‌پردازد و دیگر فرزندان- با این‌که از همان خانواده هستند- دست به این کار نمی‌زنند، می‌تواند واقعا دشوار باشد.
اگر والدین متوجه شدند که ممکن است یکی از فرزندانشان به‌فردی کاملا سرکش تبدیل شود، چه باید بکنند؟ برای پاسخ به این پرسش، ابتدا باید این مطلب را درک کنیم که سرکشی چیست؟ به‌طور ساده، فرد سرکش کسی است که عمدا و دایما از اطاعت یک مقام بالاتر، خودداری یا با آن مخالفت می‌کند یا حتی آن را به مبارزه می‌طلبد. البته، باید به این مَثَل هم توجه کرد که می‌گوید: «حماقت در دل طفل بسته شده است.» به‌همین دلیل برای همه فرزندان پیش می‌آید که با والدین خود یا هر مقام دیگری مخالفت کنند.
این امر به‌ویژه درمورد دوران نوجوانی که همراه با تحولات جسمی و عاطفی است، صادق  است. هر نوع تغییری در زندگی فرد مولد فشار روحی است و دوران نوجوانی سراسر تغییر است. پسر یا دختر نوجوان شما از دوران کودکی قدم به دوران بلوغ می‌گذارد. به‌همین دلیل، در طول سال‌های نوجوانی برخی والدین و فرزندان با یکدیگر اختلاف پیدا می‌کنند. اغلب اوقات والدین از روی غریزه می‌خواهند این روند را کُند کنند، درحالی‌که نوجوانان می‌خواهند به آن سرعت دهند.
نوجوان سرکش به معیارهای والدین خود پشت می‌کند. اما به‌خاطر داشته باشید برای این‌که کسی را سرکش بنامیم، تنها چند مورد مخالفت کافی نیست.
آیا همه افراد در دوران نوجوانی با والدین خود به مخالفت برمی‌خیزند؟ خیر! به هیچ‌وجه، درواقع شواهد نشانگر آن هستند که تنها تعداد معدودی از نوجوانان به‌طور جدی دست به تمرد و سرکشی می‌زنند. با این حال، اگر یک نوجوان با لجاجت و به‌طور دایمی به سرکشی بپردازد چه باید کرد؟ عامل پدیدآورنده چنین سرکشی و تمرد چیست؟
علل سرکشی؟
یکی از علل اصلی سرکشی، محیط متخاصم این دنیاست. دنیای متخاصم امروزی همیشه به‌دنبال دربند کشیدن نوجوانان و جوانان است و این موضوع به‌صورت فرهنگی مضر درآمده که باید درمقابل چنین روشی مقابله کرد. باید اذعان کرد که قسمت اعظم این فرهنگ بیش از گذشته زشت، خطرناک و مملو از تأثیرات بد است. اگر والدین به فرزندان خود آموزش و هشدار ندهند و از آنان حمایت نکنند، این نوجوانان می‌توانند به آسانی تحت‌تأثیر  «روحی که الحال در فرزندان معصیت عمل می‌کند» قرار بگیرند. به‌گزارش میگنا، فشار از جانب دوستان و معاشران نیز به آن مربوط می‌شود. اگر والدین اهل مطالعه باشند به‌راحتی می‌توانند توصیه‌هایی از کتب مختلف یا اینترنت جهت پرورش صحیح نوجوان خود  کسب کنند. به‌قول معروف که می‌گوید: «با حکیمان رفتار کن و حکیم خواهی شد، اما رفیق جاهلان ضرر خواهد یافت.» به همین ترتیب، کسی که با افراد آکنده از روحیه زشت این دنیا، معاشرت می‌کند به احتمال زیاد تحت‌تأثیر این روحیه قرار می‌گیرد. نمونه‌های این موضوع را ما در اغلب کشورها می‌بینیم به‌خصوص در کشور عزیز خودمان ایران. هرچند که می‌بایست به قوانین کشور خودمان احترام بگذاریم و مقام‌های کشوری را همانند والدین خود محترم بشماریم، ولی در بعضی مواقع دست به سرکشی می‌زنیم. علت دیگر سرکشی ممکن است محیط خانه باشد. به‌طور مثال، اگر یکی از والدین به مصرف مشروبات الکلی یا موادمخدر معتاد باشد یا با همسر خود رفتاری خشونت‌آمیز داشته باشد، دیدگاه نوجوان خانه درباره زندگی ممکن است دچار انحراف شود. حتی در بعضی خانه‌های نسبتا آرام نیز نوجوان ممکن است به‌دلیل فقدان محبت و علاقه در خانه دست به سرکشی بزند، با این وجود، سرکشی نوجوانان همیشه به علت تأثیرات خارجی نیست.
