شماره ۳۶۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ شهريور
صفحه را ببند
اقتصاد جهان

کمبود ذخایر ایران و لیبی عامل کاهش بازده اوپک
بهای نفت‌خام روز گذشته به نزدیکی 103دلار رسید، البته هنوز هم فشار ذخایر و داده‌های ضعیف اقتصادی در کشورهای بزرگ مصرف‌کننده از افزایش سود جلوگیری می‌کند.
از سوی دیگر بازده نفت اوپک هنوز هم به دلیل کمبود ذخایر از سوی کشورهای ایران، لیبی، عراق و نیجریه سبب شده بهای کالا بالاتر برود. کسری تولید نفت این کشورها در ماه جولای بالغ بر 400‌هزار دلار شد.

ورود محموله 100‌میلیون دلاری نفت کردستان به آمریکا
یک دادگاه تگزاس دستور ضبط یک‌میلیون بشکه نفت کردستان عراق را لغو کرد تا راه را برای وصول محموله در آمریکا باز کند. این محموله 100‌میلیون دلاری از ماه جولای در خلیج مکزیک سرگردان بود که دلیل این امر اختلافات میان دولت‌های بغداد و منطقه کردستان بر سر قیمت فروش نفت بود.

تلاش بانک‌های اروپا برای افزایش وام‌دهی
بزرگ‌ترین بانک‌های اروپا صدها‌ میلیارد دلار دارایی‌های ناخواسته خود را برای فروش عرضه کرده‌اند و از سوی دیگر رقابت برای خریداران و فشار از سوی قانونگذاران افزایش یافته است. موجی از معاملات در حال انجام است تا به این ترتیب بانک‌ها سرمایه بیشتری برای افزایش وام‌دهی داشته باشند.

قطار تهران - بوداپست افتتاح شد
شرکت خط‌آهن لهستان روز دوشنبه از تصمیم خود برای وارد کردن قطارهای لوکس در مسیر بوداپست به تهران خبر داد و اعلام کرد: این اقدام در پی گشایش در روابط ایران و غرب صورت می‌گیرد.
این شرکت هزینه سفر را بین 10 تا 23‌هزار یورو اعلام و عنوان کرده در این قطارها خدمات «پنج ستاره» به مسافران ارایه می‌دهد. این قطار در سفر 2هفته‌ای خود از مجارستان، رومانی، بلغارستان و ترکیه عبور کرده و پیش از رسیدن به تهران، از شهر شیراز می‌گذرد.


تعداد بازدید :  126