شماره ۳۶۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۵ شهريور
صفحه را ببند
مدیر پارک ملی گلستان:
در‌سال جاری 1400هکتار جنگل در آتش سوخت


جواد سلیاری، مدیر پارک ملی گلستان خبر از سوختن 1400 هکتار از جنگل‌های پارک ملی گلستان در ‌سال 93 می‌دهد و مشکل اصلی را در تعریض جاده و تردد زیاد مسافران می‌داند و معتقد است که برای مبارزه با آتش بیش از هرچیز به حضور دایمی بالگرد در منطقه نیاز است.
 این همه آتش‌سوزی دلیلش چیست؟
نخستین‌بار نیست که این اتفاقات می‌افتد. ‌سال 89 بیشترین آمار آتش‌سوزی را در شش‌سال اخیر داشته است. در ‌سال 89 در زمستان قبلش بارش برف نداشتیم، میزان بارش باران در بهار بسیار کم بوده و فصل خشکی را داشتیم. امسال دوباره همان شرایط حاکم شده و خشکسالی بسیار شدیدی در منطقه داریم. علاوه برآن مسافران زیادی هم در این منطقه امسال تردد کرده‌اند که مزید بر علت شده است. 95‌درصد آتش‌سوزی‌های ما در مسیر جاده اتفاق می‌افتد. یعنی همان جایی که مسافران اطراق می‌کنند اما به دلیل سهل‌انگاری آتش را خاموش نمی‌کنند.
 یعنی وجود جاده یکی از دلایل آتش‌سوزی‌های پی‌درپی است؟
اگر این جاده حذف شود 95‌درصد آتش‌سوزی‌های ما کم می‌شود.  الان جاده مشکل اصلی ما است.  این جاده دو اقلیم متفاوت را به هم وصل می‌کند.  گلستان که معتدل و بارانی است و خراسان که خشک است.  چون دو اقلیم متفاوت به هم برخورد می‌کنند ایجاد باد و کوران هوایی می‌کنند.  یعنی ما این‌جا بادهای تندی داریم که هر دقیقه جهتش تغییر می‌کند. علاوه براین پارک ملی گلستان یک منطقه بکر است با پوشش گیاهی انبوه. در چنین شرایطی حتی پرت کردن یک کبریت و خاموش نکردن یک ته‌سیگار می‌تواند یک فاجعه بیافریند.  
 باتوجه به تردد زیاد در این جاده که از وسط یک منطقه حفاظت‌شده می‌گذرد آیا اصلا بحث تعطیل شدن این جاده پیش آمده و اصولا این کار آیا شدنی است؟
ما در دو دولت مصوبه داریم که این جاده مرمت و بازسازی شود اما گزینه جایگزینی در شمال پارک احداث شود ولی هنوز این مصوبه اجرایی نشده است.
 مسئولش وزارت راه و ترابری است دیگر؟
صددرصد و ما تا به حال بارها پیگیر این مصوبه از طریق مسئولان این وزارتخانه شده‌ایم.
 آیا پاسخ مناسبی هم دریافت کردید؟
هیچ وقت پاسخ منفی نداده‌اند اما عملا کاری هم انجام نشده است. چندوقت پیش با خانم ابتکار جلسه‌ای داشتیم و یکی از مهم‌ترین بحث‌ها نیز همین جاده شمالی بود که قرار شده پیگیری‌های جدی‌تر و بیشتری صورت بگیرد و با تجربه 10ساله‌ای که من در این حوزه دارم امیدوارم نتیجه مثبتی عایدمان شود.
  سازمان محیط‌زیست در آتش‌سوزی‌های اخیر برای مهار آتش از تجهیزات کافی برخوردار نبود.  چرا؟
متولی برخورد با حوادث بحرانی و غیرمترقبه، ستاد بحران کشور است. یکی از مشکلات اصلی ما عدم وجود بالگرد و پروازش در منطقه است. جاهایی که تراکتور و خودرو نمی‌تواند برود و باید نیروی پیاده به سختی به آن جاها وارد شود بالگرد بیشترین کاربرد را دارد. ستاد بحران هم توان و هم بودجه تأمین بالگرد و استقرار دایمش در منطقه را دارد. هرچقدر این نهاد قوی‌تر کار کند و با امکانات بیشتری باشد موفقیت ما هم بیشتر می‌شود.  تلاش‌هایی نیز در این قضیه از سوی سازمان مرکزی و اداره کل محیط‌زیست گلستان دارد صورت می‌گیرد که امیدواریم به نتیجه برسد.  
ما یکسری وسایل داریم و برای تأمین مابقی هم درحال پیگیری هستیم.  مهم‌ترین نیاز ما البته بالگرد است.
 در‌سال جاری چند هکتار از پارک ملی گلستان آتش گرفت؟
1400هکتار.


تعداد بازدید :  59