به‌جای اهمیت‌دادن به اشتباهات نوجوان، رفتارهای مثبت او را تشویق کنید
با وجود آن‌که والدینشان اصول اخلاقی و روحانی را به‌کار گرفته و تا حد زیادی فرزندان خود را از گزند دنیای اطراف، حفظ کرده‌اند باز هم به معیارهای والدین خود پشت می‌کنند. چرا؟ شاید دلیل آن ریشه دیگر مشکلات ما یعنی ناکاملی بشر باشد.
چگونه با نوجوانان سرکش
 و ناسازگار رفتار کنیم؟
۱- کودکان و نوجوانان ناسازگار اغلب مشکلاتی را برای خود و اطرافیان ایجاد می‌کنند. درحقیقت آنان نمی‌دانند که چگونه به اهداف خود دست یابند. افکار اشتباه کودکان و نوجوانان باعث بدرفتاری آنان می‌شود. اگر به‌جای بدرفتاری متقابل با فرزندمان به افکار نادرستش توجه کنیم، او اصلاح می‌شود.
2- بهترین راه تشویق کودک یا نوجوان آن است که وقتی را برای او اختصاص دهیم. بسیاری از معلمان که مدت کوتاهی با کودک ناسازگار همراهی کرده‌اند، شاهد تغییرات عمده در رفتار او بوده‌اند.
3- با تشویق کودک یا نوجوان او احساس وابستگی می‌کند و انگیزه بدرفتاری‌اش از بین می‌رود. به‌جای اهمیت‌دادن به اشتباهات نوجوان، رفتارهای مثبت او را تشویق کنید.
4- پس از بازگشت فرزندان از مدرسه یا در اوقات‌فراغت درمورد رویدادهای روزانه سوال کنید تا در شادترین و غم‌انگیزترین لحظات او شریک باشید. شما از آنچه که از فرزندتان می‌آموزید، متعجب خواهید شد.
5- کارهای مهم و باارزش را به فرزندان محول کنید. متاسفانه بسیاری از والدین و معلمان، کارهایی را که کودکان و نوجوانان می‌توانند انجام دهند، خودشان برعهده می‌گیرند. اگر کودکان و نوجوانان در فعالیت‌های مختلف شرکت کنند، احساس وابستگی می‌کنند.
6- در جلسه بحث و گفت‌وگو در کلاس با جمع خانواده با احترام و همکاری مشکلاتی را حل کنید. در این جلسات، جو توأم با محبت و احترام ایجاد می‌شود و کودک و نوجوان مهارت‌های اجتماعی، مسئولیت‌پذیری و همکاری را
فرا می‌گیرد.
7- با کمک همه اعضای خانواده تصمیم‌گیری و کارهای مهم را بین همه تقسیم کنید. هریک از وظایف مختلف هفته را روی کاغذ جداگانه‌ای یادداشت کنید و داخل جعبه‌ای بیندازید تا هرکس کاغذی را بردارد. در این صورت همیشه یک نفر کار ثابت و مشخص انجام نمی‌دهد.
با تشویق کودکان و نوجوانان به شرکت در تصمیم‌گیری‌های کلاس، انگیزه و علاقه آنان افزایش می‌یابد.
8- به فرزندان مسائل مختلف را کامل آموزش دهید. اگر به فرزندتان می‌گویید آشپزخانه را تمیز کند، وظایف او را کامل شرح دهید. شاید او فکر کند فقط باید ظرف‌ها را در جاظرفی بگذارد. والدین و دبیران می‌توانند بپرسند که می‌دانی ازت چه انتظاری دارم؟
9- سرمشق فرزندان باشید و به آنان احترام بگذارید. مهربانی نشانه احترام به کودک و قاطعیت نشانه احترام به خود است. اما این امر هنگام دعوا و اختلاف چندان آسان نیست. از این‌رو به توصیه‌ بعدی توجه کنید.
10- در مواردی تنبیه برای تغییر رفتار نادرست کودک و نوجوان موثر است. اگر رفتارهای منفی نظیر لجبازی و خشونت در درازمدت در کودک و نوجوان مشاهده می‌شود باید تشخیص داد که تنبیه در اصلاح رفتار او موثر است یا تشویق.

