شماره ۶۴۴ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
پلیس نسبت به فروش مانتوهای نازک به فروشندگان سراسر کشور هشدار داد
مانتوهای شیشه‌ای، مسأله جدید پلیس
رئیس پلیس اماکن ناجا: تولید لباس‌های نازک برای استفاده داخل منزل بلامانع است

شهروند| رئیس پلیس تهران نسبت به عرضه و استفاده از مانتوهای شیشه‌ای در تهران هشدار داد. این درحالی است که ویترین‌های بسیاری از فروشگاه‌ها در مراکز خرید پایتخت با مانتوهای تور و حریر تزیین شده، مانتوهایی که این روزها مد جدیدی برای دختران تهرانی به شمار می‌رود و البته مسأله جدیدی هم برای پلیس.
چند هفته پیش بود که «سعید منتظرالمهدی»، سخنگوی ناجا در نشست خبری از تولید و عرضه مانتوهای شیشه‌ای انتقاد کرد و گفت این مانتوها جزو پوشش‌های نامتعارف هستند. تا آن روز کسی نام مانتوی شیشه‌ای را نشنیده بود اما بعد از این حرف‌ها، کم نبودند زنانی که از هم می‌پرسیدند مانتوهای شیشه‌ای چیست و اگر هم گذرشان به مغازه‌های مانتوفروشی می‌افتاد از فروشندگان این مغازه‌ها سوال می‌کردند که مانتوی شیشه‌ای ندارند؟ نه فقط برای این‌که بخرند، خیلی‌ها کنجکاو بودند ببینند مانتو از نوع شیشه‌ای‌اش چطور می‌تواند باشد؟
ماجرای این مانتوها همچنان ادامه دارد و پلیس در تازه‌ترین واکنش‌ها دیروز اعلام کرد نه‌تنها با زنانی که این مانتوها را بپوشند بلکه با تولیدکنندگان و فروشگاه‌هایی که مانتوهای شیشه‌ای بفروشند هم برخورد می‌شود. سردار «خلیل الهی»، رئیس پلیس نظارت بر امکان عمومی دیروز به تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان این مانتوها هشدار داد و گفت: «طرح برخورد با فروشندگان مانتوهای شیشه‌ای و نامتعارف طی یک مرحله در تهران اجرایی شد و از ابتدای شهریورماه در سراسر کشور نیز اجرا می‌شود.» تأکید بر سراسری‌شدن برخورد با خریداران، فروشندگان و تولیدکنندگان مانتوهای توری و حریر نشان می‌دهد، پلیس تا چه اندازه از رواج چنین مدی در جامعه ناخشنود است. البته آنطور که «هلالی» گفته، هماهنگی‌هایی با اتحادیه پوشاک تهران و دیگر مراکز تولید مانتوهای زنانه به عمل آمده تا جلوی تولید مانتوهای نازک، چسبان، کوتاه و همچنین بدون دکمه گرفته شود.
مانتوهای شیشه‌ای که حساسیت پلیس را برانگیخته، مد جدیدی در لباس‌های زنانه تهران است که از تابستان امسال وارد مغازه‌های تهران شده است. این مانتوها درواقع ادامه مد لباس‌های دانتل و توری است که حالا رد پایش به مانتوها رسیده است، البته با تغییراتی نسبت به گذشته.
تا پیش از این استفاده از تور و حریر در مانتوها اغلب به صورت خرج کار و در بخش‌هایی مثل سرآستین و یقه استفاده می‌شد اما حالا طراحی تعدادی از مانتوهای تابستانی به سمتی رفته که کل مانتو با پارچه حریر یا انواع دیگری از پارچه‌های متخلل و توری تابستانی دوخته می‌شود. مانتوهای توری پیش از این‌که راه‌شان را به مغازه‌های تهران باز کنند و در تولیدی‌ها به تولید انبوه برسند، از طریق مزون‌های خصوصی و همچنین سایت‌های خرید و فروش آنلاین وارد ایران شدند. درواقع این مدی است که ابتدا از کشورهایی مثل ترکیه وارد ایران شده و حالا تعدادی از تولیدکنندگان با توجه به فصل گرما و تابستانی بودن پارچه مانتوهای شیشه‌ای آن را گسترش داده و حتی متنوع کرده‌اند. یکی از راهکارهایی که برای استفاده از این مانتوها پیش‌بینی شده، طراحی پیراهن‌های بلند برای استفاده زیر این مانتوهاست.
 اما واقعیت این است که بسیاری از مصرف‌کنندگان این مانتوها را با بلوز و شلوار و بدون استفاده از پیراهن‌های بلند می‌پوشند. در تهران و در بیشتر مراکز خرید می‌توان مانتوهای توری و دانتل را پیدا کرد، هر چند که حالا با تذکرهای جدید پلیس بسیاری از مانتوفروشی‌ها این مانتوها را از پشت ویترین‌ها جمع کرده‌اند و به پستو برده‌اند.
پلیس اما می‌گوید در مقابله با این پدیده نه فقط در تهران که در کل کشور جدی است و کوتاه نمی‌آید. هلالی، دیروز گفت: «در مرحله اول برخورد با مانتوهای شیشه‌ای، از 3321 واحد صنفی بازدید شد که تعدادی از این واحدها از پلیس و اتحادیه تذکر کتبی دریافت کردند و همچنین تخلفات برخی از واحدها نیز صورتجلسه و برای ادامه پیگیری‌ها به اتحادیه تحویل داده شد. از این تعداد 116 واحد صنفی که بدون مجوز مشغول فعالیت بودند به دلیل نداشتن پروانه کسب و 246 واحد نیز به دلیل تخلف از مقررات انتظامی که توسط پلیس و اتحادیه ابلاغ شده بود، پلمب شدند.»
پلیس:  استفاده از مانتوهای شیشه‌ای داخل منزل بلامانع است
مهم‌ترین مشکل مانتوهای شیشه‌ای که حالا مسأله جدید پلیس است، بدن‌نما بودن آنهاست. پلیس البته در این زمینه پیشنهاداتی هم دارد و رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا دیروز با اشاره به تعریف لباس‌های مجلسی و عدم استفاده از مانتو در مجالس و محافل مختلف تلویحا گفته است مانتوهای شیشه‌ای برای استفاده بیرون از منزل مناسب نیستند.
هلالی گفت: «هرکدام از البسه مجلسی، داخل منزل و بیرون از منزل تعاریف مختلفی دارد و عرضه آنها باید براساس ضوابط و مقررات ابلاغ شده اتحادیه و نیروی انتظامی باشد؛ تولید و عرضه این البسه برای داخل منزل بلامانع است اما اگر از اینگونه لباس‌ها در مجامع عمومی استفاده شود، پلیس وظیفه دارد تا با افراد متخلف برخورد کند.» هلالی با تأکید بر این‌که ضوابط و مقررات برای زمان خاصی نیست و برای تمام فصول تدوین و ابلاغ می‌شود، گفت: اینگونه طرح‌ها زمانی اجرا می‌شوند که به ضوابط کم‌توجهی شود؛ عمده اینگونه طرح‌ها در تابستان است چراکه در این فصل مانتوهای کوتاه، بدون دکمه و بدن‌نما بیشتر مورد استفاده قرارمی‌گیرد. به هرحال پلیس در کل کشور با نظارت‌های راسته‌ای روزانه که انجام می‌دهد با مانتوفروشی‌هایی که اقدام به تولید و توزیع این البسه کنند، برخورد می‌کند.


تعداد بازدید :  937