شماره ۳۶۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
شایعه انشعاب، دو فراکسیون مجلس را روبه‌روی هم قرار داد
پایگاه اطلاع‌رسانی فراکسیون رهروان در مطلبی خبرگزاری «مهر» را متهم به تلاش برای تخریب لاریجانی کرد

فرشید غضنفرپور| شایعه یا واقعیت، خبرش هم اخم‌های کاظم جلالی را حسابی در هم می‌کند و کام رهروانی‌ها را تلخ، اکثریت مجلس با همین قد و قواره فعلی‌اش هم گاه و بیگاه جلو رقیبش کم می‌آورد چه برسد به آن‌که تعدادی از اعضاي هم بخواهند فراکسیون سومی تشکیل بدهند و راه خودشان را بروند.
خبرگزاری مهر دو روز پیش خبری منتشر کرد که حالا باعث اعتراض اعضا فراکسیون رهروان ولایت مجلس شده است، مهر در خبری اختصاصی نوشته بود:  هیأت موسس فراکسیون اعتدال مجلس تشکیل شده است و 6 عضو این هیأت هم معرفی شده‌اند.
6نماینده‌ای که خبرگزاری سازمان تبلیغات اسلامی در خبر اختصاصی‌اش گفته بود هیأت موسس فراکسیون اعتدال را تشکیل داده‌اند اما یک روز بعد خبر را تکذیب کردند، بعضی به نرمی و برخی هم مثل علی مطهری به شدت.  مطهری درباره خبر منتشر شده درباره تشکیل فراکسیون اعتدال به خانه ملت گفته است:  هیچ نماینده‌ای مصاحبه‌ای درباره این فراکسیون نداشته و موضوع تشکیل فراکسیون جدید در مجلس مربوط به چند ماه پیش است و بحث امروز نیست.
مطهری انتشار خبر تشکیل فراکسیون جدید در مجلس از سوی برخی رسانه‌ها را یک نوع فرصت‌طلبی سیاسی خواند و گفت:  عده‌ای می‌خواهند در فراکسیون رهروان تفرقه ایجاد کنند و به‌طورکلی هدفشان تضعیف رئیس مجلس است و از هر بهانه‌ای برای رسیدن به این هدف استفاده می‌کنند ضمنا این‌که اگر قرار باشد فراکسیون جدیدی تشکیل شود افراد موسس خودشان مصاحبه می‌کنند، چه نیازی است که دزدکی خبری بدون ذکر منبع خبر منتشر شود.
سایت مجلس نیوز، پایگاه خبری فراکسیون رهروان ولایت نیز روز گذشته با انتشار مطلبی تحت عنوان «خبرگزاری سازمان تبلیغات اسلامی چه نفعی از انشقاق فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت می‌برد؟» به خبر تشکیل فراکسیون اعتدال واکنش نشان داد، این پایگاه خبری در ادامه آورده است: خبرگزاری مهر از ابتدای مجلس نهم روند تخریبی را نسبت به فراکسیون رهروان و شخص ریاست مجلس، در پیش گرفت و از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم اقدام به انعکاس گفت وگوهای نمایندگانی خاص و محدود در باب انتقاد از رئیس مجلس به خاطر تعامل با دولت می‌کرد و در عین حال نیز مکرراً از ضعف فراکسیون رهروان در حمایت از دولت خبر می‌داد.
رئیس فراکسیون رهروان نیز یک روز پیش از انتشار این خبر در واکنش به تشکیل فراکسیون جدید با کنایه گفته بود: در این زمینه یک یا دو نفر از نمایندگان برای تشکیل فراکسیون دیگر مصاحبه می‌کنند و مورد توجه رسانه‌ها هستند درحالی‌که من به جز دو نفر، از همکار ارجمندمان شخص دیگری را ندیدم که در این‌خصوص اظهارنظر کرده باشد، این فراکسیون اعتدال اگر توان شکل‌گیری داشت تاکنون تشکیل شده بود ولی در عمل فقط شاهد هیاهوی رسانه‌ای درخصوص تشکیل آن بوده‌ایم.  
غلامرضا نوری قزلجه از اعضای فراکسیون رهروان ولایت و ازجمله کسانی که ادعا شده بود هیأت موسس فراکسیون اعتدال را تشکیل داده‌اند نیز گفته است: فراکسیون رقیب فراکسیون رهروان ولایت به‌دنبال ایجاد اختلاف و انشعاب در فراکسیون اکثریت مجلس است اما بهتر است بدانند که اعضاي فراکسیون رهروان به سادگی گرد هم جمع نشده‌اند که به سادگی دچار انشعاب شوند.
این عضو فراکسیون رهروان در ادامه گفته است: کسانی بر طبل انشعاب در رهروان می‌کوبند که مدعی دغدغه‌های بزرگ برای جریان اصولگرایی هستند حال آن‌که به نظر می‌رسد این ادعاها پوشالی است.  ما این حد از رقابت میان دو فراکسیون اقلیت و اکثریت مجلس آن هم در شرایطی که مدت زیادی تا انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی باقی مانده چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ یا چنانکه غلامرضا نوری اشاره کرده این ادعاهای‌ پوشالی برای آینده اصولگرایان چیست که دو فراکسیون مجلس را این چنین در برابر هم قرار داده است؟
یک منبع آگاه در فراکسیون رهروان که نخواست نامش فاش شود به «شهروند» می‌گوید: برخی از اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس به شهردار تهران نزدیک شده و قول داده‌اند  در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری اصولگرایان را در حمایت از قالیباف متحد کنند.
وی افزود: تحلیل این افراد این است که چالش‌های اقتصادی به جامانده از دولت قبل چنان سنگین است که دولت روحانی نخواهد توانست از پس مشکلات اقتصادی کشور بر بیاید و در عین حال مذاکرات هسته‌ای هم درنهایت به نتیجه نخواهد رسید  که در این صورت یک کاندیدای اصولگرای قوی می‌تواند دولت را به اصولگرایان بازپس گرداند.  
این منبع می‌گوید: کنار گذاشتن محمدهادی ایازی از شهرداری یکی از خواسته‌های طیف پایداری از قالیباف بوده که او نیز این کار را انجام داد و در ادامه موضوع تفکیک جنسیتی که مطرح شد همین اعضای طیف پایداری ازجمله روح‌الله حسینیان بودند که امضای 183 نماینده را پای نامه تقدیر از اقدامات قالیباف در شهرداری تهران گذاشتند و اکنون برای پیشبرد اهداف خود تنها تشکل منسجمی را که در مقابل می‌بینند همین فراکسیون رهروان ولایت و شخص علی لاریجانی است به همین دلیل تضعیف این دو در دستور کار رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی این جریان قرار گرفته است.
به نظر می‌رسد یکسال پس از آغاز به کار دولت حسن روحانی خیمه گسترده‌شده توسط جبهه پایداری محل مناسبی برای گعده سیاسی منتقدان دولت شده است، از باقر قالیباف تا علی زاکانی و آنانکه تا دیروز حسابشان از پایداری سوا بود امروز با پایداری‌ها بر سر یک سفره می‌نشینند.  اتحاد علیه دولت اینبار به قیمت رودررویی با رئیس مقتدر مجلس تمام شده است.


تعداد بازدید :  103