دیدگاه‌های دیگران

س
سیما |
مخالف 9 - 14 موافق
بعضی از نوجوانان و جوانان خیلی سرکش هستند و در بیشتر حالات با والدین لج میکنند وحرفهای وادین را منطفی نمیدانند و فقط محیط و دوستان را امین و دانا میدانند و دوست دارند و جمع دوستان از هر نظر خودرا با انها برابر و یا بالاتر از انها باشند وبه همین دلیل هم جو منزل باید ارام و بدون جروبحث باشد و هم از نظر مالی و سعی در این باشد که در محیطی زندگی کنند که نوجوان بتواند با افراد سالمی دوست شود .محیط خیلی در تربیت یک نوجوان سرکش موثر است
|
مخالف 9 - 10 موافق
یکی ازمشکلات بزرگ نوجوان دراین دوره وجود گوشی های موبایل وشبکه اجتماعی است نوجوان بادیدن فیلمهای که درشبکهای مجازی پخش می شود تحت تاثیر قرار مگیرند
n
nima |
مخالف 4 - 5 موافق
ا سلام با تشکر از مطالب مفید سایتتون برای دانستن مطالب بیشتر راجع به این موضوع را پیشنهاد میکنم www.salamsalamat.com
م
محمود و |
مخالف 20 - 20 موافق
سلام من پسر سیزده ساله دارم که خیلی لجباز و سرکش هست تا حدی که اگر مادر یا پدر او را تنبیه کند او هم ساکت نمی نشیند و شاید دست روی مادرش بلند کند و او را فحش میدهد البته ناگفته نماند که اشتباهات زیادی مرتکب میشود و احساس میکنم فرق خوب بود را نمی فهمد از بچگی دکتر تشخیص داد که بیش فعال هست ولی داروها پیگیری نشد خیلی باذاو مشکل داریم اصلن نمی تواند یک لحظه آرام باشد مگر اینکه جلوی کامپیوتر باشد یا موبایل در غیر این صورت همیشه با برادرانش در ستیز است و ما هم‌ خیلی سعی میکنیم گیر ندهیم ولی او اصلن مراعات نمی کند لطف کنید شما رو به خدا کمک کنید
ن
نوید |
مخالف 21 - 27 موافق
من پسرهیجدهساله دارم خدا را هم به ستوه اوردم تا پسرم خوب شود پسری خوب وارام بوده ولی مدت یک سال هست بی نهایت بی ادب وبیکار ودوست ناباب پیدا کرده وحاضر نیست سربازی هم برود وبسیار عصبی است ازشما خواهش میکنم یک راه نشان بدهید شبها تادیر وقت بیرون میروی وحرف هیچ کسی را قبول نمیکند
ا
امید |
مخالف 11 - 15 موافق
منم چنین مشکلی دارم چرا جواب نمیدید لطفا.؟
م
محسن توکلی |
مخالف 9 - 28 موافق
از کجا شروع کنم پسرم زندگی را برایمان جهنم کرده کلاس یازدهمه از بس تو مدرسه با معلم و دانش آموز دعوا کرده اخراج شده الان مدرسه نمیره ول میگرده شب دیر میاد خونه بهانه های الکی میگیره ناسزا میگه کلی خسارت مالی زده کلیه لوازم خونه را چند بار شکسته . موتور کراس بدون سند خرید لو رفت موتور مصادره شد و کلی جریمه شدیم با این وجود فشار میاره، بازم باید موتور بخری اونم موتور از همین نمونه از هیچکس رو نمی گیره ترسی هم نداره حرف و نصیحت هم حالش نیست اگر کار اشتباهی کرد کسی جرات نداره چیزی بهش بگه چند بار مادرشو زده قبلا که زورمان بهش می رسید اگر کتک میخورد دست به خود کشی میزد الان که دیگه نمیشه بهش گفت تو.. کار براش پیدا کردیم نرفت هر روز ۱۰ تا ۱۵۰۰۰ تومن پول دستی میگیره یه بار یکی از بچه ها رو زد ۱۵۰۰۰۰۰ تومن دیه دادیم بعد از هر اشتباه معذرت خواهی میکنه ولی بعد از چند روز دوباره تکرار میکنه. تو خونه غذا نمیخوره همیشه میگه پول بده برم بیرون غذا بگیرم با ما هیچ جا نمیاد وقتی مهمون میاد خونه نمی مونه به هیچکدام از قبولش عمل نمیکنه ولی با فشار ازت قول میگیره و زودتر از موعد باید به قولت عمل کنی اگه
ا
اعظم محمدخانلو |
مخالف 15 - 26 موافق
سلام من پسر ۲۰ ساله دارم که بیش از حد با دوستان خود در خارج منزل وقت خود را سپری میکند بسیا ر بسیار پر خاشگر وعصبی است با کوچکترین حرفی زود از کوره در میرود واقعا نمیدانم بااوچگونه برخورد کنم خیلی دلش میخواهد که از خانواده خود جدا شود وجدان زندگی کند
م
ماهسلطان |
مخالف 5 - 9 موافق
دو تا پسر دارم یکی هجده سا له ودیگری بیستودو ساله ۹یلی پرخاشگر وعصبانی ووقتی باانها صحبت می کنیم با پرخاشگری عصبانی بی ادب هستند خواهش میکنم راهنمایی کنید ما را
م
مادر |
مخالف 4 - 4 موافق
دختری 14ساله دارم بسیارپرخاشگرشده وتوقعات بسیاربالایی ازمن داره به خاطراین کارهاش گوشیش راپارسال گرفتیم ولی بعدیه مدت باگوشی من چت میکنه دوست داره دوست پسرداشته باشه ویاگیتار600هزاربه بالا ازمن میخوادولی من درتوانم نیست شایدم بتونم به جوری فراهم کنم ولی یه جوری میخوام بفهمدهرچیزی راحت به دست نمیاد
|
مخالف 6 - 6 موافق
سلام.تشکرمی کنمازاگاهیهایی که ازخواندن مطاب بردم.نن پسر۱۵سالهای دارم.همسرم۵سال پیش ماراازخانه بیدون کردباتلاش زندگی رادرست کرده ام.اماالان نگران پسرم هستم.لجبازوسرکش شده امروزباخواندن مطالب فهمیدم که بیشترخودم مقصرم.مرابیشترراهنمایی کنید
|
مخالف 8 - 0 موافق
سلام پسر من کلاس یازدهم هستش تو مدرسه تیزهوشان درس میخونه به علت فوت پدرش سه سال پیش درسهاش تا حدودی افت کرده و کمی عصبی شده شایدم علت اصلیش من هستم که زیاد نمیتونم بهش توجه کنم همیشه فک میکنه به برادر کوچکترش که 9 سال فاصله دارند بیشتر توجه میکنم اما در کل خیلی پسر مودب و سر براه و قانعی هست با هیچ دوستی هم معاشرت چندانی به غیر مدرسه ندارد. خواستم ببینم چگونه رفتار کنم تا بهتر از این بشود و بتواند در درسهایش موفق شود
,
,mahnaz,rajabi |
مخالف 2 - 1 موافق
باسلام ,من پسرم ۱۳سال داره خیلی مودبه ,اما مشکلی که باهاش دارم اینه که بیتوجه به مسولیتیه که بهش واگذار میشه .مدتیه خیلی پرخاشگر شده ,گاهی فک میکنم شاید رفتار خودم درست نیست .مثلا میخوام براش خرید کنم ایراد میگیره کج خلقی میکنه ,اخرش هم خرید نکرده برمیگردیم .لطفا منو راهنمایی کنید چطور وبهتر با نوجوانم رفتار کنم ,دلم نمیخواد سرکش و بی ادب باشه .
|
مخالف 3 - 2 موافق
سلام منم پسری ۱۶ساله دارم چند وقطی بی ادب با من صحبت میکند پر خاشگر شده توی ندرسه نمونه درس میخونه چند تا از دوستان اون توی مدرسه سگار کشیدن منم ترس برداشته نکنه اونم معتاد کند لطفا منو را هنمایی کنید
ب
برادر |
مخالف 1 - 2 موافق
مشکلاتی که دوستان با فرزتدانشون رو دارن تا حد خیلی زیادی درک میکنم . ما هم مثل شما ... خانه ی ما هم همچین مشکلایی هست .. من بعنوان برادر بزرگتر و فرزند اول خانواده احساس مسئولیت میکنم و از اینکه صحبت ها و راه کار هام برا برادر کوچکترم بی ثمر بوده به تنگ اومدم .. بیشتر از جو حاکم بر خانه فراری هستن ..
ک
کرمی |
مخالف 2 - 3 موافق
منم میخوام مشاوره بگیرم ازشما وازشما ممنونم

تعداد بازدید :  38025